Är min hypotes sannolik?

jag har ju en 90,as 800 utan? kanske nåt mellanting? den har ju "gammla tanken" orginal så de kanske gällde från nya utstyrseln?.
annars har jag tappa min på vägen. :D

sorry för trådtjyveri :tungan

kan ju vara så, pumpen är omnämnd på 88 och 91 årsmodeller i servicehandboken

Är du säker på att du har fyra liter kvar i tanken när du får soppatorsk, eller är det bara som du tror?

Den typ av reservtank du har fungerar enligt följande:
När du kör med kranen i normalläge rinner bensinen via ett distansrör som sticker upp en bit i tanken. Detta gör att du får "soppatorsk" även fast du har soppa kvar. Du vrider kranen till reserven och soppan rinner nu från botten av tanken, du får ut dina sista fyra liter bensin.

Det kan vara så att ditt distansrör har hoppat loss, och att du i normalläget hämtar soppan från botten av tanken, precis som reserven gör. Med andra ord, normalläget och reservläget får soppatorsk samtidigt, vilket som du erfarit är ganska opraktiskt. :brinnerup

Töm tanken och skruva ur kranen ur tanken och ta en kik på distansröret. Alternativt, kolla om du verkligen har soppa kvar när du fått soppatorsk.

Får jag pris nu eller? :banana

Är du säker på att du har fyra liter kvar i tanken när du får soppatorsk, eller är det bara som du tror?

Den typ av reservtank du har fungerar enligt följande:
När du kör med kranen i normalläge rinner bensinen via ett distansrör som sticker upp en bit i tanken. Detta gör att du får "soppatorsk" även fast du har soppa kvar. Du vrider kranen till reserven och soppan rinner nu från botten av tanken, du får ut dina sista fyra liter bensin.

Det kan vara så att ditt distansrör har hoppat loss, och att du i normalläget hämtar soppan från botten av tanken, precis som reserven gör. Med andra ord, normalläget och reservläget får soppatorsk samtidigt, vilket som du erfarit är ganska opraktiskt. :brinnerup

Töm tanken och skruva ur kranen ur tanken och ta en kik på distansröret. Alternativt, kolla om du verkligen har soppa kvar när du fått soppatorsk.

Får jag pris nu eller? :banana

NEJ inget pris:tungan Jag har redan haft ner tanken, ut med kranen, bytt alla membran, fjäder och packningar. Gjort rent och så vidare. Rören du pratar om är helt okej inget skit och de sitter som de ska. En gång, extrem exempel men okej, så fick jag "bensinslut" efter att jag tankat och bara kört några mil. När jag sedan fyllde upp igen så var det 12 liter kvar i tanken. Det hjälpte då inte heller att försöka starta på reserv eller PRI eller att öppna tanklocket utan bara att fylla upp tanken ända upp. Detta extrema beteende har bara hänt en gång annars brukar den bara få bensinslut väldigt tidigt, men jag har fått många bra tips här som jag ska testa :tummenupp

Antagligen luftningen.
Eller skit i kranen.

Han skriver ju att han rengjort pumpen förtioelva gånger och bytt alla packningar osv.

Går det inte koppla raka rör från tanken till förgasarna/bensinpump eller vad som nu sitter efter bensinkranen?

Pula dit ett genomskinligt filter också som tidigare nämnts :)

Han skriver ju att han rengjort pumpen förtioelva gånger och bytt alla packningar osv.

Går det inte koppla raka rör från tanken till förgasarna/bensinpump eller vad som nu sitter efter bensinkranen?

Pula dit ett genomskinligt filter också som tidigare nämnts :)
Genomskinligt filter talar bara om ifall bensinen är slut.
Är det stopp i kranen eller flottörventilen, så är filtret ändå bensinfyllt.
Men filter skall man ha på slangen.
Bäst är en "kopp" som samlar kondensvatten.

Genomskinligt filter talar bara om ifall bensinen är slut.
Är det stopp i kranen eller flottörventilen, så är filtret ändå bensinfyllt.
Men filter skall man ha på slangen.
Bäst är en "kopp" som samlar kondensvatten.

Självklart var det ju menat att filtret skulle ge en möjligheten att se om det verkligen tog slut på bensin.

Tankevurpa..

1 stäng kranen.
2 koppla loss slangen.
3 sätt på en slang som går till en dunk
4 sätt på kranen
5 när soppan slutat rinna öppna tanklocket. Börjar det rinna igen är luftningen igensatt.

6 Börjar det inte rinna igen se hur mycket soppa det är kvar.

Är det soppa kvar kan det sitta skit i reserv hålet till kranen.

Något annat fel kan det knappas vara.

Så slipper du åka runt tills det blir soppatorsk!

Lycka till!

1 stäng kranen.
2 koppla loss slangen.
3 sätt på en slang som går till en dunk
4 sätt på kranen
5 när soppan slutat rinna öppna tanklocket. Börjar det rinna igen är luftningen igensatt.

6 Börjar det inte rinna igen se hur mycket soppa det är kvar.

Är det soppa kvar kan det sitta skit i reserv hålet till kranen.

Något annat fel kan det knappas vara.

Så slipper du åka runt tills det blir soppatorsk!

Lycka till!

SKitbra förslag!!! Varför tänkte jag inte på det:näsblod

Tack Lawner:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...