Är garanti verkligen nödvändigt?

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
Jag blev så sugen nu på våren på den nya CFMOTO 450 MT. Men jag vet ju också att jag i min livssituation kör ca 150 mil om året. När man köper en fabriksny hoj så har man 5 års garanti, najs! men till ett pris. Återförsäljaren informerar:

Första servicen ska göras vid 6 mån eller 100 mil. 3,995:-
Sen löpande intervall på nästkommande 12 månader / 1000 mil. 4,995:-
Nästa stora service kommer vid 3000 mil och då är det ventiljustering som kostar 6,495:-

Så de första 5 åren kommer det att tillkomma kostnad om 29000kr för, i mitt fall, ca 800 mil körning. Annars gäller inte garantin.

Men då till min fundering, kan man skippa dessa servicar och tappa garantin och istället spara de där 29000kr och lägga på hojkontot för oförutsedda utgifter.
Hur mycket mer täcker en garantin på min lågmilare än vad säg Svedeas maskinskadeförsäkring t.ex.? Jag fattar att det är självrisk och så men det kan man då ta från hojkontot isåfall.

Hur mycket av garantin är återförsäljarens försök till att förlänga sin intäkt? Har man en lagstadgad fabriksgaranti (3 års reklamationsrätt?) oavsett återförsäljarens garanti, och kräver den service varje år oavsett mil? Jag har lite svårt att tänka mig det.
Vad tror ni?
 
 
Servicen ska ju vara utförd, om du gör den själv så dokumentera med kvitton på inköp av delar etc eller lämna till fristående verkstad.
 
Jag kom att tänka på den här gruppen av folk med skurna KTM 790/890.

Dom skulle nog varit glada om de fått lagat på garantin men KTM vägrar ju befatta sig med de flesta av hojarna så man kan ju undra vad det egentligen finns för värde i en garanti.
 
Garanti och årlig service är handlarens levebröd.
De gör sitt bästa för att skrämma upp köparen.
Maskinskade försäkr. gäller inte om du inte gjort service :fakta
 
Du kan göra service själv. Spara kvitton och dokumentera allt du gjort med hojen. Jag är i samma sits. Skulle något hända så kommer din ÅF att gnälla om du servat själv gentemot att du lämnat in. Men om du utfört service korrekt SKA garantin gälla.

Jag är i samma sits. Ska lämna in på min 1000 mila för jag orkar inte byta stift då man måste ha specialverktyg men allting efter denna service kommer jag gör själv.

Som "tur är" går min garanti ut snart efter två år så detta är sista service oavsett.

Våga serva själv och det gäller att stå på sig om något händer. Låter man som en rookie kommer de blåsa dig på garantiärendet garanterat så att säga. :)
 
Köp en begagnad Japanare (Yamaha, Suzuki, Honda, Kawasaki) där garantin gått ut så kan du med gott samvete serva den precis så mycket du tycker den är värd för dina mil.
Det är ju ren pengaförstörelse att käpa en ny hoj för ditt körande.
Kolla med MC-handlare , du kanske kan hyra hoj billigare till ditt behov än köpa en CFMOTO.
 
Köp en begagnad Japanare (Yamaha, Suzuki, Honda, Kawasaki) där garantin gått ut så kan du med gott samvete serva den precis så mycket du tycker den är värd för dina mil.
Det är ju ren pengaförstörelse att käpa en ny hoj för ditt körande.
Kolla med MC-handlare , du kanske kan hyra hoj billigare till ditt behov än köpa en CFMOTO.
Klokt talat. Det blir en kolossal värdeminskning i förhållande till milen.
 
Varför ens köpa en hoj då? Hyr en istället. Det är ju dessutom en kinahoj så chansen att den bibehåller nåt större värde är kanske inte så högt heller.
 
kolla upp vad folk säger om den hoj du är intresserad av, är det en väl beprövad hoj och risken för problem är låg och om du tänker att du ska behålla hojen längre än garantitiden, ja då skulle jag serva själv och spara slantarna som verkstaden vill ha. Jag server min 2021a själv och struntar i garantin.
 
kolla upp vad folk säger om den hoj du är intresserad av, är det en väl beprövad hoj och risken för problem är låg och om du tänker att du ska behålla hojen längre än garantitiden, ja då skulle jag serva själv och spara slantarna som verkstaden vill ha. Jag server min 2021a själv och struntar i garantin.
Samma med min 21, Ducati har tydligen 5års utökad garanti, men vad är det värt om handlarens verkstad inte utför servicen korrekt... Sannolikheten att någonting pajjar efter fem års misskötsel är ganska hög.
Att göra själv ger mig både sinnesro och jag vet att allt är i bra skick/kondition.
 
Jag tror man är rätt säker även om man uteblir från påtvingade årsservicar för dyra pengar.
Nackdelen är väl att man får betala för det vid försäljningen. Och ju nyare hoj ju mer tapp på försäljningspriset.
Skulle jag köpa en tio år gammal hoj så bryr jag mig inte om den genomgått oljebyte på verkstad eller hemma hos en riktig hojåkare.
 
Jag tror man är rätt säker även om man uteblir från påtvingade årsservicar för dyra pengar.
Nackdelen är väl att man får betala för det vid försäljningen. Och ju nyare hoj ju mer tapp på försäljningspriset.
Skulle jag köpa en tio år gammal hoj så bryr jag mig inte om den genomgått oljebyte på verkstad eller hemma hos en riktig hojåkare.
Håller helt med om det.
Nu har jag en Yamaha, och hos Heds kostar en årsservice under 2kkr.
Så jag brukar unna mig en kaffe där, och strosa runt i butiken.
Tycker att det är värt den ytterst lilla pengen extra det kostar att hålla den 5-åriga garantin vid liv, det rör sig om en arbetstimme.
För som du säger, så är det ett tjafs mindre om man säljer inom den perioden.
Men skulle det kosta 5-6kkr för ett oljebyte, då skulle jag troligtvis fundera lite mer.
 
Priserna är höga på service numera, så är det bara.

Gjorde precis stora servicen på min hoj och materialet kostade ungefär 2000 kr (olja, filter, luftfilter, två tändstift, slutväxelolja, bromsvätska och gaffelolja). I den servicen ingår ventilspelskoll som inte kostade material men väl tid. Hade jag lämnat det på verkstad hade det kostat en bra bit norr om 10kkr. Så minst 8000 sparat på en enda service.

Men nu är min hoj utanför både garanti och maskinskadeförsäkring. Men nästa hoj kommer jag att serva själv oavsett, jag servade alltid allt själv förr men blev lat och garantinojig när jag väl köpte nya hojar. Visst, jag förlorar kanske lite i andrahandsvärde, men jag tror att det väl kompenseras av vad jag sparar på att jobba själv istället för att betala någon annan.

Hur mycket balla verktyg ska jag nu köpa för mina 8000kr?!? 🧰🤣
 
Den klassiska förklaringen till garantier. Felfrekvensen på en ny grej är ganska hög, missar i tillverkningen, transportskador med mera. Sen sjunker felen och blir relativt låg. Men när grejen blir gammal och sliten ökar felen. Kallas för en badkarskurva.
Köper du en ny sak vill du att den funkar, alltså garanti.. Tillverkaren vet att allt slits ut, alltså tidsbegränsad garanti.
 
Du kan göra service själv. Spara kvitton och dokumentera allt du gjort med hojen. Jag är i samma sits. Skulle något hända så kommer din ÅF att gnälla om du servat själv gentemot att du lämnat in. Men om du utfört service korrekt SKA garantin gälla.

Jag är i samma sits. Ska lämna in på min 1000 mila för jag orkar inte byta stift då man måste ha specialverktyg men allting efter denna service kommer jag gör själv.

Som "tur är" går min garanti ut snart efter två år så detta är sista service oavsett.

Våga serva själv och det gäller att stå på sig om något händer. Låter man som en rookie kommer de blåsa dig på garantiärendet garanterat så att säga. :)
Exakt ..precis håller med 100%... och skulle du behöva kränga däck på din hoj i framtiden och göra det själv och behöver hjälp!!...snacka med Kurtan! :krama
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top