Är min hjälm för liten?

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Jag börjar bli lite orolig över om jag har köpt en för liten hjälm eller inte. Tyckte att den satt fint när jag provade i affären, men nu, ett par körningar senare, så tycker jag att den är på gränsen till för liten. Jag måste vrida lite på hjälmen när den sitter på för att öronen ska räta ut sig, annars är dom vikta. Jag vet inte om jag ska prova en större storlek eller köra med hjälmen ett tag till tills den har format sig efter mitt huvud. Vad tycker ni?

Jag hade samma symptom i morse, men det visade sig bara vara en hederlig gammal baksmälla :fyllisar

Hjälmen ska sitta tajt! Min var också så, skit jobbigt med öronen men nu funkar den kanon den går till sig och formar sig efter ditt huvud;)

Jag tycker att du skall behålla din hjälm (inte bra med förstor hjälm). Öronen kan du alltid fixa på något sätt.

Nog lika bra o behålla hjälmen. Du lär ändå inte få lämna tillbaka den.
Dessutom ska en hjälm sitta tight. Den skall inte göra ont, men samtidigt skall den inte sitta direkt superkalasbra på en gång i butiken.
Den kommer forma sig efter din skalle, vänta ett tag bara. Öronen vänjer sig också.

Ringo skrev:
Jag måste vrida lite på hjälmen när den sitter på för att öronen ska räta ut sig, annars är dom vikta.

du e inte gubbe ? och det är öron hår som växer ut o tar emot :rofl

nä, skämt osido.. behåll den.. det tar ju ett tag innan den är formad efter din skalle...

UrbanTiger skrev:
Hjälmen ska sitta tajt på i början. Det ska nästan vara plågsamt. Väljer du en för stor hjälm från början så kommer den att glappa efter en halv säsong.
Min hjälm kändes som att man hade ett stålband runt skallen och kinderna åkte in mellan tänderna så man bet upp en del sår :gnissla När den väl satt sig så är den perfekt i passformen. Enda problemet med den hjälmen är att nackkragen är för kort så det är en öppen glipa upp till örat. Det stormar på fom fan.

det där me kinderna känns igen..skit jobbigt..har oxå ny hjälm :D

Som sagts, en hjälm ska sitta åt, särskilt i början. Ett större problem är att den kan bli alltför slapp efter några år när fodret tappar form.

UrbanTiger skrev:
Hjälmen ska sitta tajt på i början. Min hjälm kändes som att man hade ett stålband runt skallen och kinderna åkte in mellan tänderna så man bet upp en del sår :gnissla
Precis.
Sitter den så pass att man har konstant pussmun och sluddrar när man pratar men utan att ha några tryckpunkter mot skallen så sitter den perfekt om 80 mil :)

UrbanTiger skrev:
Min hjälm kändes som att man hade ett stålband runt skallen och kinderna åkte in mellan tänderna så man bet upp en del sår :gnissla När den väl satt sig så är den perfekt i passformen. Enda problemet med den hjälmen är att nackkragen är för kort så det är en öppen glipa upp till örat. Det stormar på fom fan.

Hahaha, vad jag känner igen mig. Min crosshjälm tryckte dessutom ihop kinderna så att jag såg ut som en fullmatad hamster :rolleyes: Men nu sitter den perfekt. Som gjuten på skallen :tummenupp

köra med hjälmen ett tag till tills den har format sig efter mitt huvud. Vad tycker ni?[/QUOTE]

Mitt huvud formar sig efter hjälmen :gnissla

Kalle_rs skrev:
Mitt huvud formar sig efter hjälmen :gnissla

*Tips* Använd valfett så smider det.. ;)

Personligen köper jag alltid en hjälm som känns något för liten. Blir perfektum när den är "färdigutvecklad" sen.

Tack för era svar! Nu slipper jag oroa mig över att ha köpt fel hjälm.

thundrace: Lite onödigt att spela tuffing va? Alla har varit nybörjare. Var glad över att jag inte gjorde ett inlägg om Ghostrider istället :)

Köpte en raid hjälm idag med, stolek M den i affären hade behövts töjjas lite till men den jag har nu är riktigt tajt, alltså jag menar så tajt att mina kindben blir röda efter ca 30min mitt hår som är kanske 2-3mm långt blir format efter "träcken" på toppen på den efter den tiden med. vet att det ska sitta tajt i början men kanske skulle ha en stolek större ändå? kommer ju inte kunna köra med den här hjälmen längre än ca 1h åt gången.

kommer det vara några problem att byta hjälmen mot t.ex L istället? köpte den idag så har ju inte direkt slitit den. hade 59cm runt huvudet när hon mätte och m storlekenstår att den pasar för 57-58, vilken storlek är L i ? det rekomenderas ju att man ska ha en storlek mindre om man ligger mittimellan

Bara hjälmen inte ramlar av så spelar det väl ingen roll hur den sitter? Varför skulle det vara säkrare bara för att det sitter tajt? Förklara för mig :confused:

/Motvallskärring

KawaChris skrev:
Bara hjälmen inte ramlar av så spelar det väl ingen roll hur den sitter? Varför skulle det vara säkrare bara för att det sitter tajt? Förklara för mig :confused:

/Motvallskärring

Tror den sitter lite bättre/gör sitt jobb litte bättre om den är tight när man
drämmer i backen. Och det är ju väldigt obekvämt då man vänder snabbt
på huvudet o hjälmen fortsätter ett kvarts varv = dålig sikt o så blir man irriterad.

,,,bara en tanke :tummenupp

idag när jag vaknade märkte jag att jag hade blåmärken vid kindbenen av hjälm jäveln. så ska garanterat byta upp mig till L men frågan är kommer det bli lätt att byta den till L? jag har ju tagit bort klisterlappen på visiret men allt annat är som det ska vara. köpte den på oves motor i olofström igår.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien