Är jag ute och cyklar nu eller kan det skilja så här mycket?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Sitter här och kikar på vilka hojar jag kan ha råd att äga :gnissla

Har hela tiden trott att Bilsport MC är det enda valet då de har varit billigast på de flesta hojar jag kikat på.

Dock så upptäckte jag idag CBR600FS och tänkte kika vad det kommer kosta.

Jodå, runt 13000kr hos trygg hansa för en halvförsäkring.

Letade lite till och vips, 6800kr hos länsförsäkringar HEL-försäkrad!
Och dessutom med den billiga självrisken på 3000kr..

Är det så att webuträkningarna visar lite avigt ibland eller har jag hittat ett guldkorn?

Edit:
Kikat på fler hojar nu och ALLA är riktigt billiga, runt 6-8000kr för hel.
Kan det vara så att LF räknar på 25kw medans alla andra räknar fulleffekt?
Är nämnligen 25kw strypta hojar jag kollar.

Edit igen:

För att svar på min egna idiotiska fråga:
JA, det beror på att dom räknar på 25kw.
Testade på fulleffekthojar och då blev det dyrt igen.

Men det hindrar ju inte mig från att köpa en 25kw och tappa strypningen :brinnerup

Last edited:
ja komihåg på min hornet 600 så var det typ 40 000hel/hel men på IF var det 7800 hel/hel..
Å med duccen nyss så ville inte ens bilsport&MC försäkra den verhuvudtaget..
På min gamla 400 -82 så skillde det dubbelt från trygghansa till någon annan... Iof så är det 1100kr/år så dubbelt blir ju inte så mycket... men iaf..

jodå nog får du köra den... läs ** = dubbel självrisk

insplanet.com e bra skit. Använder det varje gång jag ska försäkra något.

Svanstedt skrev:
Men det hindrar ju inte mig från att köpa en 25kw och tappa strypningen

Isåfall behöver du inte bry dig om förs.. överhuvudtaget.
Att det är billigare för 25kw beror ju på något annat än det som står på papperet.

LF kommer inom kort att "rensa" i sitt försäkringsbestånd. Detta kommer att få till följd att de som blivit försäkrade i en annan effektklass än den ursprungliga effekten kommer att få sig en trist överraskning.

Och då menar jag inte vid skada..

Kolla upp IF. Dom har märkesförsäkringen för Honda och den brukar ha ett konkurrenskraftigt pris.

Men för att svara på din andra fråga. Ja. Det varierar så in i helvete vad man får betala. Mellan olika bolag och även om man frågar flera på samma bolag.
När jag skulle skaffa min hoj kollade jag runt lite och det varierade mellan 4600 och strax under 20000 för hel/hel.
Iofs var den som kostade nästan 20000 avställbar men ändå.
När jag försäkrade min bil så varierade premierna mellan 5100 och upp till 19600 för den dyraste. Dessutom provade jag att ringa två gånger till samma bolag och då fick jag ett pris som skilde sig med nästan 3000 från det jag fick gången innan jag ringde till samma bolag.

Så det är ett lotteri vad man får för premie. Man får ringa runt och begära offerter på dom priser som verkar bra. Då har man en offert att hänvisa till och då brukar det gå att få det priset om nästa person man pratar med föreslår ett högre pris. Föreslår dom ett lägre så håller man käften hela vägen till banken.

insplanet.com e bra skit. Använder det varje gång jag ska försäkra något.

Insplanet har aldrig lyckats hitta något ens lika bra för mej (trots att jag haft 3 olika bilar försäkrade på olika bolag)

LF kommer inom kort att "rensa" i sitt försäkringsbestånd. Detta kommer att få till följd att de som blivit försäkrade i en annan effektklass än den ursprungliga effekten kommer att få sig en trist överraskning.

Och då menar jag inte vid skada..

Jag tecknade en LF försäkring i våras och det tog bara några dagar efter jag fått försäkringsbeskedet tills jag fick en rättelse; Min hoj är strypt i pappren till 55KW och när de ser att den är 110KW orginal höjdes premien med runt 200% (intressant att de även höjde halv-delen, dvs stöld lika mycket)

Länsförsäkringars webuträkning funkar inte alls. De ringer sedan och säger OPS du hamnar visst på 10000 mer än vad hemsidan sa. Jag hamnade på ca6000:- på nätet och på 13500:- när de ringde upp mig:mad:

Har LF, de försäkrar enligt "ursprungs effekt" på MC. :arsele

Har avställbar försäkring och den kan ställas på och av hur många gånger du vill... sker med automatik när du ställer på och av hojen via VV-hemsida på nätet. :tummenupp
Dessutom gäller försäkringen vid SMC kurs på bana - å det är jag tacksam för !!!
:yoparty

Länsförsäkringars webuträkning funkar inte alls. De ringer sedan och säger OPS du hamnar visst på 10000 mer än vad hemsidan sa. Jag hamnade på ca6000:- på nätet och på 13500:- när de ringde upp mig:mad:

Om du läser exakt vad det står på sidan när du ska räkna på den så ser du texten: Effekt (kW)Du är skyldig att informera oss om den ursprungliga effekten på motorcykeln är högre än den effekt vi fått från Vägtrafikregistret. Läs mer under frågetecknet.

Om du inte anger detta så blir det så att du kan få ett nytt försäkringsbrev med rätta effekten å då skiljer det ordentligt i vissa fall.
Bara så du vet innan du blir irriterad på dem/oss... :krama

Fik samma besked på nätet, när jag ringde vårt lokala kontor fick jag ett annat pris. då på fulleffekt. tveksam till om priset du får på nätet gäller.

Jag tycket att prisuppgiften på nätet var bindade men det var inte fallet enligt:tuttar på kontoret..

Det här med försäkringar är en djungel, Lf gav mig följande svar "Vi kan tyvärr inte erbjuda helförsäkring då du inte har hemförsäkring hos oss och då det är en väldigt stark motor i den. Däremot kan vi erbjuda trafikförsäkring för ditt fordon."
Jag vet inte om de tror att jag är tre år eller om den som skrivit det är...

SalusAnsvar gav mig en offert på 108555kr/år, men då kunde man ställa av....

Tror Suzuki föräkringar har något sammarbete med LF, när jag tecknade ny Suzuki förs i sommras gav hon mig först en summa och sedan en dubbel så hög, frågade hur det kunde komma sig, som svar fick jag, spelar ingen roll att din cyckel har en annan effekt på pappret utan det är vad tillverkaren uppger.
Men jag lyckades få igenom det den här gången, men tror att det är kört nästa år

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka