Är man drogliberal för att man stöttar insamlingen till Andreas Thörn?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förklara gärna hur du menar att det inte hör hemma här öht, en substans som vi valt att kriminalisera används som självmedicinering. Skall vi blunda om folk med bokstäver utan en konstaterad diagnos gör det samma med andra klassade stimula?

Missförstå mig rätt nu!

Mmm, päpplon..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det bisarra i sammanhanget är fortfarande att det är olagligt att odla en grönsak, en jäkla grönsak.

Lagen hindrar en utsatt person att må bättre, ser inte hur faktumet att man ser det som bisarrt och totalt vedervärdigt, skulle göra någon till drogliberal.

Så tillvida man inte anser att opiater eller amfetaminer skall användas inom sjukvården över huvud taget.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Täppas och andra drogmotståndare tar på sig skygglapparna i detta ärendet. Cannabis som olaglig drog är skrattretande. Många tycker att det kan vara inkörsporten till andra droger, men det handlar om var man sätter gränserna. Man hade lika gärna kunnat göra tobaken olaglig på samma grunder.

Och många blundar helt för alkoholen - det måste ju vara inkörsporten om något!

Plus vilka bieffekter den har. Folk blir rånade, det är tjafs och småbråk. Skyldiga och oskyldiga blir misshandlade och lite då och då rent av dödade. Det är skadegörelse, våldtäkter sker p.g.a. alkohol (och droger), det ska köras upp idioter till sjukhuset för att magpumpas - och säkerligen tusentals polistimmar varje helg läggs på att försöka hålla en någorlunda rätsida på all den här skiten...
helg efter helg efter helg... :dummer :näsblod


Helt okej, inget onormalt eller ociviliserat alls med allt ovanstående... men röka gräs i sitt egna hem, p.g.a. kroniska smärtor, eller för nöjets skull, AJABAJA! :3freak :lol
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och många blundar helt för alkoholen - det måste ju vara inkörsporten om något!

Plus vilka bieffekter den har. Folk blir rånade, det är tjafs och småbråk. Skyldiga och oskyldiga blir misshandlade och lite då och då rent av dödade. Det är skadegörelse, våldtäkter sker p.g.a. alkohol (och droger), det ska köras upp idioter till sjukhuset för att magpumpas - och säkerligen tusentals polistimmar varje helg läggs på att försöka hålla en någorlunda rätsida på all den här skiten...
helg efter helg efter helg... :dummer :näsblod


Helt okej, inget onormalt eller ociviliserat alls med allt ovanstående... men röka gräs i sitt egna hem, p.g.a. kroniska smärtor, eller för nöjets skull, AJABAJA! :3freak :lol
Dricker man för mycket en gång, så blir det jävel.
Röker man för mycket en gång så somnar man.
Dricker man för mycket under lång tid, så förstör det kroppen fullständigt med trolig död som resultat.
Röker man för mycket under lång tid, så får man psykoser och får sluta tills det går över.

Förutom detta så tycker jag att parallellerna mellan medicinsk och berusningscannabis kan jämställas med åberopande av förbud mot handsprit.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nej jag ar 100% drog liberal, men har inte sponsrat Andreas. Overvager det men har tyvar inte kulor tillrackligt att hjalpa alla som kommer i knipa.

For att kunna rensa upp och reglera drogtrasket maste det goras lagligt, sa klart. Det finns ingen marknad med sa stora marginaler som drogmarknaden, och att reglera den passivt gor det 100% omoljligt.

Kommer dock aldrig att handa sa det blir gang och karteller som aven fortsatt tar hela fortjansten, med stor kostnad till samhallet forstas.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
"En vän" åkte fast för innehav av 0.4g cannabis (dvs en halv joint typ). Detta kostade 17000 kr i böter och han är nu under utredning om det är lämpligt att inneha körkort. Han begick inga brott i samband med det stora beslaget och är sedan tidigare ostraffad.

Hur rimligt är detta?
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
"En vän" åkte fast för innehav av 0.4g cannabis (dvs en halv joint typ). Detta kostade 17000 kr i böter och han är nu under utredning om det är lämpligt att inneha körkort. Han begick inga brott i samband med det stora beslaget och är sedan tidigare ostraffad.

Hur rimligt är detta?

Ganska osannoligt att det ar hela historien.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
"En vän" åkte fast för innehav av 0.4g cannabis (dvs en halv joint typ). Detta kostade 17000 kr i böter och han är nu under utredning om det är lämpligt att inneha körkort. Han begick inga brott i samband med det stora beslaget och är sedan tidigare ostraffad.

Hur rimligt är detta?
Antingen så berättar din "vän" inte hela sanningen eller så har hen en fet inkomst.
Mest troligt är att din "vän" är tidigare dömd för just cannabis då detta sparkar upp bötesbeloppet ordentligt.
Inget konstigt att lämpligheten att inneha körkort ifrågasätts när man torskar med illegala droger, det är helt rätt.
Att sen Soc som ska göra bedömningen är ett riktigt lotteri är en annan femma.
Pratat med två personer där i just sådana här utredningar och den ena var väldigt sund och trevlig medans den andra var helt befriad från social kompetens...
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Antingen så berättar din "vän" inte hela sanningen eller så har hen en fet inkomst.
Mest troligt är att din "vän" är tidigare dömd för just cannabis då detta sparkar upp bötesbeloppet ordentligt.
Inget konstigt att lämpligheten att inneha körkort ifrågasätts när man torskar med illegala droger, det är helt rätt.
Att sen Soc som ska göra bedömningen är ett riktigt lotteri är en annan femma.
Pratat med två personer där i just sådana här utredningar och den ena var väldigt sund och trevlig medans den andra var helt befriad från social kompetens...

Hen skrev fel i sitt tidigare inlägg, det var 0.14g. Hen är ej tidigare dömd för något brott över huvud taget, men har mycket riktigt en fet inkomst.

- - - Updated - - -

Ganska osannoligt att det ar hela historien.

Tyvärr är det hela historien, det är så bisarrt det ser ut.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Känns tryggt att våra rättsvårdande instanser vet vad som ska prioriteras och vad de lämnar walk over på.

Jag menar detta samhällsproblem som dessa knarkbaroner med sin smärtproblematik,i sina rullstolar, utgör.

Thörn kan ju för hela friden arbeta, bibehålla relationer och livskvalitet. Sånt måste stävjas!

Här finns mygg att sila och kameler att svälja.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har aldrig provat något mer än te (som för övrigt verkligen INTE är gott), kaffe, cigaretter, snus och alkohol, men tycker ändå den förda politiken i Sverige bevisligen misslyckats: Det finns fortfarande, efter alla dessa år, (miss)brukare av det som räknas till tyngre droger. Kanske dags att prova något nytt?

Här är ett intressant reportage om Portugal, som avkriminaliserat innehav och användande, men inte legaliserat det:

http://www.spiegel.de/international...tion-in-portugal-12-years-later-a-891060.html
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bruk var väl avkriminaliserat här också förut?

Innehav har jag för mig alltid har varit kriminellt.

En fördel med att avkriminalisera bruk är att då törs folk som inte mår bra eller upplever problem med sitt bruk söka hjälp.

Men just för såna som Andreas borde bruk och rimligt stort innehav definitivt vara tillåtet, han hade väl tre plantor, förmodligen i olika stadier, varav en skördefärdig hela tiden, då var han ju knappt ens självförsörjande även med hans låga konsumption.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För er som följde den här tråden, eller den andra om Andreas Thörn så kan jag meddela att han är en av två i Sverige som numera får medicinera sig med Cannabis.

Han kommer att få köpa in torkade växtdelar och använda som sin medicin.

Den andre personen som har fått tillstånd var en kvinna med kronisk smärta som också har kämpat hårt och länge för att få använda något som bevisligen fungerar och som har betydligt mindre biverkningar än det läkemedelsindustrin föreslår istället.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Har aldrig provat något mer än te (som för övrigt verkligen INTE är gott), kaffe, cigaretter, snus och alkohol, men tycker ändå den förda politiken i Sverige bevisligen misslyckats: Det finns fortfarande, efter alla dessa år, (miss)brukare av det som räknas till tyngre droger. Kanske dags att prova något nytt?

Lagar stiftas sällan med befolkningens bästa i åtanke. Framför allt inte i Sverige.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För er som följde den här tråden, eller den andra om Andreas Thörn så kan jag meddela att han är en av två i Sverige som numera får medicinera sig med Cannabis.

Han kommer att få köpa in torkade växtdelar och använda som sin medicin.

Den andre personen som har fått tillstånd var en kvinna med kronisk smärta som också har kämpat hårt och länge för att få använda något som bevisligen fungerar och som har betydligt mindre biverkningar än det läkemedelsindustrin föreslår istället.
Ett steg i rätt riktning iaf.
Läste en artikel för några dagar sen (hittar inte den nu..) om att medicinsk cannabis kommer bli verklighet i Danmark nästa år för folk med MS, cancersmärtor och liknande.
Tyskland ska också godkänt någon liknande lag.
Nu är det väl bara att vänta på att någon inom EU vågar titta på rekreationell cannabis, är övertygad om att det hade öppnat upp för ordentligt med tillflöde till statskassan, perfekt för att finansiera massinvandringen vi har :rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade glömt bort den här tråden som jag hade startat, tack för att du lyfte den.
(även om det var med trista nyheter)

I övrigt sedan tråden startades har cannabis för rekretionellt bruk blivit lagligt i flera stater i USA, dom ser tydligen inte alla problemen vi ser med sådant bruk.

Jag gjorde ett studiebesök i Amsterdam 2019 och kan inte påstå att jag såg några nackdelar med deras system med coffeshops heller, jag råkade bli inbokad på ett ungdomshostel med reagge-fest i parken utanför och det var nog den minst stökiga fest jag har sett.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min känsla är att Sverige kommer vara ett av de sista länderna i Europa att bedriva en skademinimerande narkotikapolitk.

Se också: noll vision
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top