Är min hjälm för liten?

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Jag köpte min hjälm för drygt en och enhalv månad sedan, köpte den på mc-varuhuset och jag provade och provade. Det är en Shoie Raid i storlek XXS, jag tyckte att den känndes bra istorlek och även han som jag pratade med sa att han trodde att den satt perfekt. Den sitter perfekt tajt och skönt, men efter ca 30-45 minuters körning börjar det kännas som den är för liten och jag får lite ont i både pannan och uppe på sidorna av huvudet, tillslut blir det så jobbigt att jag måste stanna och ta av mig hjälmen och vila ifrån den en stund.
Vad tror ni har jag köpt en hjälm som är för liten eller kommer den töja sig lite till, eller kommer jag att vänja mig?

Maveriq skrev:
Jag köpte min hjälm för drygt en och enhalv månad sedan, köpte den på mc-varuhuset och jag provade och provade. Det är en Shoie Raid i storlek XXS, jag tyckte att den känndes bra istorlek och även han som jag pratade med sa att han trodde att den satt perfekt. Den sitter perfekt tajt och skönt, men efter ca 30-45 minuters körning börjar det kännas som den är för liten och jag får lite ont i både pannan och uppe på sidorna av huvudet, tillslut blir det så jobbigt att jag måste stanna och ta av mig hjälmen och vila ifrån den en stund.
Vad tror ni har jag köpt en hjälm som är för liten eller kommer den töja sig lite till, eller kommer jag att vänja mig?

JAg hade samma problem... jag tror jag provade 200 hjälmar på en dag...

En del var för stora o en del för små o en del känndes inte säkra...

En sak lärde jag mig då... Om själva höljet på hjälmen är för liten gör det ont... riktigt ont.. man ska juh köpa en hjälm som e lite liten men inte så liten att det liksom skär i huvudet ... det är stoppningen som ska va tajt den töjer sig ganska snabbt... jag har oxå en raidhjälm o e grymt nöjd... åk o byt... skyll på säljaren...

Om du haft den så länge tror jag inte den kommer att bli bättre. Det är nog inte storleken utan formen som är fel. Det är ganska känt att Shoei och Arais hjälmar har olika form så få brukar gilla båda. Du kanske borde prova en Arai. Jag har en och är väldigt nöjd, den har dessutom en del utbytbara delar inuti just för att justera tjockleken så att det inte klämmer på fel ställe men jag har inget problem med det, kan ha den på i timtal utan att det känns jobbigt. Otroligt tajt att ta av och på bara.

Shoei RAID inredning töjer sig INTE

Jag har haft en Shoei RXR (föregångare till RAID). Inredningen på den gav efter så att den redan efter ett par användningar satt perfekt utan att trycka. Nu har jag en Shoei RAID (Slog sönder RXR:en) sedan förra året och DEN GER INTE EFTER. Jag har varit tvungen pilla bort lite cellplast inuti hjälmen där jag kom åt.
Jag såg att LOUIS.DE rear ut RAID så jag tror att fler märkt detta.
Är det någon som sett någon info om detta ?
/Tomas

Låter jobbigt om du måste stanna o vila från hjälmen för att du får ont av den.

För mig låter det som att den är för liten och får du så ont så du måste stanna
så är det kanske osäkert att den kommer bli bra lite längre fram osså.
Den töjer ju inte ut sig sååå himla mycket...kanske efter flera års användning då.
Fast klart har ingen erfarenhet av Shoei.

När jag skulle köpa hjälm så var jag osäker på om jag var en XXS eller XS i arai.
Jag prova bägge och fick panik av XXS efter ett tag på huvudet...så jag gjorde nog rätt val.

Hjälmen får ju inte sitta för löst så man kan vrida på den när man har den på
sig men jag tycker inte iheller att den ska sitta så man får ont i huvudet.
Nu har jag ju innerkuddar som man kan byta ut, om det nu skulle göra nån skillnad,
i framtiden om den skulle töja ut sig för mycket.

Så resonerade jag när jag köpte hjälm...man ska ju inte behöva må dåligt och "gå in den"
i ett antal månader innan man kan börja använda den som vanligt.

DaLorD skrev:
JAg hade samma problem... jag tror jag provade 200 hjälmar på en dag...

En del var för stora o en del för små o en del känndes inte säkra...

En sak lärde jag mig då... Om själva höljet på hjälmen är för liten gör det ont... riktigt ont.. man ska juh köpa en hjälm som e lite liten men inte så liten att det liksom skär i huvudet ... det är stoppningen som ska va tajt den töjer sig ganska snabbt... jag har oxå en raidhjälm o e grymt nöjd... åk o byt... skyll på säljaren...

Samma här jag provade hur många hjälmar som hälst och när jag satte på mig den här sa säljaren direkt, den ska du ha. Men hu har det ju gått så lång tid också så det lär ju inte gå att byta den nu, eller?!

Testa att at en sked tryck på inredningen på de ställena som du upplever att det trycker på. Det är troligtvis inte mycket som behövs för att hjälmen skall sitta perfekt!
Kolla även om det inte finns utbytesdelar till din hjälm.

Även jag har en Raid. Den satt perfa när jag köpte den men nu upplever jag att den är för stor så visst töjer de sig men det handlar ju inte om jättemycket...

Maveriq skrev:
Samma här jag provade hur många hjälmar som hälst och när jag satte på mig den här sa säljaren direkt, den ska du ha. Men hu har det ju gått så lång tid också så det lär ju inte gå att byta den nu, eller?!

Du kan väl försöka. Annars får du väl karva lite i den.

M:et skrev:
Testa att at en sked tryck på inredningen på de ställena som du upplever att det trycker på. Det är troligtvis inte mycket som behövs för att hjälmen skall sitta perfekt!
Kolla även om det inte finns utbytesdelar till din hjälm.

Även jag har en Raid. Den satt perfa när jag köpte den men nu upplever jag att den är för stor så visst töjer de sig men det handlar ju inte om jättemycket...

Håller med, min känns en smula för stor nu, satt som faan i början. Har haft den två år tror jag.

Ja, ja. Det känns ju lite tråkigt att ha köpt en hjälm som sedan visar sig vara för liten :död men men jag får ta och åka in och prova lite andra hjälmar då, kanske ska prova Raiden i en storlek större så kanske det får bli en ny till nästa sessong. Tack för alla snabba svar iaf!

Maveriq skrev:
Ja, ja. Det känns ju lite tråkigt att ha köpt en hjälm som sedan visar sig vara för liten :död men men jag får ta och åka in och prova lite andra hjälmar då, kanske ska prova Raiden i en storlek större så kanske det får bli en ny till nästa sessong. Tack för alla snabba svar iaf!

Har du använt den mycket då? Min blev garanterat större.

Maveriq skrev:
Det spelar väl ingen roll vad säljaren säger? Han/hon kan ju aldrig se hur en hjälm sitter på dig. Däremot kan en bra säljare tipsa om hur man känner efter om den sitter bra/säkert.

Kolla om du kan köpa utbytesdelar till inredningen, finns till min Arai i alla fall med olika tjocklekar.

Har en raid jag med sitter som handsken, har förstått att tex shoei, deras hjälmar lämpar sig åt dom med ovala huvuden som jag då. nolan tex är mer för dom som är runda om skallen :-) testade nog en 50 talet hjälmar innan jag såg raiden i hyllan bakom kassan :-)

tomasni skrev:
Jag såg att LOUIS.DE rear ut RAID så jag tror att fler märkt detta.
Är det någon som sett någon info om detta ?
/Tomas

Info om att dom inte töjer sig eller att Louis rea dom?
Jag har en Raid och den har töjt sig perfekt,tog ett par veckor sen satt den som gjuten och gör det fortfarande.

Min X-Lite satt lite väl mot kinderna på mig, så jag hade munblåsor i
två veckor i kinderna, men nu sitter den kalas (utan blåsor)! Hört att hjälmen
ALDRIG ska trycka i pannan när prövar en hjälm, då ska man ta en större storlek,
gäller väl även runt sidorna av kraniet. Men samtidigt vill man ju inte reskera
att hjälmen glappar efter en vecka, så det är ju svårt det där, att ta rätt!
Men man tycker ju att försäljaren borde kunna tala om hur den ska upplevas!
Visst kan det vara svårt, men lite mer hjälp ska dem väl kunna ge! Oftast så
får man ju själv lära sig av erfarenheten,,,synd att man oftast få lära sig genom
den hårda vägen!
Lycka till iaf!

men gjrejen är ju att den sitter ju hur skönt som helst när man provar den, det kommer inte förens 30-45 minuters körning, och det är ju jobbigt om man ska prova alla hjälmar i en halvtimme.

Jag tror det är en fråga om huvudform. Jag kan inte ha Shoei för den trycker i pannan och uppe i skallen. Nolan är lite liknande, men Arai sitter helt perfekt. Låter som en liknande grej för dig, det märks inte så mycket först, men efter en stund kommer det. Prova ett annat märke får du se om det hjälper. Är de shyssta i butiken låter de dig byta. Är ju ändå en nätt slant en hjälm kan gå på.

EDIT:typo-rättning :)

vad är det dom brukar säga, tuggar man tuggummi me hjälm så ska man bita sig liiiite i kinderna då är det bra :-)

Ett litet tipps är att du känner efter var det gör som ondast från hjälmen och försöka trycka ihop den lite på just dessa ställena. Jag själv har problem med att min panna är lite för spetsig. Detta gör att nästan inga hjälmar passar mig riktigt bra från början. På den hjälmen jag har nu (Shoei raid) gjorde jag så att jag tog tummarna och klämmde till ordentligt på stoppningen runt pann partiet. Detta brukat fungera. Det som händer är att man trycker ihop frigoliten (eller liknande material) som utgör storleken på hjälmen. Det är givetvis inte bra att trycka ihop det allt för mycket men när det är så att hjälmen bara är så lite för liten som din hjälm är så fungerar det alldeles utmärkt :) Prova med att först trycka till litegrann, blir det inte bra så tar du lite mer.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard