Är min automatlåda i bilen död?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är min bil körd?

Någon med erfarenhet av automatlådor? Min VW transporter har stått parkerad över vintern och nu skulle jag använda den i helgen men automatlådan vill inte alls vara med.

Först tog den inte förrän väldigt högt i varv när jag skulle flytta bilen, och innan jag lyckats slira upp bilen ur isgroparna som bildats kring hjulen så blev det "neutralläge" oavsett vart jag flyttar växelspaken. Bytte olja igår och det var nog för lite olja i den tror jag. Sen gick den att köra lite igen tills den blev varm ungefär då blev det "neutralläge" igen mitt. Lyckades få fart igen och tog mig hem. Bytte olja ytterligare en gång och då funkade skiten ytterligare lite längre stund.

VAG kunde inte få hem filter förrän på måndag så det kunde jag inte byta, och eftersom VWs olja kostar närmare 180kr/l och jag behöver 5 liter så fyller jag inte på med deras olja förrän senare när jag även byter oljefilter. Nu tog jag nån ATF-skit jag hade liggande bara för att rengöra med. Det är nån experimentolja som eg skulle destrueras.

Ska testa att byta ett gånger till idag tills min ATF-dunk är slut och därefter byter jag ytterligare en gång till Dextron 3.
Men jag vet inte om jag vågar lita på den här lådan längre. Vill ju inte bli stående mitt ute i skogen med en död växellåda.

T4ans automatlådor är ju erkänt urusla.
 
Vissa automater är skitkänsliga för oljan. Så att välja rätt är väldigt viktigt.
Annars kan man få sånna problem som du beskriver.

Prova att lägga av batteriet i 30min eller mer för att "nolla"lådan och se så det inte bara var något sådant som spökar.
 
Vissa automater är skitkänsliga för oljan. Så att välja rätt är väldigt viktigt.
Annars kan man få sånna problem som du beskriver.

Prova att lägga av batteriet i 30min eller mer för att "nolla"lådan och se så det inte bara var något sådant som spökar.

Jo, jag vet att det är viktigt med "rätt" olja i många automatlådor men jag ville som sagt var rengöra lådan med den här oljan. Ska byta till rätt olja sen när dom får hem oljefilter. Och därimellan blir det en halvrätt olja.

Ska testa det där med att lägga av batteriet. Tror iofs inte min låda har så värst mycket elektronisk styrning men det ska testas!
 
Kom det när den stod undanställd kan det vara en kärvande ventil.

Skulle förklara varför den driver med kall olja.

Prova slå med plastklubba på lådan, om inte annars känns det lite bättre.
 
Kom det när den stod undanställd kan det vara en kärvande ventil.

Skulle förklara varför den driver med kall olja.

Prova slå med plastklubba på lådan, om inte annars känns det lite bättre.

Funderade också på kärvande ventiler. Men eftersom lådan funkar ibland nu efter oljebyte så behöver jag nog inte banka lös ventilen, tror jag? Tänkte att några oljebyten får väl även bort skit från ventilerna.

Glömde nämna att lådan skriker lite emellanåt när man gasar på i lite högre fart också. Men det kan ju vara min slaskolja som har dåliga friktionsegenskaper och skapar stick-slip.
 
Funderade också på kärvande ventiler. Men eftersom lådan funkar ibland nu efter oljebyte så behöver jag nog inte banka lös ventilen, tror jag? Tänkte att några oljebyten får väl även bort skit från ventilerna.

Glömde nämna att lådan skriker lite emellanåt när man gasar på i lite högre fart också. Men det kan ju vara min slaskolja som har dåliga friktionsegenskaper och skapar stick-slip.

Låter nästan som en överströmsventil som läcker om den skriker.

Nåväl, några oljebyten är aldrig fel på en gammal tomatlåda.
 
Min vito-låda är gnällig om den inte får ström som den ska, en rejäl kallstart så går han i nödläge och måste startas om för att fungera, får vänta tills han blivit lite varm så han inte snor all ström vid omstarten bara.

Alltså, laddar han som han ska?
Är all anslutning till styrbox fräsch?
Jordfläta/kabel och anslutningar?

Eller är den helt mekanisk din låda?
Min styrs av en box som via reläer förmodligen drar de nödvändiga ventilerna för att få i rätt växelläge, inte insatt i exakt hur det funkar men antar att det är så, att han tycker om ström däremot det Vet jag. :)
 
Eller är den helt mekanisk din låda?

Jag har trott det och det är ganska trångt och svårt att se var det kommer några kablar till lådan men när man tar loss oljetråget så ser man en kabelmatta därinne så nån elektrisk styrning finns det nog ändå.

Ska söka och se om jag hittar lite anslutningar.

Har haft lös batteripolen nu samt bytt olja ytterligare en gång. Men kom på att jag ska nog försöka köra lite småsvängar med den en vecka nu innan jag byter olja igen så får denna olja rengöra en tid. Det var dessutom inte så skönt väder för att ligga på rygg under en bil idag, - 7 grader.
 
Nu har jag bytt till rätt ATF-olja samt bytt filter, haft lös batteripolen ett par gånger lossat kontakten till lådan och sprayat på den med 5-56.

Lådan funkar men bara halvdant. På driven så växlar den lite som den vill och när jag kommer upp i 95 km/h som jag brukar marscha med den så går det bra några km sedan börjar den varva upp motorn och skrika.

Lägger jag manuellt i växlarna så funkar allt ganska skapligt, möjligen ett viss tjut och kanske lite långsamma växlingar. Och den varvar ju ganska mycket på trean redan vid 80 km/h.

På backen så går det inte smyga med kall motor/låda, den hugger i och man backar med ganska skaplig fart alternativt så får man kärringstopp. När väl lådan blivit varm så går det smyga någorlunda.

Känns som att jag inte kommer längre själv nu utan jag får nog ta den till verkstan men jag misstänker att det bara kommer kosta felsökningspengar utan att dom kan göra nåt. Men jag hoppas dom kanske hittar nåt på OBDn.

Finns det nåt annat jag kan testa själv?
 
Kan du utveckla?

Precis första gången jag fick problem fyllde jag på med kanske 1 dl vid oljekylaren, sen gick det inte i mer och därefter gick den bättre en stund.

Enkla svaret är näe.

Läste lite på ett mercaforum om att byta olja i automaten, och där var kommentarer om att få lyft i systemet och fel mängd om inte aukt verkstad gjorde det.

Så ingen egen kunskap alls i ämnet.

Är lite feg själv då farsgubben har fått 2 rasade automatlådor efter att verkstad bytt olja..
 
Låter som fel olja om den hugger och inte driver som den ska,jag är dock inte specialist på automatlådor men personligen om jag byter olja i en automatlåda så byter jag MINST 2 gånger efter varandra efter lite varmkörning just för att få ut all skitig olja.
Det är ju så att ett vanligt oljebyte bara får ut en mindre mängd olja då mycket finns i oljekylare och converter så minst två byten för att få i mycket ren olja i lådan.Just my 2 cents... hoppas det löser sig
 
Låter som fel olja om den hugger och inte driver som den ska,jag är dock inte specialist på automatlådor men personligen om jag byter olja i en automatlåda så byter jag MINST 2 gånger efter varandra efter lite varmkörning just för att få ut all skitig olja.
Det är ju så att ett vanligt oljebyte bara får ut en mindre mängd olja då mycket finns i oljekylare och converter så minst två byten för att få i mycket ren olja i lådan.Just my 2 cents... hoppas det löser sig

Har som sagt var bytt ett flertal gånger med en "slask-ATF" och därefter bytt till nytt filter och rätt olja. Dock är väl 20-25% av oljan fortfarande "fel" olja.

Innan problemet uppstod så har jag kört 10-12000 mil med bilen så den oljan var nog inte fel.

Fill for life ska man inte lita på, jag borde ha bytt för länge sen...

Förresten så luktade det bränt från oljan i början men jag fann inget "glitter" nu vid sista oljebytet så var oljan röd istället för svart men med fint metallglitter i botten på oljetråget...
 
Last edited:
Hur fyller du, vissa skall stå i drive på 1000varv eller liknande, när man fyller i nivåpluggen.
 
Hur fyller du, vissa skall stå i drive på 1000varv eller liknande, när man fyller i nivåpluggen.

Det har jag inte gjort... Har lossat oljetråget och dumpat oljan, sedan monterat tillbaka och fyllt på med avstängd motor.

Ska testa imorgon att fylla på med olja vid oljekylaren imorgon. Det var så jag fick bort det akuta problemet fösta gången även om den aldrig har blivit helt bra ändå. Den var liksom i neutralläge oavsett vad jag gjorde från början.
 
Ett sånt åbäke har jag haft en gång. Gick nog aldrig att få till att växla friskt.. men rätt oljenivå och ett nytt filter kan va värt att testa.
 
Folkabussarnas handikapplådor brukar rasa även när de drivs av en trött dieselmotor under lugna förhållande.
Vad som ger upp vet jag inte, de jag råkat på har fått lådan bytt på märkesverkstad eller skrotats.
Skulle vara kul om du hittar felet (antingen genom att lösa det eller dissekerar lådan).
Jag ser ingen rimlig anledning till att de inte skall hålla.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top