Är jag dum i huvet? Soppapumpreläfråga

Leta fram en mekhandbok, där finns procedurer för att felsöka både pump och relä.

Det är en svart, massiv klump. Går nog således inte "pilla" isär ;)

då är det kanske inte något relä, dom brukar ju knappast va massiva.
bågfil eller likande brukar annars va smidigt att såga av locket på gjutna relähöljen med

men som sagt, en handbok är ju lättast, där lär du få reda på hur man felsöker

I min punkt av utsikt börjar det lukta halvledarrelä...

Återigen skulle jag vilja ge tipset att testa reläet "utanför" hojen med en lampa el.d.
Allt för att försöka minska antalet misstänkta icke-fungerande prylar.

I min punkt av utsikt börjar det lukta halvledarrelä...

Håller med timm..

Det är ingen vanligt relä du har där utan nåt annat.
Kan vara så att det sitter en transistor i den som får styrsignalen ifrån boxen, vissa transistorerna behöver bara 5v för framledningsspänning.

Man brukar gjuta in halvledare i en massa för att skydda dessa, det har jag gjort med mina spännings omvandlare.

Skulle nog själv kolla i el ritningarna på hojen innan man börjar koppla hejvilt.

Håller med timm..

Det är ingen vanligt relä du har där utan nåt annat.
Kan vara så att det sitter en transistor i den som får styrsignalen ifrån boxen, vissa transistorerna behöver bara 5v för framledningsspänning.

Man brukar gjuta in halvledare i en massa för att skydda dessa, det har jag gjort med mina spännings omvandlare.

Skulle nog själv kolla i el ritningarna på hojen innan man börjar koppla hejvilt.

Sådana reläer brukar vara halvledar reläer då dom känner av tändpulserna när motorn är igång för att hålla det uppe.
För detta krävs lite komponeter för att hålla det uppe trots enstaka pulser - typ lite hysteres.

Kolla på ett elschema om relästyrningen är kopplad till cdi givaren eller primären på en av cylindrarnas tändspolar - då är det ett halvledar relä.

Kan tänka mig att en handlare tar fett me cash trots att den i tillverkning kostar 10 spänn...

Kolla på ett elschema om relästyrningen är kopplad till cdi givaren eller primären på en av cylindrarnas tändspolar - då är det ett halvledar relä.

Jamenvisst, nu börjar det klarna!!! Jisses vad korkat det här är. Relästyrningen är mycket riktigt kopplad till på samma utgång från CDI-boxen som går till en av cylindrarnas tändspolar. Således går bara soppapumpen då man kör startmotorn eller då motorn är igång. Alla andra hojar jag haft har snällt kört soppapumpen då man drar på tändningen tills förgasarna är välfyllda. Med andra ord så var nog inget trasigt ens från första början. Gonatt...

Relät kostade för övrigt 217 kronor. Prutt...

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026