Är man galen om man ger sig på 300 2t

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Som rubriken men med tillägget: och är nybörjare.

Ja, man har nu blivit lite sugen på enduro när alla kompisar skaffar och sporthojssäsongen närmar sig sitt slut :gnissla så går det ann att ge sig på en gasgas 300ec 06-08 som nybörjare eller blir det för svårkört :confused:

(har sökt efter tips men hittade inget bra och orkar inte leta mer, så slänger ut frågan här)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den är inte mer svårkörd än en 450 -4t. Men som nybörjarcykel hade jag rekommenderat 200 2-t eller 250 4-t, de är mer lättkörda och du lär dig snabbare då det är färre tillfällen cykeln kör med dig istället för tvärt om.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är de just Enduro du vill köra skulle ja rekommendera en 200/250 2-takt eller 250 4-takt dom dom är lättare och smidigare när man kör just enduro.. Cross/Stubba race och Israce så skulle jag säga 300/500 2-takt eller 450 4-takt... Även om de funkar utmärkt med mindre där med...
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Jag antar att det blir lite utspädd enduro åkning dvs även stubbrace och isåka förhoppningsvis :tummenupp. Är däremot inne på en nyare gasgas då de verkar billiga och man får mycket för pengarna men har inte sett någon nyare med mindre än 300, finns bara en 200 i närheten av mig, och det är en 02 har jag för mig. Vill samtidigt inte lägga mycket mer än mellan 20-20,5 k
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja ja gick sjäv från 250 2-tankt till 450 4-takt, men mest för att jag tröttnade på de hysteriska 2-taktar karaktären och växlandet när man kär på bana... Såg att Defenda har prisvärda hojar om man vill ha en helt ny. 250 4-takt i Enduro och Cross variant, Cross ligger på 27K och Enduro på 29K. Var ett par som körde sådana på Ränneslättsloppet i helgen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tja ja gick sjäv från 250 2-tankt till 450 4-takt, men mest för att jag tröttnade på de hysteriska 2-taktar karaktären och växlandet när man kär på bana... Såg att Defenda har prisvärda hojar om man vill ha en helt ny. 250 4-takt i Enduro och Cross variant, Cross ligger på 27K och Enduro på 29K. Var ett par som körde sådana på Ränneslättsloppet i helgen.

Ny Defenda vs beggad "riktig" hoj - valet är lätt, en geggmoped blir fort lite smårisig och timmarna tickar på om ny hoj är något man tror är viktigt - då har jag hellre en hoj med riktiga grejer som pallar rycken..

Även om man bara skall ha något att vrida ur på åkern.

Det är inte riktigt som att jämföra en hyosung med en sv650 här...
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kan inte uttala mig om kvalitén... Bara ett tips, kan ju inte var helt skit om de finns flertalet åkare i dom över klasserna på Rännet som körde de... dock vet man ju inte under vilka förutsättningar dom gjorde det. Kan ju lika väl ha fått testa eller nått sånt...

Var ett tips han kunde kika på inget tvång... själv skule jag inte heller köpa en men smaken är som :arsele
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Beror väl på om man skall tävla... Man lär sig säkert bättre & snabbare på mindre hoj men 300 2-t är ju så dj@vla mycket roligare!
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
köp en du får tag i delar på snabbt och smidigt
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top