Är min bränslepump paj? (inkl video)

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tja,

Jag tänkte att någon här kanske vet hur en bra bränslepump skall fungera :) Jag har haft problem med att hojen går dåligt, speciellt på låga varv, i synnerhet efter det att jag kört en stund. Två gånger har jag blivit stående :( Jag läste då att bränslepumpen ibland strular, så första gången jag fick stopp (efter att jag släpat hem den...) tog jag loss pumpen, stoppade tillbaka den, och vipps fungerade den. Andra gången stod jag och vred av och på tändningen några gånger (för att pumpa upp lite) och sedan gick den igång.

Jag skruvade av pumpen och testade den först i vatten. Den verkade gå bra, men så stannade den en gång, och sedan en gång till. Att stänga av och på strömmen startade den igen. Såhär ser det ut: http://www.youtube.com/watch?v=HOFusJFQqIQ&hd=1


Sedan testade jag den i luft (vet inte om det är farligt, men såg någon annan göra det på youtube) och då fungerade den typ inte alls: http://www.youtube.com/watch?v=qASzfc_oKR4&hd=1

Den stannar i en stort "mellanläge", varken i botten eller i grund-läget, som ni kan se på bilden jag skickar med. Ni kan också se att kontakt-ytorna som "styr" den är väldigt slitna i den andra bilden.

Baserat på dessa videos, vad skulle ni göra? En ny kostar la minst 1500:-. Vissa har tydligen slipat lite på kontakterna (mina kontakter ser för jävliga ut). Jag läste att dom skall pumpa typ 60l/h och ha c:a 0,27 bar, så någon av dessa (nedåt 200 spänn) kanske hade fungerat: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre...ft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-523226/

Tips? Även om den fungerar 99% av tiden så är det så SJUKT SEGT om man blir stående, så jag har som ambition att fixa det, och man kan ju misstänka pumpen, right?

Tack i förhand <3
 

Bifogat

  • IMG_2568.jpg
    IMG_2568.jpg
    240.2 KB · Visningar: 191
  • IMG_2571.jpg
    IMG_2571.jpg
    237.5 KB · Visningar: 318

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Den där byter du. En bränslepump är som ett bromsbelägg, håller inte hur länge som helst om det används. Jag har bytt när kontaktblecken sätt bättre ut.
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Okej, alla är alltså överens om att det är kass. Bra, för då kanske min hoj kommer börja gå bättre när det är gjort. Jag har längtat efter att hitta felet som gjort att den går kass.

Hade ni vågat köpa en ny på ebay? För jag har spanat lite, och dom verkar väldigt dyra.

Annan tanke, för att kunna göra lite på den innan jag bytt, vad tror ni om att "banka ner" övre delen av switchen, för att potentiellt hindra den från att hamna i mitten-läget (kompensera för "förlorat material" i switchen).
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Okej, alla är alltså överens om att det är kass. Bra, för då kanske min hoj kommer börja gå bättre när det är gjort. Jag har längtat efter att hitta felet som gjort att den går kass.

Hade ni vågat köpa en ny på ebay? För jag har spanat lite, och dom verkar väldigt dyra.

Annan tanke, för att kunna göra lite på den innan jag bytt, vad tror ni om att "banka ner" övre delen av switchen, för att potentiellt hindra den från att hamna i mitten-läget (kompensera för "förlorat material" i switchen).

jag hade köpt en ny från ebay utan tvekan. finns ingen anledning att betala minst dubbla priset i sverige för samma produkt.

att modifiera den du har kan fungera, men frågan är hur länge det fungerar? inte kul att bli stående längs med vägen när man är en bit hemifrån kan jag tycka.

MVH Phille
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Jag bankade till den som den gröna pilen i bifogade bilden visar (ganska hårt, med en hammare). Detta förbättrar ju knappast kontakten, men det största problemet var nog att avståndet switchen var tvungen att vandra blev större och större ju mer av kontakterna som "ätits upp". Efter att jag bankade till den gick den mycket snabbare (eftersom avståndet minskats) och har än så länge inte stannat. Ingen permanent lösning, men nu kan jag i alla fall beställa en ny på eBay i lugn och ro, för min "fixade" pump lär ju gå några mil till.

Efter att kört lite med den så jag kan konstatera att den nu fått en stabil tomgång. Jag har ju i tidigare "går dåligt" trådar undrat om jag skall rengöra förgasarna eller kolla ventilspel, men det blir nog inte nödvändigt. Med fixade pumpen går den som en klocka. Gött.
 

Bifogat

  • IMG_2571.jpg
    IMG_2571.jpg
    237.1 KB · Visningar: 144

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du kan ju alltid försöka löda på kontaktytor från brytarspetsar eller scyssta industrireläen.

Alternativ två är att bygga om styrningen till brytarlöst (CDI med hallgivare och så) men det kräver elektronikkompetens.

Vette fan om det är värt och hålla på dock om det handlar om nån tusing

Tänk dock på att sådana här pumpar om dom läggs på hyllan och ligger torra kan
bli omöjliga att få täta igen (packningarna krymper) om det handlar om en längre tid .

Finns lite mods på nätet gällande dom här brytarspetspumparna och hur man minskar gnistbildning och nedslitning - kan ju va nått för nya pumpen.
Jag bankade till den som den gröna pilen i bifogade bilden visar (ganska hårt, med en hammare). Detta förbättrar ju knappast kontakten, men det största problemet var nog att avståndet switchen var tvungen att vandra blev större och större ju mer av kontakterna som "ätits upp". Efter att jag bankade till den gick den mycket snabbare (eftersom avståndet minskats) och har än så länge inte stannat. Ingen permanent lösning, men nu kan jag i alla fall beställa en ny på eBay i lugn och ro, för min "fixade" pump lär ju gå några mil till.

Efter att kört lite med den så jag kan konstatera att den nu fått en stabil tomgång. Jag har ju i tidigare "går dåligt" trådar undrat om jag skall rengöra förgasarna eller kolla ventilspel, men det blir nog inte nödvändigt. Med fixade pumpen går den som en klocka. Gött.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Hej ett vanligt fel på Africa Twin , men det går bra att köra med Biltema pump artikel.nr. 52-3226. En kompis bytte till en sådan och det gick hur bra som helst. Jag hade inte några problem på min och den hade gått ca 7000 mil när jag sålde den till Finland. Man får ofta problem när man åker med lite bensin för då kan den dra luft och det är då större risk att det gnistrar mellan brytarna och då uppstår detta problem. Cet går även att löda dit ett motstånd då är problemet löst.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top