Är gammal oöppnad gaffelolja kass?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Har en burk oöppnad gaffelolja som jag köpte för 6 år sen tror jag.
Den har förvarats i kallgarage med värmeväxlingar som följd. Dock ej i solljus.

Kan jag hälla den i gaffeln med gott samvete?

Det begränsade lärande jag har om mineralbaserade smörjmedel är att det som i grova drag knäcker dem är föroreningar, och fukt som startar oxidationsprocesser samt förbrukar adititiver och så mekaniskt slitage som skjuvar sönder de bärande molekylkedjorna.

Har förpackningen ej öppnats och oljan ej exponerats för omvärlden har jag svårt att se den ska blivit obrukbar.

Inga problem. Även om den hade varit öppnad så är den lilla påverkan som tid, fukt och andra minimala föroreningar kan ha haft ingenting mot vad som händer när du häller den i en begagnad gaffel.

Jag hade (har nog kvar också!) en gammal Castrol 5W olja för stötdämpare, som jag använde till hydraulkopplingen på min KTM 990 för ett par år sedan, i samband med byte till en Oberon slavcylinder. Verkar fungera... :)

/H

Jag skulle vilja ha en " NY :) " tråd om oljor/smörjmedel. Har självt alltid dragit den slutsatsen. Att oljan legat under jord i några miljoner år. Tex om jag häller i ny olja i en mc som är avställd, så borde den kunna ligga där i några miljoner år till :). Men vad jag förstått blir den kass på några år. Om det är oxidering eller som nån sa att bakerier o skit bryter ner den. Inte vet jag. Även packade kullager har bäst före datum på typ fem år. Även om dom ligger på hyllan. Nån som vet vad som gäller egentligen.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!