Är kedjan "delad" vid köp av drivpaket?

BGiHBG

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki -99
Tänkte köpa mig ett nytt drivpaket och montera på det. Därför nyfiken på om kedjan kommer att levereras "hel" (dvs jag slipper montera på ett kedjelås själv).

Är inte sugen på att använda något "clipslås" (känns osäkert) och eventuella verktyg för att montera på ett "nitlås" har jag inte tillgång till.... Vilka är era erfarenheter när ni har köpt kedjor? Kommer de normalt sett hela eller delade i paketet? Är de delade får jag väl lämna in hojen till verkstad....
 
Inte för att verka otrevlig men varför inte fråga där du köper kedjan?
 
Inte för att verka otrevlig men varför inte fråga där du köper kedjan?

Kom att tänka på frågan under dagen och tänkte att det var möjligt att f ett snabbt svar ikväll. Dessutom behöver jag inte ens ringa/besöka affären nästa vecka om det är så att kedjan "alltid" levereras delad (då ringer jag verkstaden istället eller försöker skaffa mig ett ordentligt verktyg).
 
Last edited:
Ja, de är oftast delade.

Har använt mig av DID-kedja och detta verktyg för att nita. Inget större problem.

En vinkelslip underlättar dock för att ta isär gamla kedjan.
 
Skulle aldrig vilja köra med cliplås på en gathoj.
Kedjebrott är inge kul :brinnerup
 
Tackar så mkt för alla snabba svar.... Total enighet om att kedjan är delad när den köps.... Får se vilket av de 2 V:na det blir, eget Verktyg eller göda Verkstaden. Verkstaden lär väl ta några hundringar så då är det kanske smartast att köpa verktyget för ungefär lika mycket. Då kan jag iaf spara den kostnaden vid nästa paketbyte.
 
Tackar så mkt för alla snabba svar.... Total enighet om att kedjan är delad när den köps.... Får se vilket av de 2 V:na det blir, eget Verktyg eller göda Verkstaden. Verkstaden lär väl ta några hundringar så då är det kanske smartast att köpa verktyget för ungefär lika mycket. Då kan jag iaf spara den kostnaden vid nästa paketbyte.

Delad samt förmodligen inte i rätt längd, åtminstone de jag har fått bytta får man kapa av några länkar på.
tror det brukar vara typ 5 länkar för mkt.
 
Det vanligaste är att de brukar vara delade (ibland kan en kedja som man beställer som originalreservdel vara hel, men inte alltid). Anledningen till att kedjorna är delade är att det blir tio gånger snabbare att byta de då. För då slipper man plocka bort t.ex. hela svingen bara för att byta kedjan, vilket man kan vara tvungen att göra på många hojar (så ett kedjebyte kostar snarare ett par tusen än ett par hundra om man lämnar in en hoj på verkstad och vill ha en ändlös kedja).

Ändlösa kedjor ser man oftast på fabriksnya hojar då det är lättare då man ändå slänger ihop hela hojen från grunden att sätta på den ändlösa kedjan innan man monterar svingen än att först montera svingen och sedan stå och jävlas med ett kedjelås efter det.

Jag har inte någon gång varit med om att ett clips-lås har lossnat på en kedja jag har bytt. Är man rädd för att det ska hända så kan man köra med ett nitlås och nita kedjan istället. Det finns nitverktyg för kedjor att köpa på t.ex. Biltema, det tar ungefär lika lång tid att nita en kedja som att pillra fast ett clips, och det går betydligt mycket snabbare än om man är tvungen att tar bort svingen för att montera en ändlös. Biltemas kedjenitare går även att använda som kedjebrytare, vilket kan vara smidigt när man ska kapa en kedja. Tänk bara på att följa instruktionerna nog och inte ta i allt för mycket första gången du gör det så du inte skadar verktyget eller kedjan.

Glöm inte att skaffa Loctite. Det kan behövas för att låsa skruvarna som håller dreven.
 
kedja

Det brukar följa med både ett nitlås och ett clipslås. Det bästa du kan göra om du inte är säker på att du klarar av att nita kedjan är att göra som jag. Montera kedjan med clipslåset, åk sen ner till närmsta MC-mek och betala dom för att montera nitlåset åt dig.
Det är inte särskilt svårt att montera nitlåset men det krävs lite erfarenhet för att få det rätt. Och ett felmonterat nitlås är mycket sämre än ett rättmonterat clipslås.
 
tänkte slänga in denna fråga efter som jag inte fått svar på andra trådar om vilket som är bäst att köpa nya drev
15 fram och 40 bak ?
16 fram och 42 bak ?
vilket är bäst ska få hojen lite starkare och nu har jag 16 - 40
 
jag tog bort en pinne fram å la på en pinne bak när jag dreva om min.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top