Är min hypotes sannolik?

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Tja:)

Min Bandit 600 har problem med bensintillförseln. Man får bensinslut innan reserven slår till. Dvs bensinstopp när det fortfarande finns ca 4 liter kvar i tanken. Jag har bytt filter, vakuummembran och packningar i bensinkranen. Bensinfilter och nya slangar etc! Men jag har nu upptäckt att det är "sprickor" i plast/gummi-anslutningarna från förgasarna till cylindrarna:tummenner

Kan dessa sprickor göra så att det blir dåligt med vakuum i förgasarna så att när det är lite bensin kvar så stängs bensinkranen av (den är vakuumstyrd) ?? :va

Tack för alla synpunkter och idéer :Bugar
 
Last edited:
Är det inte reserven fyra liter? :va
Dvs det är fullt naturligt att du får bensinstopp när du har fyra liter kvar om du inte vrider över till reserven.
Eller har jag missat någonting i din felbeskrivning?
 
Edit:

Glöm mig, jag föddes "speciell".

Tankevupra av rang!
 
Last edited:
Sprickor i plast/gummi-anslutningarna från förgasarna till cylindrarna är inte bra men då ska den gå lika dåligt hela tiden,,, för att kolla gummit: start motorn, spruta stsrtgas på gummit/na varvar den upp är gummit/na trasiga. Annars får du nog kolla soppakranen.
 
Är det inte reserven fyra liter? :va
Dvs det är fullt naturligt att du får bensinstopp när du har fyra liter kvar om du inte vrider över till reserven.
Eller har jag missat någonting i din felbeskrivning?

Sorry, jag du tänker helt rätt men jag glömde skriva att det INTE hjälper att slå över till reserven. Och ibland får jag besinstopp när det är 8 liter kvar, dvs det varierar väldigt. Om jag startar att köra på reserven uppstår samma fenomen! Sammanfattning: Jag kan bara utnyttja 50 % av tanken :mad:
 
Sorry, jag du tänker helt rätt men jag glömde skriva att det INTE hjälper att slå över till reserven. Och ibland får jag besinstopp när det är 8 liter kvar, dvs det varierar väldigt. Om jag startar att köra på reserven uppstår samma fenomen! Sammanfattning: Jag kan bara utnyttja 50 % av tanken :mad:

Avluftningen till tanken kan vara tät, inte helt ovanligt. Då kommer det inte in luft i tanken. Öppnar du tanklocket när du fått stopp och du hör hur luft sugs in i tanken är det nog orsaken.
 
Hur gör du för att få igång den igen då?

Öppnar tanklocket?
Väntar en stund?
Tankar?

/Fredde

Mycket bra fråga! Ja nu vet jag med mig att det händer så jag tankar ofta :huvet Eller så blir jag stående och få ringa kompisar som få komma med bensindunk, har hänt:mad: Skulle vara skönt att kunna köra tills reserven slår in, sedan vrida på bensinkranen och veta att man har några mil extra:banana

Nu känns det som tanken är på bara några liter...
 
Mycket bra fråga! Ja nu vet jag med mig att det händer så jag tankar ofta :huvet Eller så blir jag stående och få ringa kompisar som få komma med bensindunk, har hänt:mad: Skulle vara skönt att kunna köra tills reserven slår in, sedan vrida på bensinkranen och veta att man har några mil extra:banana

Nu känns det som tanken är på bara några liter...

Har du ett läge som heter PRI på soppakranen?

Köp ett transparent soppafilter och sätt på soppaslangen så du ser om det är soppa i det eller inte när motorn stannar. Är det inte soppa i filtret är det något fel på kranen. Är det soppa i filtret är det inte fel på kranen.

Är det fel på kranen plocka bort tanken plocka bort kranen, gör rent och fixa tills skiten funkar! :)

/Fredde
 
Jag har ett PRI-läge. Om jag förstår dig rätt så ska jag köra som vanligt tills jag får "bensinslut" och sedan vrida kranen till PRI. Går det då att köra igen så är det ngn fel på kranen, går det inte kan det vara luftningen till tanken eller vakuum till kranen:va
 
Jag har ett PRI-läge. Om jag förstår dig rätt så ska jag köra som vanligt tills jag får "bensinslut" och sedan vrida kranen till PRI. Går det då att köra igen så är det ngn fel på kranen, går det inte kan det vara luftningen till tanken eller vakuum till kranen:va

Morsning!

Njae, montera ett filter på slangen så du ser om det är soppa eller inte i slangen. Alternativt kan du ju dra loss slangen och kolla om det rinner men då står du där med 2dl soppa på motorn om den kranen funkar.

Om du har kranen på PRI rinner det oavsett om vaccum-membranet i kranen funkar eller ej men om tex hålet i kranen som reserven rinner igenom är igen-kläggat så kommer det ändå inte rinna något med PRI. Men du kan testa om vaccum-membranet är kass genom att vrida till PRI när den stannar.

EDIT: såhär skulle jag felsökt:
1. Kör till det är soppatorsk. Ha med 2 liter i ryggan.
2. Öppna tanklocket, lyssna efter ett pyyyyyys.
3. Starta, Startar den = avluftningen till tanken är igensatt.
4. Startar inte, kolla om det kommer soppa ur kranen (i normal-läget) genom att antingen titta i det transparenta soppafiltret du monterat eller genom att dra av slangen från kranen och se om det rinner.
5. Rinner det = felet är inte kranen utan något annat.
6. Rinner det inte, sätt på slangen, vrid till PRI och starta
7. Startar den = vakuum-membranet är kass
8. Startar den inte så ta bort slangen och kolla att inte det rinner soppa.
9. Rinner det soppa = något annat är fel
10. Rinner ingen soppa = kranen är kass, plocka bort och laga den.

/Fredde
 
Last edited:
Morsning!

Njae, montera ett filter på slangen så du ser om det är soppa eller inte i slangen. Alternativt kan du ju dra loss slangen och kolla om det rinner men då står du där med 2dl soppa på motorn om den kranen funkar.

Om du har kranen på PRI rinner det oavsett om vaccum-membranet i kranen funkar eller ej men om tex hålet i kranen som reserven rinner igenom är igen-kläggat så kommer det ändå inte rinna något med PRI. Men du kan testa om vaccum-membranet är kass genom att vrida till PRI när den stannar.

EDIT: såhär skulle jag felsökt:
1. Kör till det är soppatorsk. Ha med 2 liter i ryggan.
2. Öppna tanklocket, lyssna efter ett pyyyyyys.
3. Starta, Startar den = avluftningen till tanken är igensatt.
4. Startar inte, kolla om det kommer soppa ur kranen (i normal-läget) genom att antingen titta i det transparenta soppafiltret du monterat eller genom att dra av slangen från kranen och se om det rinner.
5. Rinner det = felet är inte kranen utan något annat.
6. Rinner det inte, sätt på slangen, vrid till PRI och starta
7. Startar den = vakuum-membranet är kass
8. Startar den inte så ta bort slangen och kolla att inte det rinner soppa.
9. Rinner det soppa = något annat är fel
10. Rinner ingen soppa = kranen är kass, plocka bort och laga den.

/Fredde

Bra felsöknings schema! Hade inte kunnat skriva det bättre själv! :tummenupp
 
Har du soppapump på den där?
Säker på att det inte är den som spökar?
Jag har liknande problem som dej med min DR 800 och jag utgår från att det är soppapumpen som kärvar. När bränslemängden når under en viss nivå orkar inte soppan ta sej förbi pumpen och hojen stannar. Brukar "lösa" det med att blåsa i avluftningsslangarna så kan man köra någon kilometer i taget.
 
Har du soppapump på den där?
Säker på att det inte är den som spökar?
Jag har liknande problem som dej med min DR 800 och jag utgår från att det är soppapumpen som kärvar. När bränslemängden når under en viss nivå orkar inte soppan ta sej förbi pumpen och hojen stannar. Brukar "lösa" det med att blåsa i avluftningsslangarna så kan man köra någon kilometer i taget.

Nope ingen besinpump, bara tank->kran->förgasare :tummenupp

Morsning!

Njae, montera ett filter på slangen så du ser om det är soppa eller inte i slangen. Alternativt kan du ju dra loss slangen och kolla om det rinner men då står du där med 2dl soppa på motorn om den kranen funkar.

Om du har kranen på PRI rinner det oavsett om vaccum-membranet i kranen funkar eller ej men om tex hålet i kranen som reserven rinner igenom är igen-kläggat så kommer det ändå inte rinna något med PRI. Men du kan testa om vaccum-membranet är kass genom att vrida till PRI när den stannar.

EDIT: såhär skulle jag felsökt:
1. Kör till det är soppatorsk. Ha med 2 liter i ryggan.
2. Öppna tanklocket, lyssna efter ett pyyyyyys.
3. Starta, Startar den = avluftningen till tanken är igensatt.
4. Startar inte, kolla om det kommer soppa ur kranen (i normal-läget) genom att antingen titta i det transparenta soppafiltret du monterat eller genom att dra av slangen från kranen och se om det rinner.
5. Rinner det = felet är inte kranen utan något annat.
6. Rinner det inte, sätt på slangen, vrid till PRI och starta
7. Startar den = vakuum-membranet är kass
8. Startar den inte så ta bort slangen och kolla att inte det rinner soppa.
9. Rinner det soppa = något annat är fel
10. Rinner ingen soppa = kranen är kass, plocka bort och laga den.

/Fredde

:yoparty Perfekt, ska testa när isen är borta från vägarna:mad:

Tack Fredde:Bugar
 
Last edited:
Att kolla och ev. fixa avluftningen är ju inget stort jobb, det kan du ju göra nu när is och snö formar vårt vackra vinterland. när sedan tussilagon pryder våra dikeskanter kanske dina problem redan är ur vägen och det bara är att gasapå tills tanken är slut på riktigt.
Lycka till.
 
Har du soppapump på den där?
Säker på att det inte är den som spökar?
Jag har liknande problem som dej med min DR 800 och jag utgår från att det är soppapumpen som kärvar. När bränslemängden når under en viss nivå orkar inte soppan ta sej förbi pumpen och hojen stannar. Brukar "lösa" det med att blåsa i avluftningsslangarna så kan man köra någon kilometer i taget.

soppapump på dr800??? när kom den isf?
 
fanns på alla årsmodeller from dr750

jag har ju en 90,as 800 utan? kanske nåt mellanting? den har ju "gammla tanken" orginal så de kanske gällde från nya utstyrseln?.
annars har jag tappa min på vägen. :D

sorry för trådtjyveri :tungan
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top