Är goggles att se som personliga?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Som rubriken säger,
Är goggles för exempelvis skoteråkning att se som något personligt man bör ha själv? Eller är det mer som att låna en jacka eller en väska? :va

Ska brumma snömoppe hos en vän och med hans familj. Vill inte göra bort mig för mycket på utrustningsdelen. :tungan

Skum fundering, men ja, man svettas en del (om det är aktiv körning) - och skumkanten blir fuktig...skulle föredra att ha egna där, det är ju en del av krukan s.a.s.

Skum fundering, men ja, man svettas en del (om det är aktiv körning) - och skumkanten blir fuktig...skulle föredra att ha egna där, det är ju en del av krukan s.a.s.

Jag tänkte så också. Sitter tight och runt ögonen och mot näsan och svett och liknande. Visst är det en skum fundering. ;)
Hjälm lär jag låna i början. Kostar ju typ 3-4k för en sjyst. Goggles går på 700 kronor för ett par najsiga Dragon. I värsta fall kan man ta en "förlust" på 700 kronor liksom. :)

Ahh,P´cis. Man måste ju ha det värstaste..:tummenupp
Köp ett par på Biltema.

Varför har du en KTM och inte en kinascooter? :tungan

Allvarligt - Jag måste inte ha det värsta. 699 kronor är för dom billigaste brillsen på Ridestore. Jag vill ha Dragon för att det är bra, beprövade grejer. :tummenupp

Äh, hellre låna brillor än hjälm.

Ett par brillor som är lånade är på sin höjd lite svettiga. En hjälm som är lånad sitter garanterat inte perfekt.

Äh, hellre låna brillor än hjälm.

Ett par brillor som är lånade är på sin höjd lite svettiga. En hjälm som är lånad sitter garanterat inte perfekt.

Äsch det är ju bara skoter. :)
Det kommer vara första gången jag kör. Jag loovar att inte köra hillclimbing eller göra annat farligt. :rodnar

Äsch det är ju bara skoter. :)
Det kommer vara första gången jag kör. Jag loovar att inte köra hillclimbing eller göra annat farligt. :rodnar

Sist jag var iväg och körde snöskoter tog jag min MC hjälm, det är en intergralhjälm så jag behövde inga goggles, varför använder inte du din MC utrustning?

Antar att du har crosshjälm och googles till hojåkningen, ta dom!
Om du nu inte ska köpa en skoter då kan du ju köpa skoterutrustning också :)

Edit: Sen oväntat nog..

Som Guw säger finns det ju ingen anledning att låna hjälm och grejer om du har mcutrustning.

Intergralhjälm funkar om den har bra ventilation och klart visir, annars kan man få köra med visiret på glänt.

Pinlock är säkert jättebra också, men jag tycker inte om det

Intergralhjälm funkar om den har bra ventilation och klart visir, annars kan man få köra med visiret på glänt.

Pinlock är säkert jättebra också, men jag tycker inte om det

Fast under 4 grader plus, brukar även de s.k. imskydden sluta fungera. Köra med glipa ger så ruggigt drag i högre farter.

Men en vanlig crosshjälm har väl de flesta (köp nåt billigt annars, dumt att vara utan) och ett par endurobrillor med dubbelglas och ventilation kostar ju inte mycket. I dessa sammanhang funkar Biltemas grejer utmärkt. Andningsmask i neopren för ansiktet - för att slippa frostskador - är dock att rekommendera.

Fast under 4 grader plus, brukar även de s.k. imskydden sluta fungera. Köra med glipa ger så ruggigt drag i högre farter.

Jag körde som sagt skoter för ett tag sen, med min intergralhjälm, utan pinlock, och det fungerade utmärkt.

Han jag lånade skotern av kör också med intergralhjälm, jämt.

Han har dock dubbelvisir på sin.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...