Är Highland på G ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kollar upp us highland hemsidan då o då i förhoppning att dom ska vakna till liv igen då jag själv äger en Highland 950 PE 06-.

Och döm av min förvåning då dom ändrat lite på hemsidan,,,nu står det datum för första best!!! Våren 2012 på vissa maskiner .

klicka på yahoolänken längst upp på sidan (rullande text) där står senaste om highland.

Läser man där fattar jag det som dom nyligen anställt en ny företagsledare med stor bra erfarenhet att driva företag med framgång. Den företagsledaren har ruskigt bra meriter bakom sig så det ser ljust ut.

Bara hålla tummarna :tummenupp

Misstänker att den tragiska flygolyckan häromåret flyttade väl fram tidsramen en bit. Hoppas dock att de får snurr på produktionen nu.
:)

Sen måste man ju gilla jänkarna för deras patriotism över saker som ursprungligen kommer från andra länder.
citerat från hemsidan: "Whether it is the 450, 507, 750 or 950 - its born of American Pride!"

www.ushighland.com

Enligt senaste nytt på yaholänken så skulle Highland ha en sponsorplatts i FCU Fighting 8/4/2011 som sänds över hela världen.

Det lär kosta kulor så de sattsar hårt på reklam som de aldrig gjort tidigare.

Därför tror och hoppas man att de får ut några hojar redan i vår :Bugar

Och jag hoppas mest av alla pga att jag har den första och sista Performance editionhojen som gjordes.
PE = fabrikstrimmad

Svenska flaggan fick vi nog se för sista gången på min hoj tyvärr :näsblod

Bifogat

• P2140470.jpg
    P2140470.jpg
    249.5 KB · Visningar: 127
  • P2140474.jpg
    P2140474.jpg
    255.7 KB · Visningar: 71
  • P2140472.jpg
    P2140472.jpg
    250.8 KB · Visningar: 74
  • P2140473.jpg
    P2140473.jpg
    249.8 KB · Visningar: 71
Enligt senaste nytt på yaholänken så skulle Highland ha en sponsorplatts i FCU Fighting 8/4/2011 som sänds över hela världen.

Det lär kosta kulor så de sattsar hårt på reklam som de aldrig gjort tidigare.

Därför tror och hoppas man att de får ut några hojar redan i vår :Bugar

Och jag hoppas mest av alla pga att jag har den första och sista Performance editionhojen som gjordes.
PE = fabrikstrimmad

Svenska flaggan fick vi nog se för sista gången på min hoj tyvärr :näsblod
Hur är draget i den där egentligen? Ibland kommer det ju lagm dyra på blocket och det är ju alltid skoj med svenskt.

Hur är draget i den där egentligen? Ibland kommer det ju lagm dyra på blocket och det är ju alltid skoj med svenskt.

Draget är svårförklarigt......

Jag har testat köra en 04a vanlig 950 (insprut) i dragrace mot en xr 650.
Det blev lika upp till 180kmt där släppte vi ,,troligast hade highlandern dragit vidar upp till ca 190 mätarfart ivf.
Xr 650ien var bestyckad med öppen luftburk och motoairfilter + slipon mod viper . Jag uppskattar 51 hk baken på den xren.

Jag upplevde vanliga hihgland som en aning kort i varvtalet,,typ tvärdör efter 7000v och de 105nm känner jag inte av.
Troligast gör den lätta svängmassan att man inte upplever den så råstark som sig bör med 105nm.

Min PE går likvärdigt med kompisarens Boostvässade xr som ger 66 bakhjuls hk och närmare 70nm i bänk. Vi går jämsides från 0 till 180 mätarfart. Toppfarten vinner nog Highland men det är väldigt svårt att nå 190kmt enlig gps ens med min PE.

Highland påstår 85 hk 104nm på vanliga 950 .
95hk 104nm på PE 950 men Jag tror bet lägre siffror ,,,.

MEN de har helt klart dessa hk gömda i motorn så att säga. Med helt öppet system och bättre insprut (dubbelsjäll) eller dubbla förgasare ger de garanterat dessa siffror på baken ,,,no dubb about that. Topparna med sina ventiler och portning klarar strax över 100 bakhjuls hk. Topparana har väldigt lika ventilstorlekar som Ducati 916 :tummenupp. Jag ska i vinter försöka leta åt dessa gömda hk genom att bla byta till dubbla 48mm förgasare och evn duger kamaxelomställning för att nå strax över 100hk på baken.

Ska man köpa en Highland måste man testa den noga vid köp för insprutningen är inte bra helt enkelt. Den är stupig och ryckig under 3500v påavig,,mycket svårt att weela med.

Och man bör köpa en 04- eller uppdat äldre motor.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park