Är Fire Blade 01 nåt att ha?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena, jag går i köptankar på en Blade 01:a. Är det nån som har koll på vad man ska kolla på? Kända problem etc. Mycket tacksam för svar

Det finns inga kända problem på Firebladen. (förutom dom som gnäller över att den är slö osv)

Jag har hört en del om vevstakslagerhaveri... Dyrt "fel" som drabbat en hel del blades. Annars en bra hoj

Bra hoj bla bla bla... (se andra trådar som jag och andra svarat i).
Du har ju dessutom garanti kvar! (tom 2006).

Jag hade en 2000-modell som jag endast tankade, bytte däck och en lampa på blinkers och bromsljus på en jävla massa mil. Inget annat strul.

Rolig lättkörd hoj och hur kan en hoj med 152hk vara "slö" ?

Garanti?

Jag har hört olika saker om garantin, sist var det nån som sa att de sista tre åren av garantin bara är elektronikgaranti? Låter märkligt tycker jag, vet ni med säkerhet att garantin skulle täcka en käckig låda eller annat maskinproblem, exempelvis vevstakslagerproblemet som det yppades något om här tidigare.

Garantin de sista 3 åren är motor och elektronikgaranti.
(motor avser även bränslesystem, växellåda)
(elektronik avser inte glödlampor, strömbrytare och batteri)

Eagle skrev:
Garantin de sista 3 åren är motor och elektronikgaranti.
(motor avser även bränslesystem, växellåda)
(elektronik avser inte glödlampor, strömbrytare och batteri)
Tänkte fel... Du har garanti i fem år... Men det kanske bara gäller motor och el sista tre... ( Mitt förra inlägg som jag tog bort trodde jag att nån tvivlade på garantin i fem år... :huvet )

Firefly skrev:
Tänkte fel... Du har garanti i fem år... Men det kanske bara gäller motor och el sista tre...

Japp, de 2 första åren är full garanti, de sista 3 är bara motor och elektronik.

955i skrev:
Bra hoj bla bla bla... (se andra trådar som jag och andra svarat i).
Du har ju dessutom garanti kvar! (tom 2006).

Jag hade en 2000-modell som jag endast tankade, bytte däck och en lampa på blinkers och bromsljus på en jävla massa mil. Inget annat strul.

Rolig lättkörd hoj och hur kan en hoj med 152hk vara "slö" ?
worrrrrd. köp en nu så slipper du problem, bara att tanka och åka, jag har har haft en, det bästa du kan köpa för den summan som den kostar, nästa steg är suzuki 1000 03a. och då blir det ju lite dyrarare också.

Då är det ju en anna pryl, om det är garanti på motorn till 2006 på en 01:a, så är det ju inget att oroa sig för. Tack för svaren grabbar! Det blir nog en gul/svart 01:a då... Det ska ju tydligen inte vara helt omöjligt att få framhjulet att lätta lite från backen med dem heller hehe!!!

Florodoltarzan skrev:
Då är det ju en anna pryl, om det är garanti på motorn till 2006 på en 01:a, så är det ju inget att oroa sig för. Tack för svaren grabbar! Det blir nog en gul/svart 01:a då... Det ska ju tydligen inte vara helt omöjligt att få framhjulet att lätta lite från backen med dem heller hehe!!!
ett rått råd är att dreva ner ett kugg fram så blir den enu piggare.

Florodoltarzan skrev:
Tjena, jag går i köptankar på en Blade 01:a. Är det nån som har koll på vad man ska kolla på? Kända problem etc. Mycket tacksam för svar
Copy/paste från tidigare tråd:

Oerhört snäll, förlåtande och lättkörd (till en viss gräns, som alla andra hojar). Fjädringen/chassiet räcker till för det mesta, hård bankörning avslöjar lite brister (styrfladder, ormande vid inbromsning). Vill gärna ha Michelin-däck för att funka riktigt bra.

Lite tråkig av/på-effekt vid gaspådrag, p.g.a. insprutningen, och den "bluddrar" under 3000 rpm (insprutningen?). Lite slö från lågvarv, men vid 7000 rpm drämmer den till ordentligt (original). Ganska törstig vid entusiastisk körning. Lite grovhuggen växellåda.

Superbromsar, men originalbromsslangarna är kass, stålomspunnet gör susen.

Garantiåtgärder enligt ovan (www.rrzone.com är definitivt sidan som gäller).

Är förövrigt en fin "rödljushoj", toppar 139 km/h på ettan!

Fan, man blir ju bra sugen på att åka och köpa en Blade nu i helgen.... Verkar vara en jävligt stabil hoj tycker jag att det låter som. Återigen, tack för all input. Vi ses kanske i sommar på slangen.

Har haft en svart/gul 01:a, inga problem med den, det enda du behöver göra är o tanka, serva o byta däck. Rekomenderar den starkt.
Priserna på på hondan är ju oförskämt låga, så klipp kan göras

Jag kommer nog få pröjsa 65 kakor för min o1. Det är kanske inget superklipp, men då har den full servicebok, har inte gått över 1500 mil, rätt färg osv. Då kan det ju vara värt det.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing