Är hårddisken PAJ!

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
zxr 750 -92
Behöver råd! Jag fick hem min nya 200 gigs Seagate Barracusa 8MB. Jag valde den modellen pga att jag har en tyst dator, och jag vill att den ska förbli tyst. Jag har sedan tidigare en likadan disk, men 120 gig, som inte ger ett enda ljud ifrån sig.
Problemet är att den nya hårddisken väsnas ju nått hämskt. Sitter och håller på att bli schizofren av ljudet. Köpte ju den för att den skulle vara tyst. Är det fel på min hårddisk, eller är jag bara överkänslig? :3freak

Vad kan jag göra åt problemet? Kan man reklamera en vara för att den låter för mycket?

Man kan beskriva ljudet som konstant knattrande. Mycket störande! :död

Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Hur ska vi veta hur mkt den låter?! :va :)
Men självklart så kan du ju kolla hur dom specar ljudnivån på dina två olika diskar.
Har dom angivit en högre nivå på 200 än din 120 så är väl risken att det ska vara så större än att det är fel på den.
Men givetvis kan det ju vara fel på den.
Jag har själv en 120Gb barracuda 2Mb som är mkt tyst och fin.....
Men som sagt kolla vad dom specar den till, kolla även så att det inte sitter ngr plåtar eller annat kring disken som kan vibrera.
Fast iofs så säger du att den knattrar, menar du att den låter så hela tiden eller bara när den söker ngt på disken?
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Hur ska vi veta hur mkt den låter?! :va :)
Men självklart så kan du ju kolla hur dom specar ljudnivån på dina två olika diskar.
Har dom angivit en högre nivå på 200 än din 120 så är väl risken att det ska vara så större än att det är fel på den.
Men givetvis kan det ju vara fel på den.
Jag har själv en 120Gb barracuda 2Mb som är mkt tyst och fin.....
Men som sagt kolla vad dom specar den till, kolla även så att det inte sitter ngr plåtar eller annat kring disken som kan vibrera.
Fast iofs så säger du att den knattrar, menar du att den låter så hela tiden eller bara när den söker ngt på disken?
//Tobbe

Ni får helt enkelt försöka leva er in i min svåra situation här och fantisera fram en "bild" av hur det kan låta: :va
Jag toktankar ju ner olika slags filer nu så det är ju när den arbetar som den väsnas.
Den sitter med gummiupphängning så det är inget sånt som låter.
Får kolla upp vad de verkligen specar diskarna till, tror att det skulle vara samma iallafall. :(
 
The Doctor skrev:
Ni får helt enkelt försöka leva er in i min svåra situation här och fantisera fram en "bild" av hur det kan låta: :va
Jag toktankar ju ner olika slags filer nu så det är ju när den arbetar som den väsnas.
Den sitter med gummiupphängning så det är inget sånt som låter.
Får kolla upp vad de verkligen specar diskarna till, tror att det skulle vara samma iallafall. :(
Låter som om det skulle kunna vara fel på den då, har du den gummiupphängd och den låter som bäng så är den kanske inte helt frisk :(
Ett annat alternativ OM dom nu är specade enligt samma ljudnivå.
Skifta plats på dom helt enkelt, så du verkligen är säker på att det inte är chassiplaceringen som gör skillnaden.
Men du kanske har ett chassi av vettig kvalite....
Obs, jag bara spinner fram lite möjliga ideer nu :tungan
Men det bästa är väl att kolla upp detta nu så nära köpet som möjligt, blir kanske knepigare att hävda ngt fel om det drar ut på tiden....
//Tobbe
 
Ungerfär hur låter den? Försök att beskriva =)


Seagate är inte särskillt tysta nu för tiden.
 
Har också en hdd som väsnas, man blir fan TOKIG när allt annat i burken är tyst som graven
 
Jag har en Antec Sonata. Tror inte det är den det är fel på. :gnissla

Kollat specarna och båda ska ligga på 25 db. Tycker det låter mycket om vi snackar om 120gigaren, för den har jag aldrig hört, men det kanske kan stämma på 200gigaren. Beror ju på om de mäter volymen när den arbetar eller inte också. Den är ju tyst när den inte gör nått. :brinnerup

Om det är som Patrix säger att de låter mer nu så är väl allt som det ska. Blir till att försöka använda hårddisken så lite som möjligt då. :näsblod
 
The Doctor skrev:
Jag har en Antec Sonata. Tror inte det är den det är fel på. :gnissla

Kollat specarna och båda ska ligga på 25 db. Tycker det låter mycket om vi snackar om 120gigaren, för den har jag aldrig hört, men det kanske kan stämma på 200gigaren. Beror ju på om de mäter volymen när den arbetar eller inte också. Den är ju tyst när den inte gör nått. :brinnerup

Om det är som Patrix säger att de låter mer nu så är väl allt som det ska. Blir till att försöka använda hårddisken så lite som möjligt då. :näsblod
Ja du kan ju helt enkelt haft en otrolig tur och fått en "extra" tyst 120Gb medans 200an håller specen på den högre nivån om man säger så.
Har man sedan "tystdatornojja" så är det klart man stör sig om det låter.
Jag orkar inte kämpa mer med att få mitt budgetchassi tystare med madrasser osv.... :huvet
Men nästa burk som inhandlas ska bli übertyst!
Hoppas nu att din nya fina disk inte blir en nagel i ögat hela tiden.
Man brukar ju kunna släppa oljudsletandet efter en tid.
//Tobbe
 
Den är nog inte frisk. Har 2 st 120Gb Barracuda (8Mb) SATA i RAID0 och 1 st 200Gb Barracuda (8Mb) PATA och kan knappt höra diskarna jobba. Speciellt inte 200Gb:aren trots att den sitter i en HD-kasett med galler framtill så att man tom ser disken.
 
Micke O skrev:
Den är nog inte frisk. Har 2 st 120Gb Barracuda (8Mb) SATA i RAID0 och 1 st 200Gb Barracuda (8Mb) PATA och kan knappt höra diskarna jobba. Speciellt inte 200Gb:aren trots att den sitter i en HD-kasett med galler framtill så att man tom ser disken.

Ååå va jobbigt om den är sönder på nått sätt, det innebär att jag måste göra någonting åt problemet innan det kanske blir värre. Har ju redan fyllt up 70 gig, vad ska man göra med dom. :gnissla
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top