Är GSX-R 1000 strypt?

• Thread starter Thread starter 747
  • Start date Start date
Strypt och strypt, finns väl lite varianter av vridmomentsbegränsning, hur vanligt det är på hoj vet jag inte, dock inte ovanligt på bil då växellådorna inte håller annars.

vad jag vet så e ALLA gixxer 1000 "strypta" på 1-3.an växel vilket man kan "ta bort" genom att montera en s.k "TRE-MOD." dock så försvinner väl ORG. växelindikatorn när man monterat den.:va

detta antar jag e gjort för mindre hjullyft under aceleration.:tummenupp

mvh.T

På de tre lägsta växlarna är tändningen framflyttad för att minska vridmomentet lite. Det handlar nog främst om att göra hojen mer lättkörd på låga växlar, vid gatkörning anser man väl att effekten räcker till ändå.

Ska man köra bana, och faktiskt utnyttja maxeffekten på alla växlarna, kan det vara vettigt att ta bort "strypningen", annars kan det nog kvitta (den är inte direkt trött ändå).

Läs mer hos Bugman (där finns en hel del bra-att-ha-info om Suzuki)
http://www.bugmanweb.com/gsxr/tre.html

Är det där en Suzuki från Crescent eller en hemmagjort Rizlakopia med lite kistermärken bara?
Tänkte på grund av "Limited edition" som det så fint står i annonsen.

jag märkte ingen,nada skillnad på min -05 r-1000...inte ett smack.

så på hojar från 2005 och nyare..= sockerpiller effekten..lägg pengarna på att få en bra mapp till din hoj istället

Jag har förvisso en SV1000 men märkte ordentlig skillnad med TRE.

Tändningen är som sagt backad orginal, du får inte direkt mer pulver med TRE men däremot ett helt annat gassvar. Nästan lite väl hetsig nu faktiskt...

jag märkte ingen,nada skillnad på min -05 r-1000...inte ett smack.

så på hojar från 2005 och nyare..= sockerpiller effekten..lägg pengarna på att få en bra mapp till din hoj istället

Håller med Nicotin 05 och nyare ,ingen skillnad.

Men på min 01 märkte jag att den blev rappare.

Märkte ingen skillnad på min -01. Kunde lika gärna vara utan...

Jag märkte följande skillnader på min -09'a efter att ha fått X-TRE'n installerad:

- Bottendraget i de första växlarna blev bättre, den var arg redan innan monteringen och nu är den ursinning.
- Ryckigheten vid av- och påslag är borta.
- Motorljudet förändrades något åt det dovare hållet.

Kortfattat: Jag är helnöjd och kommer aldrig att plocka av den.

Och nej, jag vill inte påstå att det är inbillning. Jag har kört knarr i tio år och var skeptisk från början till att det skulle göra någon skillnad alls. Bänkningen avslöjar t.o.m. en effektökning i de fyra första växlarna mot original.

Mina 2 cent :)

Jag märkte följande skillnader på min -09'a efter att ha fått X-TRE'n installerad:

- Bottendraget i de första växlarna blev bättre, den var arg redan innan monteringen och nu är den ursinning.
- Ryckigheten vid av- och påslag är borta.
- Motorljudet förändrades något åt det dovare hållet.

Kortfattat: Jag är helnöjd och kommer aldrig att plocka av den.

Och nej, jag vill inte påstå att det är inbillning. Jag har kört knarr i tio år och var skeptisk från början till att det skulle göra någon skillnad alls. Bänkningen avslöjar t.o.m. en effektökning i de fyra första växlarna mot original.

Mina 2 cent :)

Vilken modell har du valt till 09an???

Ska man göra en effektförändring som känns, så måste man ofta göra ganska stora förändringar.

Om man däremot kör sida vid sida om en annan hoj, och man efter 200 meter ligger 3 meter före eller efter den andra, så ser man om sina modifieringar gjort någon skillnad.

3 mod är en sak som gör liten skillnad, men skillnaden finns där.
Den tar även bort varvtalsbegränsningen som finns på 6an.

Ska man göra en effektförändring som känns, så måste man ofta göra ganska stora förändringar.

Om man däremot kör sida vid sida om en annan hoj, och man efter 200 meter ligger 3 meter före eller efter den andra, så ser man om sina modifieringar gjort någon skillnad.

3 mod är en sak som gör liten skillnad, men skillnaden finns där.
Den tar även bort varvtalsbegränsningen som finns på 6an.

TL1000s:
Jämnare register.
Rappare gaspådrag.
Upplevd ökat vrid på låg- och mellanreg.

Klämde dit en sån där tre modd på min busa, det gav en jämnare gång på lägre växlar, och jämnare gång vid konstantgas.

Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...