Är Fireblade lättkörd?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har redan frågat runt lite om vilken årsmodell som rekomenderas.

Detta blir min första sporthoj, jag har nu kört Hornet 600 några hundra mil & börjar tröttna på vinddraget utan kåpor.

Tack vare IF:s nya försäkring så är ju Blade nu ett bra val om man ska ha sporthoj.

Just nu väger jag mellan en mycket fin 99.a och en 01:a av nya modellen.

Vilken av hojjarna är mest "snäll" & lättkörd? jag är inte typen som ska rycka upp den på bakhjulet och busa, utan mer köra kurviga sköna vägar & kanske semestra lite...

Vilken av modellerna är mest snäll mot en rookie?

Tusen tack för alla tips & idéer! :tummenupp

/K
 
Alla Fireblade är lättkörda!!! :yoparty

Men 01:an är omgjord så pass mycket att man akn säga att det är en helt ny hoj.

Välj den som du tycker bäst om. :tummenupp
 
En Honda sätter man sig på och kör iväg, och allting stämmer direkt.
Min Suzuki är också lättkörd tycker jag.
 
Det är rätt så stor skillnad mellan modellerna. From. 00 är bladen mycket mindre, lättare och har mer pulver. Dock tror jag att 98-99:an fungerar finfint för det du skriver att du ska ha den till.
 
HönaPower skrev:
OK, inga stora skillnader i styrgeometri etc mellan modellerna alltså?
Sittställning etc....

Är du mer ute efter att glida runt så är 99 att föredra framför 00. Helt enkelt bekvämare körställning, bättre benvikel, bättre kåpa att sitta bakom. Ska du däremot piska skiten ur hojen och köra aktivt så ska du skaffa en 00. Så tycker jag iaf.
 
Perfekt, precis den infon jag behövde! :tummenupp
Dessutom riktigt bra priser på "gamla" modellen nu.

Någon som kört lite längre på sin gammelblade? (92-99)
Ska åka till Gotland i sommar & det lär bli några mil på limpan....
 
HönaPower skrev:
Tack vare IF:s nya försäkring så är ju Blade nu ett bra val om man ska ha sporthoj.
Vet inte om det är Hondas märkesförsäkring du tänker på men den hjälper väl inte till att få ner premien på sportmodellerna?
 
HönaPower skrev:
Perfekt, precis den infon jag behövde! :tummenupp
Dessutom riktigt bra priser på "gamla" modellen nu.

Någon som kört lite längre på sin gammelblade? (92-99)
Ska åka till Gotland i sommar & det lär bli några mil på limpan....

jag körde 35 mil en dag med min 92'a. bara nöjeskörning
:)
 
HönaPower skrev:
Någon som kört lite längre på sin gammelblade? (92-99)
Ska åka till Gotland i sommar & det lär bli några mil på limpan....


Det är inga problem att käka mil på en äldre Blade. Hade en 96:a som jag nyttjade flitigt i ett par år.

Däremot skulle jag vilja säga att man nästan sitter ännu bättre på en nyare modell som -00 och framåt. Bytte min 96:a mot en 02:a och inte var den obekvämare, utan snarare tvärtom. De nyare känns mindre rejsiga pga hur man sitter, om man säger så.
 
sandstream skrev:
Vet inte om det är Hondas märkesförsäkring du tänker på men den hjälper väl inte till att få ner premien på sportmodellerna?


Hmm, jo det verkar så faktiskt, jag fick 6500:- halförs / helår 31 år Stockholm, det tycker jag lät mkt bra!
 
sandstream skrev:
Vet inte om det är Hondas märkesförsäkring du tänker på men den hjälper väl inte till att få ner premien på sportmodellerna?

Jodå det gör den... men det är fortfarnade dyrt (men det beror väl på vad man jämför med). Jag ger 860 i månaden, halvförsäkring...
 
Penguin skrev:
Det är inga problem att käka mil på en äldre Blade. Hade en 96:a som jag nyttjade flitigt i ett par år.

Däremot skulle jag vilja säga att man nästan sitter ännu bättre på en nyare modell som -00 och framåt. Bytte min 96:a mot en 02:a och inte var den obekvämare, utan snarare tvärtom. De nyare känns mindre rejsiga pga hur man sitter, om man säger så.


Åsikterna verka gå isär ang detta...
Om man är 185 cm 90 pannor....är det kanske bättre med den större modellen? eller...
 
Jag har i princip bara haft honda innan sukkan.
förr förra hojen var en cbr929-00.Hur skön som helst...954:an vart jag dock ännu mer positiv till...

Du kommer bli mer nöjd om du köper dig en 01:a istället för en äldre modell.
Det är ju gummi på fotpinnarna så touring-köra går nog oxå.
 
HönaPower skrev:
Åsikterna verka gå isär ang detta...
Om man är 185 cm 90 pannor....är det kanske bättre med den större modellen? eller...


Om du har råd med en nyare tycker jag definitivt att du skall provsitta båda modellerna innan du bestämmer dig. Jag är kort i rocken och trivdes bra på båda hojarna, men de nyare är såpass mycket smidigare och har bättre tryck i motorn, att det är en helt annan hoj än de äldre.
 
Det lutar mycket starkt åt denna 99:a....färgerna är dessutom klockrena!
Får väl byta upp mig till en 929 framöver kanske...
 

Bifogat

  • honda-cbr900-99-bikepics-137335small.JPG
    honda-cbr900-99-bikepics-137335small.JPG
    111.9 KB · Visningar: 217
HönaPower skrev:
Hmm, jo det verkar så faktiskt, jag fick 6500:- halförs / helår 31 år Stockholm, det tycker jag lät mkt bra!
Okej!

Vet bara att det var rätt mycket snack i våras om den försäkringen då den inte gav någon direkt sänkning för dem med sportmodellerna.
Det kanske ändå är lönt för dig att kolla med några andra bolag om du inte gjort det ännu.
Tänk också på att TH och IF innebär oförsäkrad grupp om du blir sugen på att köra bana (vilket du garanterat kommer att bli :) )
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top