Är framdäcket slut eller ej?

kartoffelsalat

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki ER-6n
Hojen har rullat 1250 mil på Dunlop Sportmax II. Bakdäcket är beyond slut, men kan det verkligen vara så att framdäcket är OK? Cykeln ska först besiktas och sedan säljas och lägger gärna minsta möjliga kosing innan försäljning.

Här är några bilder (röd ring visar vad jag tror är den extremt otydliga tread wear indicator):
index_2.jpg
index3.jpg
index2.jpg
 
Slut.
Vad slipper du pruta mest på, en hoj med ett nytt och ett slut däck eller en hoj med två nya däck?
 
Sopslut.

Och det har inte bara med mönsterdjup att göra. I övrigt enligt sportbike.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Byt bägge.

Jag skulle aldrig våga köpa en hoj av någon som kör med dåliga däck. Vad är det mer som de struntat i?
 
Jag är intresserad av att lära mig mer om detta.
Vad är det som gör att ni klassar detta som sopslut? Vad är det ni tittar på?
Är det sprickorna som syns på första bilden?
 
Sopslut.

Och det har inte bara med mönsterdjup att göra. I övrigt enligt sportbike.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Tack för bedömning. Det blir väl två då.

Jag är intresserad av att lära mig mer om detta.
Vad är det som gör att ni klassar detta som sopslut? Vad är det ni tittar på?
Är det sprickorna som syns på första bilden?
Jag är också uppriktigt intresserad!
 
Jag är intresserad av att lära mig mer om detta.
Vad är det som gör att ni klassar detta som sopslut? Vad är det ni tittar på?
Är det sprickorna som syns på första bilden?
Formen. Det är ju platt på mitten, inte kul att köra på. Faktiskt ganska illa vilket de flesta märker när de lägger på ett nytt däck.

Ytan och miltalet. Det är väldigt blankt vilket på gatdäck brukar betyda att det har gått ganska många värmecykler/många år och då är framförallt våtgreppet väldigt... Intressant.

I kombination med slitagedjupet blir det tre saker som för mig säger att detta däck skulle jag pruta bort direkt och kanske få mig fundera på vad mer man inte brytt sig om att byta.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Hojen har rullat 1250 mil på Dunlop Sportmax II. Bakdäcket är beyond slut, men kan det verkligen vara så att framdäcket är OK? Cykeln ska först besiktas och sedan säljas och lägger gärna minsta möjliga kosing innan försäljning.

Här är några bilder (röd ring visar vad jag tror är den extremt otydliga tread wear indicator):
View attachment 443646
View attachment 443647
View attachment 443648

Hur djupt är spåren på lägsta stället? Det är väl 1,6mm som är lagkravet så går det igenom besiktningen så är det lagligt sen kan man ha en diskussion om hur lite mönster man själv vill köra med med anledning för risk för vattenplaning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Säg så här: byt däck både bak och fram, så kanske du inte ens vill byta hoj längre.
En helt ny körupplevelse kan garanteras.

Det framdäcket har varit moget för byte under flera säsonger.

Bild #1:. Är det slitet i vågform...?
Rullat under lång tid med alldeles för lågt tryck?
Våldsamt obalanserat?

Jag säger som. Brooklyn och JPE70: en hoj till salu med ett sådant däck skulle få mig att dra öronen åt mig.
Det finns gott om ER6or som fått massor av kärlek.
Varför köpa en hatad?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top