Är Microsoft ONDA?

Nu är ju det en ganska fet lögn.

Inga spel som köpes i affär funkar i linux (utan civilingenjörsexamen), Ms-Office är integrerat i de flesta affärssystemen så på jobbet är det inte heller bara att byta.

Men visst, vill man ha en multimediamaskin så kan man välja (om det finns drivrutiner).

Open Office fungerar utmärkt som ersättning för MS-office, men på jobbet brukar man inte få välja operativ hur som helst.

Dock såg jag en jäkligt kul platsannons där det stod "OBS vi kör Linux på vårat kontor, vill du jobba i windowsmiljö får du bekosta det själv, samtliga programvarulicenser"

Rätt kul att det börjar finnas småfirmor som är så kaxiga.

Spel är jag inte rätt person att uttala mig om, småspel finns det gott om till Linux har jag sett, men WoW och liknande har jag ingen koll på, men jag tror dig, även om rätt många Linuxnerdar verkar vara intresserade av spel :va

Det kan vara andra spel, det kan vara hemmameck som får det att fungera, eller det kanske kan finnas linuxvarianter, jag är inte insatt.

Open Office fungerar utmärkt som ersättning för MS-office, men på jobbet brukar man inte få välja operativ hur som helst.

...

Spel är jag inte rätt person att uttala mig om, småspel finns det gott om till Linux har jag sett, men WoW och liknande har jag ingen koll på, men jag tror dig, även om rätt många Linuxnerdar verkar vara intresserade av spel :va

Det kan vara andra spel, det kan vara hemmameck som får det att fungera, eller det kanske kan finnas linuxvarianter, jag är inte insatt.
OpenOffice är det enda office jag kör. Det är helt enkelt för bra och billigt för att inte använda. Påminner om ett lite äldre MS-Office. Tyvärr så har det lite halvdåligt stöd för MS-Office 2007, filer skapade i det kan gå miste om en del formatering och så i OpenOffice. Å andra sidan så funderade jag på att ställa mig och hoppa på datorn första gången jag testade MS-Office 2007, för det programmet var ren och skär ondska. :mad: Då ska vi iofs inte tala om mina känslor för Star Office...

Vill en linuxnerd spela ett spel som inte finns till linux så kör han/hon det antagligen genom Wine.

Ja, de är onda.

Som tur är rör vi oss mot plattformsoberoende i och med att allt mer flyttar ut på internet. Det har aldrig varit så lätt att inte använda Microsoft-produkter, i alla fall som privatperson.

Det här var deras starkaste version av Windows:

800px-Windows-cement98.png

onda o onda MSFT är de företag som donerat mest pengar till skolväsendet i USA samt att Mr Gates själv är den privatperson som donerat mest pengar till behövande med råge, så ond kan man nog inte kalla honom

Ja, de är onda!

/En lurad jävel som köpte Vista som sedan EOL:ades en dag efter att deras minimitid gick ut, vad det ser ut som helt utan uppgraderingserbjudanden

Att Gates/Microsoft donerat mycket råder det inget tvivel om men skälen till det är inte enbart av godo. Exklusiva avtal har knutits med myndigheter/skolor och organisationer som motprestation så de har nog tjänat ännu mera pengar på sin "givmildhet". Första dosen är gratis...

Nej, Gates är inte ond. Han är smart.

Problemet är att det ofta (felaktigt, naturligtvis) uppfattas som ondska av infantila sossar med karriärskomplex.

Att Gates/Microsoft donerat mycket råder det inget tvivel om men skälen till det är inte enbart av godo. Exklusiva avtal har knutits med myndigheter/skolor och organisationer som motprestation så de har nog tjänat ännu mera pengar på sin "givmildhet". Första dosen är gratis...

Första dosen vad?

Tillgång till datorer i skolan? Måste va en hemsk uppoffring för eleverna.
Tillgång till, och därmed kunskap i Ms Office? Måste va hemskt att indirekt tvingas lära sig sånt som i näringslivet tas som en självklarhet!

Självklart har Gates donerat strategiskt, hitta en (1) tung donator som resonerat annorlunda. Ett bolag skänker inte 7-8 siffriga belopp till välgörenhet utan att bli slaktade av aktieägarna (små-sossar) utan att kunna försvara det med nån form av strategi.

Last edited:
Första dosen vad?

Tillgång till datorer i skolan? Måste va en hemsk uppoffring för eleverna.
Tillgång till, och därmed kunskap i Ms Office? Måste va hemskt att indirekt tvingas lära sig sånt som i näringslivet tas som en självklarhet!

Knark brukar man använda uttrycket till annars och inlåsningen är ju fenomenal även med Microsofts produkter så jag tyckte det passade.

Skolan ska inte använda skattemedel för att promota ett företags produkter! De ska lära ut grundkunskaper, i ditt exempel ordbehandling, kalkyl och presentation t ex, finns ett flertal alternativ där som är fria och fungerar utmärkt långt bortom vad skolan lär ut. Det finns ett direktiv att myndigheter och annat skattefinansierat ska utvärdera fria alternativ seriöst men många tänker trångt som dig att om det redan finns ute så fortsätter vi bara. Ett självförstärkande fenomen.

Att ungarna blir übereffektiva på ordbehandling bara för att de använt Word i både skolan och jobbet tror jag inte ett dugg på. Det är bara ett verktyg som pennan eller miniräknaren, har de inte språkkunskaper blir det inte bättre för att de kan ett visst program.

Det är som att fordonsmekanikerna bara skulle lära sig meka Volvo för att det är Sveriges vanligaste bil.

Last edited:
OpenOffice är det enda office jag kör. Det är helt enkelt för bra och billigt för att inte använda. Påminner om ett lite äldre MS-Office. Tyvärr så har det lite halvdåligt stöd för MS-Office 2007, filer skapade i det kan gå miste om en del formatering och så i OpenOffice. Å andra sidan så funderade jag på att ställa mig och hoppa på datorn första gången jag testade MS-Office 2007, för det programmet var ren och skär ondska. :mad: Då ska vi iofs inte tala om mina känslor för Star Office...

Vill en linuxnerd spela ett spel som inte finns till linux så kör han/hon det antagligen genom Wine.

Håller med om office 2007 även om jag bara använder excel. Excel 2003 hade allt jag behövde. Vissa prylar som datasortering funkar rätt bra. Men i övrigt är jag inte så övertygad.

Ånej! Första dosen vaccin som skyddar mot en sjukdom livet ut är gratis. Fan vad elak han är den dära Bill Gates. :rolleyes:

Knark brukar man använda uttrycket till annars och inlåsningen är ju fenomenal även med Microsofts produkter så jag tyckte det passade.

Skolan ska inte använda skattemedel för att promota ett företags produkter! De ska lära ut grundkunskaper, i ditt exempel ordbehandling, kalkyl och presentation t ex, finns ett flertal alternativ där som är fria och fungerar utmärkt långt bortom vad skolan lär ut.

Här i Umeå försöker Mikael Nordenfeldt (tror jag han heter, Piratpatisten) mecka ihop en anpassad Ubuntu till Umeå kommuns skoldatorer, allt fungerade rakt av utom någon konstig MS standardiserad inloggningsserver, vilket han har löst nu.

Så nästa år får eleverna välja själva förhoppningsvis!

Linux är säkert jetebra. För de 8% som är så intresserade av kod att det fyller nån funktion utöver Ms paket.

För oss som har ett liv utanför wow är tillgänglighet, enkelhet och kompatibilitet de viktigaste faktorerna. Och enda anledningen till att Mac lyckas konkurrera (tolka det rätt, jag älskar mac) är att de tar Windows och ms-program.

Att såga linux för att det inte är spelvänligt är för övrigt som att såga Ferrari för att de inte får dra hästtransporter!

Om Ms existens inom skolan. Ms ÄR och framförallt VAR den utan tvekan ledande aktören på marknaden. Om skolan nu skulle investera i något så är det självklart det alternativ som till en rimlig kostnad gav kunskap som mest troligt skulle komma att förse eleverna med en kompetens de faktkst skulle komma att behöva. Mao valde de HELT rätt!

Linux är säkert jetebra. För de 8% som är så intresserade av kod att det fyller nån funktion utöver Ms paket.

Om Ms existens inom skolan. Ms ÄR och framförallt VAR den utan tvekan ledande aktören på marknaden. Om skolan nu skulle investera i något så är det självklart det alternativ som till en rimlig kostnad gav kunskap som mest troligt skulle komma att förse eleverna med en kompetens de faktkst skulle komma att behöva. Mao valde de HELT rätt!

Du provade Linux i mitten på 90 talet du med?
Då var Linux ett jävla meck, jag gav upp på det.

Lyckligtvis provade jag igen, jag har inte behövt öppna terminalfönstret en enda gång, jag gjorde det IOFS för att installera Spotify, fast det var tydligen inte nödvändigt.

Skolan ska lära ut datakunskaper, generella sådana, så att det inte spelar någon roll sedan om eleverna hamnar vid en Mac, Win, Linux eller i sällsynta fall en Unix-dator.

Helst skulle jag se att alla tvingades använda alla tre systemen i en månad vardera, för att bredda deras kompetens, men Microsoft ÄR störst, och då är det mest logiskt att ha det som standardplattform.

Men det eleverna lärde sig att göra för 3 år sen på XP har dom själva lärt om sig att göra i Vista och Win7 efter det, och skillnaden mellan Linux och Win behöver inte vara större heller, så vill eleverna köra Liux så är det bara (billigt) och bra!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg