Är Honda SP-2 något ovanligare?

gixxermf skrev:
köp en HD då...

V- twin suger!!! :fakta :fakta :fakta

Ojdå, känslig punkt det här, iaf för vissa :D
Båda motortyperna har väl sina för- och nackdelar... men man kan ju frånga sig varför det är mc med V-motorer (twin eller 5:or) som leder i såväl MotoGP som Superbike :confused:

Vad gäller V-Twin så lär de vara tyngre än radfyror pga cylinderkonfigurationen inte minst... och visst är det tråkigt att Honda i Sverige tar ut ett överpris för SP:n. I USA kostar t.ex. VTRF:en (ca) $9000, CBR9:an $10600 & SP-2:an $11000.

Så lämpligt pris på den senare i Sverige borde väl snarare var runt 120000:-

/F.

Foggy skrev:
Ojdå, känslig punkt det här, iaf för vissa :D
Båda motortyperna har väl sina för- och nackdelar... men man kan ju frånga sig varför det är mc med V-motorer (twin eller 5:or) som leder i såväl MotoGP som Superbike :confused:

Vad gäller V-Twin så lär de vara tyngre än radfyror pga cylinderkonfigurationen inte minst... och visst är det tråkigt att Honda i Sverige tar ut ett överpris för SP:n. I USA kostar t.ex. VTRF:en (ca) $9000, CBR9:an $10600 & SP-2:an $11000.

Så lämpligt pris på den senare i Sverige borde väl snarare var runt 120000:-

/F.

har du råd att köpa en hoj som går i MotoGP eller superbike så är det ju bara att grattulera... men dom twin- hojarna som finns på marknaden för vanliga dödliga kan ju inte jämföras med en radfyra... "twinarna" hänger inte med helt enkelt :fakta :fakta :fakta

Jag får väl lov att citera Dr Alban: De fonka!!!!

Jag tycker SP1:an är riktigt skön att köra. Dessutom låter den manligt.

/HW

Jag får nog be om att få lägga in mitt ord i hela denna diskutionen. Vad jag tycker så är det så att allt snack om att spettans chassie inte hänger med är rent skit snack! Har själv haft diverse hojar och kört otaliga mil med flera av dom olika sport hojarna som finns idag, inkl retta gixer mfl och chassiet på spettan är måhända lite tungt men det är mer potent än dom flesta andra hojarna. (förutom möjligen gixer 1000 som är helt suverän!! :tummenupp )På gatan tycker jag att standard sättningen är mycket lyckad och att hojen för sig bra. Där är den definetivt inte för "tung" :D . Banan å andra sidan är den kanske lite för tung för, men att lätta den och fixa fjädringen med ölinare bak och nya fjädrar i gaffeln kan göra den till kung :fakta
Att alla är så lyriska över hojar som en retta tex kan jag inte riktigt begripa, den har ju inbyggda brister!! Ruskar på sig så att det behövs en styrdämpare mm. Detta gör inte en spetta!!
Nu vill väll alla tjata om snabb styrdhet mm men det är ju en fin skillnad mellan att vara snabbstyrd och rent kass!! Vad gör man på en retta när den är nervös, monterar styrdämpare!!! Spettan kan man ju alltid höja ride highten på om den blir för trög!! Vilket känns mest korekt???

Last edited:
gixxermf skrev:
det är väl ingen som vill åka 2- cylindrigt!!
'

:fatta!

För lite hästar för rak-4-fanatiker, och HRC-prylar e dyra. SP-1/2 e ju i grund å botten en skitbra hoj, men lider lite av för mycket vikt å för lite hästar, och i o m att den är lite ovanlig och dyr, så är också tilläggsutrustning till den dyr. Anser nog att man får mera valuta för pengarna med en Mille R.

Har provat en Spetta med full yosh-system + PC på banan, den va så stabil att man höll på att somna i kurvorna.....:tummenupp

Kör man aktivt på gata så märker man skillnad (typ det du märker på bana). Effekten räcker lätt på gata men man får betala så ni i helvete för en så pass (dåligt konkurenskraftig) hoj)

Gudars skymning, har inte hört så mycket skitsnack på bra länge.
Snackare finns det gott om, men få kan trycka ur en 92:as 750. :mad:

Fan finns folk som säkerligen skulle bränna om mig på bana med en 88:ans Kawa GPZ 900.

Lokke skrev:
'

---klipp -- och i o m att den är lite ovanlig och dyr, så är också tilläggsutrustning till den dyr. Anser nog att man får mera valuta för pengarna med en Mille R.

Vill man ha mest sportTwin för sina surt förvärvade pengar ska man titta ett par extra gånger på TLR. :)
Mycket billigare än både Mille och Spettan. :)
Och med inte alltför dyra moddar (mest jobb, inte så mycket pengar) kan man få den nästan lika bra desutom. :)
Motron är helt underbar. :fakta

Ytterligare en helt ofärgad åsikt... :D

V-twin och radfyra hit och dit...

Aldrig hört talas om enstånka? :D :fakta

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti