Är fartkamror bra eller dåligt?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Undersökningen här på SH om fartkamrorna! Är väldigt nyfiken på vad dom över 200 st som svarat, att det är bra med fartkamror, och vad ni har för argument till detta svar? Personligen tycker jag att det är en av dom mest idiotiska grejor som kommit upp på vägarna! Och nej jag har inte åkt fast i någon, ännu måste tilläggas!!!

Jag tycker att kostnaden är alldeless för hög för att motivera kamerorna eftersom dom inte har någon bevisad olyckssänkande effekt. Men om vi nu har kameror tycker jag att de ska vara påslagna 24x7.

Idiotiska.... Ja men dom har faktiskt efekt. Folk håller hastigheten. Men du skulle likväl kuna byta ut dom mot fler poliskontroller där man kan få med alkotest oxå.

När kommer det en plåtpolis som kollar alkohol ?

Jag tycker dom är bra.
Jag kör iaf lugnare sen dom installerades, känns som det finns en del andra som gör det också. En lägre hastighet minskar risken för dödsfall om en olycka skulle inträffa.
Personligen tycker jag att om åt minstone ett liv kan räddas mha dessa så har dom fyllt sitt syfte.

Fartkamerorna är nog mest en miljöbelastning(bromsdamm och ökade avgasutsläpp) förutom att de är något som drar till sig trafikanternas uppmärksamhet från själva körningen, vem känner inte igen sig med att stirra på mätaren vid passagen istället för annat som borde vara viktigare:näsblod

Dessa pengar borde ha använts till riktiga poliser som kunde få bort fylla, droger och trafikfarliga fordon. Plåtpoliserna bidrar bara till mindre respekt för lagstiftarna, VV och polisväsendet, jag menar att det börjar kännas lite som Orwells roman där storebror ser allt med hjälp av teknik, nu senast föreslår de ju att kamerorna skall fota alla bilar som passerar oavsett fart för att sedan kunna räkna ut snitt farter mellan kameror. Om detta införs lär även jag skylta av och skaffa tomtemask då jag anser att gränsen är passerad..

Idiotiska.... Ja men dom har faktiskt efekt. Folk håller hastigheten. Men du skulle likväl kuna byta ut dom mot fler poliskontroller där man kan få med alkotest oxå.

När kommer det en plåtpolis som kollar alkohol ?

Plåtpolisen som kollar alkohol tycker jag verkar bättre:tummenupp
Effekten av fartkamror blir 70-80 på 90 vägen :confused:
Vilket innbär en massa omkörningar för mig och andra :rolleyes:

Fartkamerorna är nog mest en miljöbelastning(bromsdamm och ökade avgasutsläpp) förutom att de är något som drar till sig trafikanternas uppmärksamhet från själva körningen, vem känner inte igen sig med att stirra på mätaren vid passagen istället för annat som borde vara viktigare:näsblod

Dessa pengar borde ha använts till riktiga poliser som kunde få bort fylla, droger och trafikfarliga fordon. Plåtpoliserna bidrar bara till mindre respekt för lagstiftarna, VV och polisväsendet, jag menar att det börjar kännas lite som Orwells roman där storebror ser allt med hjälp av teknik, nu senast föreslår de ju att kamerorna skall fota alla bilar som passerar oavsett fart för att sedan kunna räkna ut snitt farter mellan kameror. Om detta införs lär även jag skylta av och skaffa tomtemask då jag anser att gränsen är passerad..

Kunde inte utryckt det bättre själv :tummenupp

Last edited:
Kan inte en icke politiskt ankrad person gå ut och göra en massiv undersökning gällande om fartkameror är bra eller dåligt? vad om majoriteten av svenska folket tycker att det inte hjälper, skulle då staten lyssna? eller kalla oss för okunniga eller att vi inte "förstår".

enligt mig så funkar fartkameror bra på vissa ställen, men i huvudsak ute på 70-90 vägar så hjälper de inte mot det riktiga problemet... körkortslösa, tjuvar, rattfyllerister m.fl.

Last edited:
Kan inte en icke politiskt ankrad period gå ut och göra en massiv undersökning gällande om fartkameror är bra eller dåligt? vad om majoriteten av svenska folket tycker att det inte hjälper, skulle då staten lyssna? eller kalla oss för okunniga eller att vi inte "förstår".

enligt mig så funkar fartkameror bra på vissa ställen, men i huvudsak ute på 70-90 vägar så hjälper de inte mot det riktiga problemet... körkortslösa, tjuvar, rattfyllerister m.fl.

Nej! Staten har alltid rätt :D Helt rätt om kamrorna på vissa ställen vid skolor, mitt i samhället där det inte är lämpligt att köra fort!

.
Fartkameror som företeelse är alltigenom ont! :mattias

Men självfallet finns det motiv för dem, för de tar ju trots allt ner hastigheten.
Och det är bra där det behövs.
De bör således sitta på kända olycksplatser, utanför skolor och dagis (men där ser man dem fan inte!).
De ska däremot INTE sitta mitt på landsvägen, och ffa inte på den enda möjliga omkörningssträckan på ett långt avsnitt.
Då är staten bara ute efter att fiska böter/mer bidrag till statskassan, och det handlar inte om trafiksäkerhet längre.

Fartkameror skulle sitta utanför alla skolor på 30 sträckorna där man de facto skulle dra nytta av att det blir en kortvarig hastighetssänkning.

Överallt annars är dom ett slöseri med mina skattepengar, folk bromsar in strax före (med risk för olyckor) och gasar på strax efter.

Dom riktigt värsta forkörarna har uppdaterade kamera-filer till sina GPS'er, grisnitar när gps'en tjuter och kör sedan om en massa accelererande fordon så fort kameran är passerad, och istället för att ligga och cruisa i en för trafiksituationen lämplig (för hög) hastighet så blir körningen ryckig, oharmonisk och trafikfarlig.

Jag är emot permanent kameraövervakning av alla dess slag. Efter ett par år i ett land som har Europas näst högsta CCTV frekvens så är jag innerligt trött på att ständigt bli övervakad. Jag vill leva mitt liv i fred och vill inte att någon annan ska övervaka mig ständigt och jämt. Invändningen att jag har rent mjöl i påsen och därmed inte har något att dölja biter inte på mig.

Fartkamerorna borde ersättas av riktiga konstaplar som kollar efter tjyvgubbar, fylltrattar och andra som inte har i trafiken att göra.

Svar: Fartkameror går fetbort!

Fartkameror skulle sitta utanför alla skolor på 30 sträckorna där man de facto skulle dra nytta av att det blir en kortvarig hastighetssänkning.

Överallt annars är dom ett slöseri med mina skattepengar, folk bromsar in strax före (med risk för olyckor) och gasar på strax efter.

Dom riktigt värsta forkörarna har uppdaterade kamera-filer till sina GPS'er, grisnitar när gps'en tjuter och kör sedan om en massa accelererande fordon så fort kameran är passerad, och istället för att ligga och cruisa i en för trafiksituationen lämplig (för hög) hastighet så blir körningen ryckig, oharmonisk och trafikfarlig.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

En fördel med fartkameror är att sen de satte upp dem på t.ex. Huddingevägen så står de inte med laser lika ofta :D

Det borde ju innebära att de kan få loss mer folk för alkokontroller etc.
men det kanske de inte har råd med efter alla dyra kameror..:confused:

vad kostar dom en halv miljon styck eller någe sånt? tänk för varje sådan skulle dom kunna köpa en ny polisbil, och en polisbil med 2st poliser löser nog fler problem, mot en jävla plåtlåda med en kamera i

En fördel med fartkameror är att sen de satte upp dem på t.ex. Huddingevägen så står de inte med laser lika ofta :D

Det borde ju innebära att de kan få loss mer folk för alkokontroller etc.
men det kanske de inte har råd med efter alla dyra kameror..:confused:

Nej det var bättre när dom stod med laser, för polisen äter donats så fort det kom ett moln på himmelen, Åhh en regndroppe på vesiret = fri fart idag!:hihi

Om man värderar människoliv högt och vill att samhället ska spara stora pengar i vårdkostnader så borde vi sätta upp flera fartkameror. Det finns ingen annan åtgärd inom trafiksäkerhetsområdet som sparar samhället lika mycket pengar som dessa gör. Det finns det studier på.

Det dör ca 100 personer om året i sverige orsakat av dödligt våld (misshandel, mord mm) och det dör ca 450 personer i trafiken varje år. Vad ska samhället prioritera?

Är det värt att prioritera att sätta fast flera biltjuvar och körkortslösa på bekostnad av människoliv? Vilket är egentligen det "riktiga problemet"?

Fartkamerorna får väll klassas som bra då de inte biter på hojar? :banana

Last edited:
Kan inte en icke politiskt ankrad person gå ut och göra en massiv undersökning gällande om fartkameror är bra eller dåligt? vad om majoriteten av svenska folket tycker att det inte hjälper, skulle då staten lyssna? eller kalla oss för okunniga eller att vi inte "förstår".
Staten lyssnar paradoxalt nog sällan på folket. Det finns otaliga exempel på detta. Fartkameror kan vara ett, invandring och trängselskatt två andra.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph