Är i behov av el-hjälp.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Tänkte bygga mina egna miniblinkers(ja man kan köpa färdigt, men inte för det jag ska göra), det jag behöver hjälp med är att räkna ut motstånd osv. Har inte en susning om hur man gör det.

Tänkte koppla ihop ca 10st dioder så de bildar en pil.

Nån som e kunnig på detta?

edit: glömde skriva att det gällde dioder.

Last edited:
mitt tips är att skita i motstån o kör ett lastoberoende blinkrelä istället( finns på biltema

mitt tips är att skita i motstån o kör ett lastoberoende blinkrelä istället( finns på biltema

Nu handlade inte frågan om att lägga effektmotstånd paralellt för att lura blinkrelät :va

TS vill bygga egna blinkers med lösa dioder, och måste ju då självklart ha förkopplingsmotstånd för att inte elda upp dioderna :tummenupp

Sedan finns det även Dioder som har inbyggt förkopplingsmotstånd. Vi gjorde en liknande variant med lysdioder på min brors RS 125:a
Det blev skitsnyggt men problemet var betraktningsvinkeln. då många dioder inte har speciellt starkt ljus när man ser de från sidan så kan funktionen bli väldigt dålig.
Så välj dioder med bra betraktningsvinkel och lite beroende på din konstruktion så kanske du kan använda någon form av glas/lins som sprider ljuset (Så som original blinkers gör)

Tack för era svar

Alla tips är bra och tacksamma :tummenupp

men självklart vill jag ju mecka så lite som möjligt med att löda ihop dioder och motstånd (av tidigare erfarenhet när jag bytte ut all inredninsbelysning i min s60 till blått. bara att löda av ca 200 ben från displayen till stereon tog ju kål på en :D (http://www1.garaget.org/archive/71/70260/76910/76910-1153935.jpg))
Spridningsvinkel/betrakningsvinkel löses rätt enkelt genom att matta ner ytan på dioder.

hmm förkopplingsmotstånd och lastoberoende blinkersrelä säger ni. får kika lite mer på det.

Egentligen skulle jag ju också kunna köpa några billiga diodblinkers på typ biltema och sedan strippa dem, men frågan är om jag får rätt antal dioder då. Detta baseras på utrymmet de ska sitta i.

Har haft tanke på nån form av lins/glas, som på tex nyare bilars baklysen, nån form av bi-kake form runt själva dioderna (lite som de här har en ram (fast jag hade tänkt mig runda insatser
z1000grouptake1.jpg
)).

kanske lite överkurs men jag har ju hela vintern på mig.

Tanken är att sedan täcka för själva stället där blinkersen kommer att sitta med nån form av rökfärgat plexi eller nåt(gäller att hitta starka dioder), så kommer man inte inte att se att där finns nån blinkers förrän de sätts igång.

hittade även lite annat matnyttigt.. http://archive.64bits.se/guider/lysdioder/index3.php

jag börjar med det ni skrivit så återkommer jag med mer info om bygget samt om jag behöver mer hjälp.

Glöm inte att de sitter där för att informera dina medtrafikanter om dina förehavanden!
Det spelar ingen större roll om dom blir supersnygga om dom inte fyller sin uppgift, och det vore synd om de skulle bli integrerade i din rygg för någon inte uppfattat att dom var igång :näsblod

Tack för era svar

Alla tips är bra och tacksamma :tummenupp

men självklart vill jag ju mecka så lite som möjligt med att löda ihop dioder och motstånd (av tidigare erfarenhet när jag bytte ut all inredninsbelysning i min s60 till blått. bara att löda av ca 200 ben från displayen till stereon tog ju kål på en :D (http://www1.garaget.org/archive/71/70260/76910/76910-1153935.jpg))
Spridningsvinkel/betrakningsvinkel löses rätt enkelt genom att matta ner ytan på dioder.

hmm förkopplingsmotstånd och lastoberoende blinkersrelä säger ni. får kika lite mer på det.

Egentligen skulle jag ju också kunna köpa några billiga diodblinkers på typ biltema och sedan strippa dem, men frågan är om jag får rätt antal dioder då. Detta baseras på utrymmet de ska sitta i.

Har haft tanke på nån form av lins/glas, som på tex nyare bilars baklysen, nån form av bi-kake form runt själva dioderna (lite som de här har en ram (fast jag hade tänkt mig runda insatser
)).

kanske lite överkurs men jag har ju hela vintern på mig.

Tanken är att sedan täcka för själva stället där blinkersen kommer att sitta med nån form av rökfärgat plexi eller nåt(gäller att hitta starka dioder), så kommer man inte inte att se att där finns nån blinkers förrän de sätts igång.

hittade även lite annat matnyttigt.. http://archive.64bits.se/guider/lysdioder/index3.php

jag börjar med det ni skrivit så återkommer jag med mer info om bygget samt om jag behöver mer hjälp.

Jag skulle kolla på clas olles dioder de vita 5 mm är väldigt ljusstarka och på 3,5V vilket är bra då kan du serie koppla dom i grupper om 4 dioder. (jag vet att det blir 8 eller 12 st)
Om du har ett brunrökfärgat glas så ser det orange ut när dom lyser...

edit. Jag testade med en grupp om 4st 10 mm dioder från clas o och det funkar bra både på X11.an & SLRen, edit end.

Last edited:
Om man vill prova sig fram lite utan att bränna komponenter är Crocodile Clips, lite gammalt program så det går nog inte ställa spänningar på dioderna (det är de gamla röd, grön, gul som gäller) men ändå schysst för att experimentera runt lite.
Finns här CrocoClips

Så det kanske inte riktigt passar för de dioder du tänkt dig men men :)

Nu handlade inte frågan om att lägga effektmotstånd paralellt för att lura blinkrelät :va

TS vill bygga egna blinkers med lösa dioder, och måste ju då självklart ha förkopplingsmotstånd för att inte elda upp dioderna :tummenupp

Optikern nästa:glömdet

Om man vill prova sig fram lite utan att bränna komponenter är Crocodile Clips, lite gammalt program så det går nog inte ställa spänningar på dioderna (det är de gamla röd, grön, gul som gäller) men ändå schysst för att experimentera runt lite.
Finns här CrocoClips

Så det kanske inte riktigt passar för de dioder du tänkt dig men men :)

kör med Mac så det där funkar inte för mig :(

Har gjort lite av det här. Gula dioder har som redan skrivits ca 2,0 "tändspänning". Med ett vanligt MC batteri som ger ca 13,5V till 14V med motorn igång så går det att seriekoppla 5 st för ca 10V.
Återstår ca 3V Exempel: Dioderna är märkta 20mA. Eftersom belastningen är blinkvis och inte många timmar om året går det att köra i mera ström utan att den förkortade livslängden märks, tex 50mA. 3V/0,05=60Ohm, standardvärde är 56. Motståndseffekt 60ohm*0,05*0,05=0,15W. Det duger med standard 0,125W vid blinkning eller ta större effekt på motståndet så det inte blir varmt alls.
Men ta och kolla vilken spänning det är över dina dioder 5 st i serie som drar 2,5V styck=12,5V
inte bra. För då kommer spänningen över motståndet kanske variera från 1 V till 2V. När batterispänningen varierar mellan 13,5V och 14,5V. Och då varierar strömmen och ljusstyrkan kraftigt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard