Är försäkringen billigare på äldre hojar?

Men det är väl det som är problemet, för det blir en till parameter att väga in för försäkringsbolaget.
Och det blir väldigt svårt när folk byter bolag, GDPR, mm.
Dessutom krävs ett beslut om hur just din risk ska vägas in, och det finns ingen som kommer att ta det beslutet.
Det gamla bonussystemet hade väl lite av den funktionen, men det verkar ju vara borta nu.
Så för ett försäkringsbolag finns det inget incitament att krångla till det, dom har ingen vinning av det.
Vissa fordonstyper är överrepresenterade när det gäller skadekostnader, och det hänger förmodligen till största delen ihop med den kategori av människor som har en tilldragelse till dessa.
Övriga delar av kollektivet får ta del av dessa konsekvenser, som i allt annat.
Kina är väl på god väg att lösa detta med sitt sociala poängsystem :)
Bonussystemet behövde inte GDPR så utan försäkringsskador blev det inte högre premier. Nu är det fordonstypen, inte föraren, som är farlig. Och kan, i mitt fall, trumfa mer än15 skadefria år. Vilket gör att de förlorar en nöjd helkund. Vari ligger vinsten? Inte en nöjd kund i alla fall. De förlorar en säker inkomst men får en förlust av en kund som talar illa om sitt försäkringsbolag, borde inte vara ett vinstgivande sätt att tjäna pengar...
 
Men det är väl det som är problemet, för det blir en till parameter att väga in för försäkringsbolaget.
Och det blir väldigt svårt när folk byter bolag, GDPR, mm.
Dessutom krävs ett beslut om hur just din risk ska vägas in, och det finns ingen som kommer att ta det beslutet.
Det gamla bonussystemet hade väl lite av den funktionen, men det verkar ju vara borta nu.
Så för ett försäkringsbolag finns det inget incitament att krångla till det, dom har ingen vinning av det.
Kunde inte vara mer fel.
Ett försäkringsbolag har alla incitament i världen att prissätta sin risk rätt. Det är faktiskt det absolut viktigaste för ett försäkringsbolag. Sätter dom ett för lågt pris på risken gör dom förlust och med för högt pris får dom inga kunder.
Informationen om de egna kunderna är väldigt viktig, efterom här har dom ett informationsövertag mot andra försäkringsbolag. Kunder med låga/obefintliga skadekostnader kan dom ge lägre premie än snittet och därmed inte riskera att förlora dem till konkurrenter. VV med olönsamma högskadekunder, dessa får en hög premie och då byter dom frivilligt till någon konkurrent som inte vet om att dom försäkrar en surdeg.

Faktum är att anledningen att det gamla trafikbonussystemet dog, var att storbolagen ville behålla sitt informationsövertag om de egna kunderna. Kunder med +10 skadefria år är "guldkunder" och de stora bolagen ville inte lämna ut denna info till mindre bolag som försökte ta marknadsandelar.
 
Kunde inte vara mer fel.
Ett försäkringsbolag har alla incitament i världen att prissätta sin risk rätt. Det är faktiskt det absolut viktigaste för ett försäkringsbolag. Sätter dom ett för lågt pris på risken gör dom förlust och med för högt pris får dom inga kunder.
Informationen om de egna kunderna är väldigt viktig, efterom här har dom ett informationsövertag mot andra försäkringsbolag. Kunder med låga/obefintliga skadekostnader kan dom ge lägre premie än snittet och därmed inte riskera att förlora dem till konkurrenter. VV med olönsamma högskadekunder, dessa får en hög premie och då byter dom frivilligt till någon konkurrent som inte vet om att dom försäkrar en surdeg.

Faktum är att anledningen att det gamla trafikbonussystemet dog, var att storbolagen ville behålla sitt informationsövertag om de egna kunderna. Kunder med +10 skadefria år är "guldkunder" och de stora bolagen ville inte lämna ut denna info till mindre bolag som försökte ta marknadsandelar.
Du kanske har helt rätt där.
Men i så fall så ser dom kombinationen av fordon tillsammans med en förare (oavsett historik) som för stor risk när det kommer till en viss fordonskategori (sporthojar).
Så dom kanske ser risken som för stor för att ta in och hantera den i sitt försäkringssystem.
Några missnöjda hojåkare kan dom leva utan, i relation till att få hantera långa och dyra rehabiliteringsärenden.
För det är ju trots allt väldigt många bolag som väljer att inte försäkra vissa typer av fordon, trots att man är en trogen kund med decennier skadefri av historik :va
 
Du kanske har helt rätt där.
Men i så fall så ser dom kombinationen av fordon tillsammans med en förare (oavsett historik) som för stor risk när det kommer till en viss fordonskategori (sporthojar).
Så dom kanske ser risken som för stor för att ta in och hantera den i sitt försäkringssystem.
Några missnöjda hojåkare kan dom leva utan, i relation till att få hantera långa och dyra rehabiliteringsärenden.
För det är ju trots allt väldigt många bolag som väljer att inte försäkra vissa typer av fordon, trots att man är en trogen kund med decennier skadefri av historik :va
Om man är lite konspiratoriskt lagd, så kan man ju gissa att bolagen kommit överens om att utrota "R-hojar" från svenska marknaden. ?

Fast ibland lyckas man lura systemet. Jag har en veteranförsäkring på min gixxer. 800 kr/år för heförsäkring i typ dyraste zonen. ?
7A2F29EB-8D7A-496D-BF87-1327BB118398.jpeg
 
Ni får ju inte all glömma att det kan upplevas som diskriminerande att få olika premier på lika hoj vid liknade omständigheter. :)
Kanske är därför försäkringsbolagen inte törs ha kvar bonussystemet längre...
Hade en kollega på min arbetsplats som på allvar tyckte han skulle ha samma lön som de med 10-20 års erfarenhet. Annars var det diskriminerande... Han kan fortfarande knappt torka sig i baken ens (samt definitivt inte köra bil trots att hen är närmare 40).

OBS! Se detta som ironi så jag inte kränker någon :)
 
Hur mycket av premiesättningen handlar om stölder? Äldre snodd hoj blir ju billigare för bolaget att ersätta… Om nu stöldskydd i går i försäkringen.
 
Premiesättningen är också beroende på hur bolagen lyckas minimera sina skadeersättningar.
 
Vanligaste olyckan är stillastående.

Skada på en MC som välter är oftast inte speciellt stor, lite plast som spricker och andra saker. Varför då en gammal R-hoj är så billig och en ny R-hoj är svindyr eller man vill inte ens försäkra den känns märkligt. Eller är det bara något ovetenskapligt dom hittat på och prisat bort R-hojars existens. Man kan ju fundera tills man får ont i skallen.
 
Om man är lite konspiratoriskt lagd, så kan man ju gissa att bolagen kommit överens om att utrota "R-hojar" från svenska marknaden. ?

Fast ibland lyckas man lura systemet. Jag har en veteranförsäkring på min gixxer. 800 kr/år för heförsäkring i typ dyraste zonen. ?
View attachment 474735
Jag har en likadan försäkring! :tummenupp
 
Vad tycket du är roligare att köra?
Köpte en tuono. Den är roligare. Fast ändå inte superrolig. Den är för kammad och perfekt. Känns som man spelar racingspel på playstation typ.

Funderar på att gå tillbaka till z1000sx/ninja 1000 eller motsvarande. Sen en 90-tals supersport 600 som komplement.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top