Är min laddning rätt?

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Gilera 600RC
Tjena, e min laddning rätt?

På tomgång har jag 12,8v DC över polena, på 4000 rpm har jag 13.2v över polena. E detta för lågt eller e det rätt?

:confused:

CalleLundin skrev:
2342946 Tjena, e min laddning rätt?

På tomgång har jag 12,8v DC över polena, på 4000 rpm har jag 13.2v över polena. E detta för lågt eller e det rätt?

låter normalt! varför undrar du? laddar den inte som den ska?

13,2 låter lite lågt på topp. Upp mellan 14 och 14,5 är mer rimligt. Vad händer om du slår på alla lysen? Sjunker det under 13,2 har du definitivt problem eftersom batteriet inte laddas alls i så fall. Jag har sett liknande när en av de tre lindningarna i statorn gett upp. Mät växelspänningen mellan alla kombinationer av de tre kablarna från statorn. Bör vara mellan typ 25 och 70 volt beroende på varv. De exakta siffrorna varierar mellan olika hojar men de skall alltid vara lika mellan alla kombinationer.

vet ej hur det e med gilera men mig har liknande ström på tomgång men på lite högre så ligger den ändå vid 14 v ungefär. e du osäker så kontakta närmaste gileraverkstad.

CalleLundin skrev:
2342946 Tjena, e min laddning rätt?

lite lågt va :va
men funkar hojen som den ska?

Hojen funkar kanon, men efter 1 vecka dagligt burk med många starter och jag brukar max köra 1-1,5 mil/dygn så är batteriet segt!

CalleLundin skrev:
2343151 Hojen funkar kanon, men efter 1 vecka dagligt burk med många starter och jag brukar max köra 1-1,5 mil/dygn så är batteriet segt!

Med så lite köra och många starter så får du lov att stödladda batteriet emellanåt.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...