Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart?

Maxxx

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2025
Hoj
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

ezgif-1-6d47e7417d.jpg
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
 
Nakenhojar från 80-talet är galet snygga men om man vill ha en nyare båge 2020 och framåt så är urvalet skralt av "klassiker" den tiden är förbi.
Ett fåtal märke försöker men jag tvivlar på att de är storsäljare, oavsett var i världen man tittar.

En sporthoj lockar ändå fram flest leende, så har jag alltid känt.
 
Last edited:
Nakenhojar från 80-talet är galet snygga men om man vill ha en nyare båge 2020 och framåt så är urvalet skralt av "klassiker" den tiden är förbi.
Ett fåtal märke försöker men jag tvivlar på att de är storsäljare, oavsett var i världen man tittar.

Gjorde idag en koll efter japanska sporthojar modell 2025, endast Yamaha har 1000 kubik, Honda 600 kubik, Kawasaki 400 kubik och Suzuki 125 kubik.
Dagens nakenhojar har mer eller mindre ersatt sporthojarna från förr.

En sporthoj lockar ändå fram flest leende, så har jag alltid känt.
Nu får du nog titta en gång till efter japanska sporthojar 2025. Tex ZX-10R & CBR1000R fireblade finns fortfarande
 
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?


Den ende som erkänner det...?
 
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av toppfarten på fordon. Hästkrafter har jag svårt att vara utan, men det räcker med 100 om de levereras på rätt sätt.
 
Nu får du nog titta en gång till efter japanska sporthojar 2025. Tex ZX-10R & CBR1000R fireblade finns fortfarande
Tack för upplysningen, söker man efter Fireblade på hondamc.se så finns den inte med där, därav blev det ett felaktigt inlägg som nu är redigerat.
 
Jag har ingen riktig sporthoj. Det sagt så gillar jag sporthojar och älskar hästkrafter lika mycket nu som när jag som 15-åring läste om den nya GSXR1100. Ränderna går inte ur. Sen så har jag mer än en motorcykel och senaste har 35 hästar. Episkt slö men kul ändå. Däremot hade jag inte velat ha bara den...

Edit: Sen så är jag här eftersom jag avskyr facebook nästan lika mycket som jag gillar motorcyklar och det börjar bli ont om märkesforum och dessa är lite trånga för min fordonspark. Så. Här.
 
40-års kris bara!..Du vet det där med motorcyklar det går i vågor. Vill så gärna bara köra sport hoj de lux... Men numera måste men man inse sina begräsningar :) Och Välkommen till Forumet! :hjarta
 
Jag har inte ens fyllt 40 men har redan börjat tröttna på allt vad sporthojar, hästkrafter och toppfart heter. När jag i dag letar efter en ny hoj så är det hojar i klassikerstuk som gäller, som t.ex. Triumph Bonneville T100/T120, Triumph Speed Twin 900 och Royal Enfield Interceptor 650.

Här nedan är en moddad T120 från Thailand som ger mig ett sådant habegär som jag nog aldrig har haft när det gäller hojar.

View attachment 508731
Är jag den enda här på Sporthoj som växt ifrån sporthojar, hästkrafter och toppfart, och som i stället suktar efter klassikerstuk?
Jag, 62år i vår, såg en Kawasaki ZX-4RR hos JohansMC i höstas och blev tokkär.
15k rpm...mums!
Men har alltid gillat sporthojjar iof.
(erkänner, ägt en BMW boxer något år...men det var läng sedan så jag förträngt det lite. Skitbra pendlarhoj dock)
 
Välkommen till forumet!
Själv åker jag på 15år gammal BMW.
Hyrde en ny BMW i Spanien, med alla finesser.
Quick-shift mm, inte imponerad:gnissla
 
Jag, 62år i vår, såg en Kawasaki ZX-4RR hos JohansMC i höstas och blev tokkär.
15k rpm...mums!
Men har alltid gillat sporthojjar iof.
(erkänner, ägt en BMW boxer något år...men det var läng sedan så jag förträngt det lite. Skitbra pendlarhoj dock)
Haha , japp köpte en Kawasaki ZX-4RR i somras och vart tokkär jag med!..men den fick man inte behålla länge..Gick till en av mina snorungar! :tungan
 
Kom ni ens fram till vad som är en sporthoj?
Eller sporttouring, naken sporthoj osv?

Nu har jag varken ägt eller kört något som skulle kunna kallas sporthoj.

Det finns några som kallar TRX850 för sporthoj. Dom kanske har fel. Den har inte helkåpa. Går inte jättefort. Delar motor med offroadhojen XTZ750, crossovern TDM850/900. Inga literklubbor, vilket inte RD500 eller RG500 är heller.
Vilka var kriterierna nu igen?
GSX750-R var ju en sporthoj när den kom väl? Eller var det bara 1100an? I alla fall den vattenkylda.

För inte är väl de härliga människorna på all världens marknadsavdelningar som bestämmer och påverkar folk hur de ska tycka och tänka?

IMG_1208.jpeg
Super Sport

Adventure… Äventyrs… Där har de lyckats påverka folk. De åker på äventyr. Vad var ett äventyr nu igen?

Scrambler… Det är ju jag. En sån. Å en sån ska jag ha. Med caferäserdäck för äventyr där bara fantasin sätter gränser. Många har sådana nu. Helrätt. Med en unik fabriksprägel.
Hare scrambler. What? Hetere junte.

Jo då. Folk får väl köra vad de vill. Det får väl följa med strömmen om de vill. Du är vad du kör, det är sen gammalt. Eller hur du klär dig. Din mobiltelefon. Eller vänta nu, ingen har väl brytt sig om mobiltelefoner de senaste fem åren?

Har ni noterat att man ser färre hojar med avgasbandage och Biltemas dubbellysen. En trend som är över? Priset på GSX400 och CX500 m fl har gått ner till under 8000 igen.

Jag har hakat på en trend. Blev jag påverkad av andra. Hoppas inte. Moped. Det började med att den stod i vägen som den gjort i 14 år. Synd att slänga. Fixa och sälja? Köpte den av sonen. Gick loss och renoverade, lagade och fixade till ett ok skick. Asbilliga delar. Allt finns till en DT50MX. Tog ut och provkörde. Kul. Körde mer. Fixade det sista, ljusspolen. Försäkrade. Körde mer. Klass ll, får köra på cykelbanor och sådana finns det massor av numera. Och alla dessa halvlagliga skogsstigar och platser jag inte sett sedan jag var 15. Helt nya bostadsområden, backar som jag ratat på cykel. Hjälm och tisha. Finns inga moppeorganisationer som förespråkar skyddskläder, varselväst och max 30.

Mopperally! Japp. Två hittills. Detta är en folkrörelse. Nja, 95% män. 50/50 är ju golf, körsång och gammeldans.
Mopperally är nog lite större än mc-träffar. Jämförelsen haltar. Få mopperallyn är tvådagars med övernattning. Få mc-träffar har väl en 5-10-milatur?
Jag såg ett klipp på tuben från 2013, 11-12 år sedan. 381 deltagare. Inget nytt alltså. Jag vet inte hur många träffar det finns i Sverige för moppe resp mc. Ett mopperally i Stockholm med 600 deltagare.
Borlänge, tredagars, backtävling, race på gocartbana, kortege, långsam och snabb grupp på 5-10-milsslinga, bromsbänk, Mellsta camping, långväga gäster från Norge och Finland. Välordnat och fullbokat.
Moppedister har inte det maniska morsandet som hojåkare har. Vi morsar när vi stannar, glada, lättpratade och bjussiga. Hojåkare kan hävda att så är vi minsann också. Nja, jag håller inte med. En massa moppeåkare kör också hoj så den jämförelsen haltar. Min erfarenhet av mopperallyn är endast två. 44 resp 54 deltagare. Två tillfällen. Jag pratade nog med fler moppeåkare då än hojåkare säsongerna -23 och -24 sammanlagt. Åker iofs inte på träffar (25% av Mälaren Runt dock). 3500 mil vs 180 moppemil.
Hakade jag på en trend då som en lam trendnisse? Tycker jag inte. Det kom inifrån.
Moppen som köptes 2004 var den enda rätta då och det är den fortfarande. DT50MX -92. Kan lätt bli att man köper flera men det räcker med en. Den gör inte 120 men det gör inte mig något. Nu är jag med i en mopperallygrupp på FB. På mopedrenovering.se listar de alla(?) mopperallyn. Det blir många. De kör dessutom ett eget med massor av deltagare. Roslagsrallyt, Norrtälje.
Det finns jättestora arrangemang och det finns mindre där det endast finns ett par föråkare, medtag eget fika.
Något rally är för veteranmoppar 30+ vilket passar mig. Gillar inte nytt. Fast majoriteten av moppar jag sett är de som gubbar körde när de var 15 på tidigt 70-tal.

Så ett tips bara, om ni är oroliga för vad andra tycker, vad ni ska ha på er, hur fort ni kan köra vad som är ”godkänt”. Moppe.
Hjälm är bra. Det har alla. Om det sedan är ett vurpollon, jethjälm, Biltemahjälm, Integral, crosshjälm eller en Adventurehjälm kvittar.
Cykel med påhängsmotor, Novolette, Puch Alabama, KS50 (100), flaka, cp-groda, plåtmoppe, invalidmoppe, eller offroadmoppe spelar ingen roll. Inget tjafs om Compact eller Mamba är bäst. FS-1 eller K-50.
Allt funkar. Kom i jobbkläder.

Fast annars funkar det att åka alldeles alldeles ensam. Precis som på hoj.
Fast nu är ju inte jag en marknadsavdelning eller ens en influerare.


IMG_0854.jpeg
Här står jag vid blaskfiket i Rosenhill och mäter snopp.

IMG_1973.jpeg
Mindre snopp.

IMG_3261.jpeg
Normal.

IMG_0411.jpeg
Fabrikscustom nästan original. ”Lite personlig prägel.” ”Unik.”
-Är den inne? Va?
 
Kom ni ens fram till vad som är en sporthoj?
Eller sporttouring, naken sporthoj osv?

Nu har jag varken ägt eller kört något som skulle kunna kallas sporthoj.

Det finns några som kallar TRX850 för sporthoj. Dom kanske har fel. Den har inte helkåpa. Går inte jättefort. Delar motor med offroadhojen XTZ750, crossovern TDM850/900. Inga literklubbor, vilket inte RD500 eller RG500 är heller.
Vilka var kriterierna nu igen?
GSX750-R var ju en sporthoj när den kom väl? Eller var det bara 1100an? I alla fall den vattenkylda.

För inte är väl de härliga människorna på all världens marknadsavdelningar som bestämmer och påverkar folk hur de ska tycka och tänka?

View attachment 508743
Super Sport

Adventure… Äventyrs… Där har de lyckats påverka folk. De åker på äventyr. Vad var ett äventyr nu igen?

Scrambler… Det är ju jag. En sån. Å en sån ska jag ha. Med caferäserdäck för äventyr där bara fantasin sätter gränser. Många har sådana nu. Helrätt. Med en unik fabriksprägel.
Hare scrambler. What? Hetere junte.

Jo då. Folk får väl köra vad de vill. Det får väl följa med strömmen om de vill. Du är vad du kör, det är sen gammalt. Eller hur du klär dig. Din mobiltelefon. Eller vänta nu, ingen har väl brytt sig om mobiltelefoner de senaste fem åren?

Har ni noterat att man ser färre hojar med avgasbandage och Biltemas dubbellysen. En trend som är över? Priset på GSX400 och CX500 m fl har gått ner till under 8000 igen.

Jag har hakat på en trend. Blev jag påverkad av andra. Hoppas inte. Moped. Det började med att den stod i vägen som den gjort i 14 år. Synd att slänga. Fixa och sälja? Köpte den av sonen. Gick loss och renoverade, lagade och fixade till ett ok skick. Asbilliga delar. Allt finns till en DT50MX. Tog ut och provkörde. Kul. Körde mer. Fixade det sista, ljusspolen. Försäkrade. Körde mer. Klass ll, får köra på cykelbanor och sådana finns det massor av numera. Och alla dessa halvlagliga skogsstigar och platser jag inte sett sedan jag var 15. Helt nya bostadsområden, backar som jag ratat på cykel. Hjälm och tisha. Finns inga moppeorganisationer som förespråkar skyddskläder, varselväst och max 30.

Mopperally! Japp. Två hittills. Detta är en folkrörelse. Nja, 95% män. 50/50 är ju golf, körsång och gammeldans.
Mopperally är nog lite större än mc-träffar. Jämförelsen haltar. Få mopperallyn är tvådagars med övernattning. Få mc-träffar har väl en 5-10-milatur?
Jag såg ett klipp på tuben från 2013, 11-12 år sedan. 381 deltagare. Inget nytt alltså. Jag vet inte hur många träffar det finns i Sverige för moppe resp mc. Ett mopperally i Stockholm med 600 deltagare.
Borlänge, tredagars, backtävling, race på gocartbana, kortege, långsam och snabb grupp på 5-10-milsslinga, bromsbänk, Mellsta camping, långväga gäster från Norge och Finland. Välordnat och fullbokat.
Moppedister har inte det maniska morsandet som hojåkare har. Vi morsar när vi stannar, glada, lättpratade och bjussiga. Hojåkare kan hävda att så är vi minsann också. Nja, jag håller inte med. En massa moppeåkare kör också hoj så den jämförelsen haltar. Min erfarenhet av mopperallyn är endast två. 44 resp 54 deltagare. Två tillfällen. Jag pratade nog med fler moppeåkare då än hojåkare säsongerna -23 och -24 sammanlagt. Åker iofs inte på träffar (25% av Mälaren Runt dock). 3500 mil vs 180 moppemil.
Hakade jag på en trend då som en lam trendnisse? Tycker jag inte. Det kom inifrån.
Moppen som köptes 2004 var den enda rätta då och det är den fortfarande. DT50MX -92. Kan lätt bli att man köper flera men det räcker med en. Den gör inte 120 men det gör inte mig något. Nu är jag med i en mopperallygrupp på FB. På mopedrenovering.se listar de alla(?) mopperallyn. Det blir många. De kör dessutom ett eget med massor av deltagare. Roslagsrallyt, Norrtälje.
Det finns jättestora arrangemang och det finns mindre där det endast finns ett par föråkare, medtag eget fika.
Något rally är för veteranmoppar 30+ vilket passar mig. Gillar inte nytt. Fast majoriteten av moppar jag sett är de som gubbar körde när de var 15 på tidigt 70-tal.

Så ett tips bara, om ni är oroliga för vad andra tycker, vad ni ska ha på er, hur fort ni kan köra vad som är ”godkänt”. Moppe.
Hjälm är bra. Det har alla. Om det sedan är ett vurpollon, jethjälm, Biltemahjälm, Integral, crosshjälm eller en Adventurehjälm kvittar.
Cykel med påhängsmotor, Novolette, Puch Alabama, KS50 (100), flaka, cp-groda, plåtmoppe, invalidmoppe, eller offroadmoppe spelar ingen roll. Inget tjafs om Compact eller Mamba är bäst. FS-1 eller K-50.
Allt funkar. Kom i jobbkläder.

Fast annars funkar det att åka alldeles alldeles ensam. Precis som på hoj.
Fast nu är ju inte jag en marknadsavdelning eller ens en influerare.


View attachment 508745
Här står jag vid blaskfiket i Rosenhill och mäter snopp.

View attachment 508746
Mindre snopp.

View attachment 508747
Normal.

View attachment 508748
Fabrikscustom nästan original. ”Lite personlig prägel.” ”Unik.”
-Är den inne? Va?
Haha det är ok! Björne Gillar dig ändå! :hjarta
 
Nej,
Hela forat är fullt av gubbsjuka & skenheliga trygghetsnarkomaner.
:)
Det är en sak att ha en sporthoj. En annan sak att använda den? Eller hur man använder den.
Brassa satan, bandagar, sporttouring, yla motorväg? Finns det någon motorväg på Åland?
Du har aldrig långt hem i alla fall. 🙂
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top