Är If inte som dom ska?!

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Tänkte passa på att presentera mig här på forumet genom att lägga upp en liten lista på en rundringning jag gjorde idag.

Ringde till 3 olika försäkringsbolag och sa exakt samma sak, att jag var en kille på 19 år som håller på att ta körkort för mc och vill försäkra en Suzuki GSX-R600. 97 års modell. (reg-nummer från hojtorget.nu).
En liten tabbe var att jag inte hade papper och penna på mig när jag fick siffrorna från If. Därför kommer jag inte ihåg dom sista exakta kronorna där utan bara det tusental dom låg på.

Resultatet blev:

If (telefonnr. 020-655 655)
29.000 kr/år - ENBART trafikförsäkring
36.000 kr/år - halvförsäkring
Frågade aldrig om helförsäkring. Blev för chockad...

Trygg-Hansa (telefonnr. 020-1111600)
11.588 kr/år -trafik
15.071 kr/år -halv
28.526 kr/år -hel

Folksam (telefonnr. 020-722010)
9.582 kr/år -trafik
16.474 kr/år -halv
34.024 kr/år -hel

Är det bara jag som undrar om tjejen jag pratade med på If fick ett anfall?!
Kan det verkligen skilja ca 20.000 kr i försäkring per år?!

Tänkte ringa en gång till senare och fråga på en R6:a eller något liknande och se om If bara gjorde en tabbe. Verkar ju helt sjukt.

Övrig info som kan vara värt att veta.
Vet inte vad de bygger sina siffror på men...
Jag är 19 år, har haft b-körkort 1 år, bor i lägenhet i "tätort" (?. Täby).

Ni får gärna säga till om jag glömt något!
Hoppas någon kan ha nytta av listan...

/Anders

Du är 19 år, ska ha värstinghoj, bor inte på landet, har inte A-kort. Vad hade du väntat dig?

erik skrev:
Du är 19 år, ska ha värstinghoj, bor inte på landet, har inte A-kort. Vad hade du väntat dig?

Nej nej. Tycker inte att trygg-hansa och folksam på något sätt hade en hög premie. Snarare tvärtom! Hade räknat med högre.

Men dom fick EXAKT samma uppgifter som If och det skiljer 20.000 kr?! Det som jag tycker är något mysko.

jag pröjsar 9000:- för trafik för min gixxer 750 från 02. trygg hansa.
kollade upp ett par helförsäkringar men ändrade mig fort..

TH typ 35000

länsförs typ 45000

Och på if räckte inte listorna till. fick höra att den skulle kosta över hundra så jag la ner det...

Dom är inte riktigt friska.. :kocko

För mig verkar det bli if för andra sommaren i rad, fick tom en sänkning av min premie när jag ringde och kollade idag, från c:a 1100kr/mån till under tusenlappen (halvförsäkring).

Ok... Skönt att höra att inte jag är ensam då.
Fick lust att kyssa dårarna på folksam och trygg-hansa när dom kom med dom siffrorna :kär

Tycker att det kan vara rimligt att betala en sån premie och känna att det går sjysst till. Vill inte hålla på med någon skenförsäkring.

Men jag har för mig att det är LAG på att trafikförsäkringen ska vara rimlig? Stämmer inte det?
If kan ju inte ha någon rimlig grund för sin uträkning. Inte jämfört med dom andra.

erik skrev:
För mig verkar det bli if för andra sommaren i rad, fick tom en sänkning av min premie när jag ringde och kollade idag, från c:a 1100kr/mån till under tusenlappen (halvförsäkring).

Härligt! Det där med försäkringar verkar ju vara roligare än bingolotto... :kocko

Men du får iallafall ta en helförsäkring om du vill.När jag ringde IF och frågade på 625:an lät det så här -KTM 625,vad är det för sorts hoj?
-Ja det är en offroad.....
-Tyvärr,vi tecknar bara trafikförsäkring på såna.Det blir så mycket skador på cyklar som körs i skogen.....Helt otroligt.Ett helt plastkit till den kostar väl ungefär som två blinkersar till en kåpcykel.Säljaren måste väl ha fått en blackout och blandat ihop med enduro eller nåt? :huvet

c9h13no3 skrev:
Ni får gärna säga till om jag glömt något!

Varför inte ta och slå en pling till bilsport&MC?

Eftersom du har mellankort och hojen är mellanklassreggad (väl?) kommer de gå efter den strypta effekten och den går då rakt in i klass 2!

Jag pröjsade 4000:- hel/hel för min -96:a som mellanklassreggad i centrala GBG så du borde hamna ungefär där också.

IF ville bara ha 49400 kr i trafikförsäkring när jag ringde för nån vecka sen o kollade på min gamla retta..

Hos Folksam betalade jag 808 kr/månad för halvförsäkring..

......hmmmm tjejen på if måste ha fått en temporär hjärnblödning, men å andra sidan....har du förutsätningarna emot dig.....kollade du med de andra vad som skulle hända med din försäkring om du behövde utnytja den?
Själv bor jag i Åhus utanför kristianstad och kör en hayabusa
Har haft hojkort se -97 och betalar 1600:- i månaden hos if

c9h13no3 Fick ju en "bra" premie av TH trots att allt är emot honom 19 år GSXR 600 etc. En annan kille här fick ju 45k i premie på sin Hornet 600 och vad jag förstår så var han äldre och hojen mindre extrem.

TH skrävlar om sitt nya system men det verkar ju vara samma jävla gamla anarki och inkonsekvens som alltid :kocko

Dez skrev:
Varför inte ta och slå en pling till bilsport&MC?

Eftersom du har mellankort och hojen är mellanklassreggad (väl?) kommer de gå efter den strypta effekten och den går då rakt in i klass 2!

Jag pröjsade 4000:- hel/hel för min -96:a som mellanklassreggad i centrala GBG så du borde hamna ungefär där också.

Den hojen jag slog på är inte mellanklassreggad. Jag äger den inte (som jag skrev hämtade jag reg-plåten från hojtorget.nu) nämligen.

Jag ville få ett hum om vad försäkringarna låg på och om det ens fanns en rimlig chans att man som 19-åring kan köpa en r-modell. Köper jag den kommer den absolut vara mellanklassreggad. Känner bara att jag gärna vill ha hojen ett tag och inte bara i de första 2 åren man har mellankort. Därför jag vill ha en r-modell och inte en gsx-f t.ex.

Men JÄTTETACK för tipset! :tummenupp
Hört att dom ska vara riktigt sympatiska! Får kolla med dom vid tillfälle!

Jag vet faktiskt inte vad självrisken och andra såna saker ligger på.
Men den kan ju aldrig jämna ut dom där skillnaderna!

Visst är det så att jag fick drömpremierna. Hade ju helt klart väntat mig mycket högre. Ligger premien på den nivån tycker jag faktiskt att det är överkomligt.

c9h13no3 skrev:
Den hojen jag slog på är inte mellanklassreggad. Jag äger den inte (som jag skrev hämtade jag reg-plåten från hojtorget.nu) nämligen.

Jag ville få ett hum om vad försäkringarna låg på och om det ens fanns en rimlig chans att man som 19-åring kan köpa en r-modell. Köper jag den kommer den absolut vara mellanklassreggad. Känner bara att jag gärna vill ha hojen ett tag och inte bara i de första 2 åren man har mellankort. Därför jag vill ha en r-modell och inte en gsx-f t.ex.

Men JÄTTETACK för tipset! :tummenupp
Hört att dom ska vara riktigt sympatiska! Får kolla med dom vid tillfälle!

Eller så köper du en FZR600.... den är ogay =) Bra pris i inköp.... Går lagom jävla asfort ändå... om man är grönjöling. OCH MAN HAR RÅD MED ASET...

:hej

If:s premier var säkert alldeles riktiga som du fick. För mig skiljde det 50-60 tusen mellan den billigaste och dyraste när jag tecknade försäkring.. Dock var If överlägset billigast för mig.

erik skrev:

hehe de e fan bra men vad sägs om 5000kr helförsökning per år!!
Tyskimport rules!! :yoparty :yoparty

If skulle ha 8000kr/år spänn för min hoj halvförsäkrad, Folksam tar 1500kr/år. En jävla pluttmoppe med försäkring som en gsxr600? :kocko

Back