Är en VFR 800 något att ha?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har nu börjat fundera på hojköp igen eftersom skolan är slut om ett år, men jag har inte lust att lägga ner lika mycket pengar på åkandet som förr.
Tidigare hade jag en zx9 som jag trivdes bra med, men nu har jag förstått att det är en Honda som gäller med tanke på försäkringspremierna.

Honda har en egen märkesförsäkring http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____5379.aspx en fyra år gammal vfr skulle kosta 6600 hel/hel. Billigt sa bull.

Ni som har erfarenheter av VFR, vad säger ni? Är den för slö? Jag är lite orolig för det...

Drar mycket sås? Ja, det är en viktig fråga eftersom det kan skilja väldigt mycket mellan olika modeller. Jag körde f.ö. min zx9 på 0,45-0,5 i rappt touringtempo!

Servicar osv, hur ofta och ska man justera ventilerna stup i kvarten?

Det blir inget banåka utan här är det nog 80% touring med passagerare (är inte synonymt med långsamt tempo, intercom och fågelkvitter) och resten vanlig busåka.

De andra alternativen är cbr1100xx eller typ Varadero. Även en Transalp har jag tittat på, men den tröttnar man nog på ganska snart...

CBR,en börjar ju dock kosta lite väl.

Så fram med era erfarenheter! :tummenupp

Last edited:
Hade en VFR800Fi-98, mycket bra MC på alla vis, som vissa säger, bra på det mesta men inte bäst på nått :)

Driftsäker är den ju, inga kedjor eller remmar, bara drev.

Den drog mer soppa än min nuvarande Fireblade, vet inte om V4:orna över lag är törstigare...

Men en bra MC är det för sporttouring!
Max premie hos IF är 5600:- HEL / HEL men då kan du ej ställa av den...

Lycka till!

juha01 skrev:
2246339 Har nu börjat fundera på hojköp igen eftersom skolan är slut om ett år, men jag har inte lust att lägga ner lika mycket pengar på åkandet som förr.
Tidigare hade jag en zx9 som jag trivdes bra med, men nu har jag förstått att det är en Honda som gäller med tanke på försäkringspremierna. (dom har en egen märkesförsäkring http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____5379.aspx en fyra år gammal vfr skulle kosta 6600 hel/hel)

Ni som har erfarenheter av VFR, vad säger ni? Är den för slö? Jag är lite orolig för det...

Drar mycket sås? Ja, det är en viktig fråga eftersom det kan skilja väldigt mycket mellan olika modeller. Jag körde f.ö. min zx9 på 0,45-0,5 i rappt touringtempo!

Servicar osv, hur ofta och ska man justera ventilerna stup i kvarten?

Det blir inget banåka utan här är det nog 80% touring med passagerare (är inte synonymt med långsamt tempo, intercom och fågelkvitter) och resten vanlig busåka.

De andra alternativen är cbr1100xx eller typ Varadero. Även en Transalp har jag tittat på, men den tröttnar man nog på ganska snart...

CBR,en börjar ju dock kosta lite väl.

Så fram med era erfarenheter! :tummenupp

Har en kollega på jobbet som har en vfr och han är kanon nöjd med den. Den va hyffsat billig i försäkring också. Han hade den i honda försäkring som if har och den gick på 3000 kr något helår och hel försäkrad.
Hur det gäller draget i maskinen vet jag inte. Men det bör ju vara en bra hoj att åka långt med. Tycker att det låter förnuftigt om man skall ut på touring. Jag hade köpt vfr för som sagt cbr xx är ju grym gt maskin men den kostar klart lite mer :)

Jag skrev såhär i en annan tråd.

När jag letade hoj.
Va och kikade, kännde klämde och inväntade våren så man kunde provköra. Råkade av en slump provköra en vfr800. Vart fast direkt, kunnde inte släppa hojen ur tanken oavsett vad jag gjorde eller körde.
Kanske lite tråkig, men att köra är underbart. Lagom med drag, lagom toppfart och man sitter bekvämt. Helt plötsligt så är det skönt att köra hoj.

Jämförde öset mot en bekants gsxr750 99. 100 blås på 6an och upp till ca 200. Tappade ca en hojlängd. 2ans växel och samma sak. Tappade lite mer men fortfarande med.
Nu har han haft lite strul med hojen så vi är lite osäkra på om våra test var relevanta men vi båda var imponerade över vifferns ös och att den inte tappade mera.

Sen finns det bättre hojar med mer ös, bättre väghållning men allt är en fråga om peng och kostnad. Viffern är billig i försäkring, billig i drift men dyr i inköp.
Min drar mellan 0,5-0,6L/mil och då kör inte jag snällt och tourar. Mest blandad kurvig väg i normalt vägtempo.

Min kompis har en VFR - 03, och han är helnöjd, den hänger faktiskt med rätt så bra när vi är ute och kör, och jag har en cbr1000rr. Den drar även lite mindre bensin än min hoj..

Så jag tycker du ska slå till :fatta!

Kompisen har en 04 eller om det var 05 med Devil slipon. Låter väldigt fint!
Har kört den några mil, och en sak är säker, det är ingen sporthoj!
Trött känns som fel ord, men mot sporthojar går det inte och jämföra, som en gammal zundapp 50kubikare ungefär.
Iriiterande ryck när Vtecen går in och direkt farligt vid kurvtagning och gaspåslag. Trögsvängd, men vid moderat tempo på slingriga vägar duger det utmärkt! Men som en touringhoj med billig försäkring och pigg motor är den klockren! Väldigt komfortabel!

Tack då mycket för alla svaren!

Verkar ju vara en kanonhoj, men den enda haken att det kan saknas lite pulver.

Jag har bara kört VFR 750 -84 och det var nog i segaste laget, samt pappas ZX7S med 76 ovilliga hästar. Kawan tyckte jag var helt livsfarlig att köra om med! Hände ingenting när man hade passagerare på, och det är inte riktigt min melodi... Dock så har ju VFR800 109hk, så det är klart att den är rappare.

Jag tycker att det är en jäkligt snygg modell på cykeln med!

Ligger dom omkring 0,5-0,6 i förbrukning som Qwerty skrev?

Jag är otroligt nöjd med min men då jag blivit mer och mer intresserad av banåka så känns inte Viffern optimal. Man kan dock köra rejält fort med den. Skall inte jämföra den med en "ren" sporthoj, den är ju en kompromiss, sporthoj + touring = sporttouring.
V4:an är en underbar motor och jag kan inte fatta varför inte Honda eller nån annan tillverkar en 1000 cc V4:a, den moroten i ett väl avstämt Firebladechassie hade varit mumma.

Min -98:a drar 0,6 - 0,7 och jag kör rätt aktivt. Med ett Slip On får du dessutom det rätta ljudet, den låter inte som nån annan hoj och jag valde ett high level montage för att få fram enkelsvingen.

Har inte skjutsat överdrivet mycket men dom jag haft med mig ( :tuttar ) har inte klagat på passagerarkomforten.

Funderar på att sälja så har du intresse kan du skicka ett PM.

Bifogat

• AA Höger i solnedg.JPG
    AA Höger i solnedg.JPG
    53.8 KB · Visningar: 418
  • AA Vänster i solnedgång.JPG
    AA Vänster i solnedgång.JPG
    54.5 KB · Visningar: 382
Maverick_ou812 skrev:
2250577 Jag är otroligt nöjd med min men då jag blivit mer och mer intresserad av banåka så känns inte Viffern optimal. Man kan dock köra rejält fort med den. Skall inte jämföra den med en "ren" sporthoj, den är ju en kompromiss, sporthoj + touring = sporttouring.

Jag har ju åkt en hel del sporthoj (och ett helt liv på en cross) och är förmodligen inte så snabb på bana (har dock slitna puckar = posör :) ) men det är just "sport"touringegenskaperna som är viktiga. Det är jäkligt skönt att aldrig behöva tveka när man går ut i en omkörning och att man har en trygghet i effekten. (Ingenting jag ens tänkte på innan jag provade pappas zx7s :skrämd. Som en chock efter zx9,an.)

När jag tänker efter så var det ganska sällan man var uppe på 9-12000rpm med zx9,an vid omörningar med passagerare, så man kanske använde ungefär dom 100 hk som en VFR har.... Svårt att säga utan att ha provkört, man det får vänta då skinnställ och dyl ligger en bit härifrån.

Tyvär maveric_812 så tänkte jag köpa en nästa sommar, ev i vinter.

Last edited:
juha01 skrev:
2250852 Jag har ju åkt en hel del sporthoj (och ett helt liv på en cross) och är förmodligen inte så snabb på bana (har dock slitna puckar = posör :) ) men det är just "sport"touringegenskaperna som är viktiga. Det är jäkligt skönt att aldrig behöva tveka när man går ut i en omkörning och att man har en trygghet i effekten. (Ingenting jag ens tänkte på innan jag provade pappas zx7s :skrämd. Som en chock efter zx9,an.)

När jag tänker efter så var det ganska sällan man var uppe på 9-12000rpm med zx9,an vid omörningar med passagerare, så man kanske använde ungefär dom 100 hk som en VFR har.... Svårt att säga utan att ha provkört, man det får vänta då skinnställ och dyl ligger en bit härifrån.

Tyvär maveric_812 så tänkte jag köpa en nästa sommar, ev i vinter.
Då låter en VFR som ett bra alternativ.
Du får lycka till med ditt sökande, jag tvekar iallafall inte att rekomendera hojen. Tycker själv den är go att toura med. :tummenupp

En arbets kamrat till mig var långt ner i sverige och hämtade en vfr 800 i våras,(ny) han är över 40 år och absolut ingen race putte, men när jag snackade med han häromdagen, tro det eller ej, var han besviken, för slö, så jag skulle tänka både 1 och 2 gånger innan du köper en , kanske en sp skulle vara en lösning?? jaja hoppas du blir nöjd hur du än gör :)

ursäkta mig, var vtr 800 han hade :) du kan bortse från mitt inlägg
M.v.h Jonny

Last edited:
En arbets kamrat till mig var långt ner i sverige och hämtade en vfr 800 i våras,(ny) han är över 40 år och absolut ingen race putte, men när jag snackade med han häromdagen, tro det eller ej, var han besviken, för slö, så jag skulle tänka både 1 och 2 gånger innan du köper en , kanske en sp skulle vara en lösning?? jaja hoppas du blir nöjd hur du än gör :)

ursäkta mig, var vtr 800 han hade :) du kan bortse från mitt inlägg
M.v.h Jonny
Äh... finns det någon som heter vtr 800? den har jag missat:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT