Är Microsoft ONDA?

Här i Umeå försöker Mikael Nordenfeldt (tror jag han heter, Piratpatisten) mecka ihop en anpassad Ubuntu till Umeå kommuns skoldatorer, allt fungerade rakt av utom någon konstig MS standardiserad inloggningsserver, vilket han har löst nu.

Så nästa år får eleverna välja själva förhoppningsvis!

De surfdatorer som finns på biblioteken i Finland kör GNU/Linux, tror det är Ubuntu men är inte helt säker. Det är en suverän lösning. Inga licenskostnader, och knappt några supportkostnader heller. Eftersom allting återställs vid varje omstart är det hart när omöjligt att meka sönder prylarna.

Rikspolisstyrelsen har en hel del spännande GNU/Linux-projekt igång, bl a vad gäller SQL och på längre sikt även klienter (SuSE).

De surfdatorer som finns på biblioteken i Finland kör GNU/Linux, tror det är Ubuntu men är inte helt säker. Det är en suverän lösning. Inga licenskostnader, och knappt några supportkostnader heller. Eftersom allting återställs vid varje omstart är det hart när omöjligt att meka sönder prylarna.

Rikspolisstyrelsen har en hel del spännande GNU/Linux-projekt igång, bl a vad gäller SQL och på längre sikt även klienter (SuSE).

Telefonkioskerna med "Surftelefoner" som fanns lite var stans förut körde ett (för dom flesta) helt okänt operativ.
Det spelade ingen roll, folk använde dom glatt ovetandes om vad som låg bakom, dom fungerade alltid, dom bootade på tre sekunder och dom var logiska och lättanvända osv.

Servrar SKA köra *nix-system, där finns ingen anledning att köra något annat, framförallt inte när det finns gratis.

Men det är ju framförallt på klientsidan Linux har mognat, och därför tycker jag att det är dags att skolorna tar det till sig.

För en människa som aldrig förr har sett en dator (finns såna än?) så är inlärningströskeln ungefär lika brant oavsett OS.

Inga spel som köpes i affär funkar i linux (utan civilingenjörsexamen)

Jag vet fortfarande inte hur det står till med spel som köps i affär, men dom här finns att ladda hem gratis till Linux, på en Liveskiva som inte kräver någon installation på datorn:

Quake Wars, Doom 3, Prey, Unreal Tournament, Quake 4, Savage 2, Postal 2, Enemy Territory, Penumbra, Sauerbrauten, Urban Territory, Solider of Fortune, Torcs, Tremolous, Alien Arena, True Combat, Americas Army, Nexus, Open Arena, Plane Shift, Drop Team och Frets On Fire.

Förmodligen bara gamla och tråkiga spel, men jag är ingen spelare så det får du bedöma själv.

Idag bedöms ett OS efter sin förmåga att köra WoW. Kommer det en GNU/Linux-version av WoW så lär det sätta fart...

Är det WoW som är skiten fortfarande?

Jag känner en snubbe som bor i kollektiv med tre andra snubbar som lever för WoW.

Vi var hem till han på förfest en gång och jag frågade var dom andra snubbarna höll hus, dom satt i varsitt rum och spelade...

Efter ett tag kom det ut en blek snubbe i för stora kläder och hörlurar på skallen och gick på muggen med hörlurs-sladden släpandes efter....

Ingen av dom hade jobb utan spelade WoW cirka 14 timmar per dygn

Är det WoW som är skiten fortfarande?

Jag känner en snubbe som bor i kollektiv med tre andra snubbar som lever för WoW.

Vi var hem till han på förfest en gång och jag frågade var dom andra snubbarna höll hus, dom satt i varsitt rum och spelade...

Efter ett tag kom det ut en blek snubbe i för stora kläder och hörlurar på skallen och gick på muggen med hörlurs-sladden släpandes efter....

Ingen av dom hade jobb utan spelade WoW cirka 14 timmar per dygn

WoW är skiten. Spelar inte själv (ingen fan av fantasy), men jag lovar att om det skulle tas fram en bit hårdvara vars enda syfte var att leverera WoW skulle den sälja som smör.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg