Är en trottoar en gångbana? (p-bot)

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
Fick en illasinnad p-bot när jag stog utanför en butik på wadmansgatan i göteborg, det står, "gångbana" på anteckningar och boten är enligt ruta 03 ( på gång eller cykelbana 3kap 48para. i trafikförordningen). Trottoaren är ca 2,5 meter bred och det finns inga skyltar som visar att det är en gångbana eller en cykelbana. Någon som är kunnig på ämnet..? och måste bötern betalas även om man överklagar så fort man kan?

bifogar även bild på mitt snedsteg,, gångbana eller inte..? :va

Bifogat

• parkering.jpg
    parkering.jpg
    46.2 KB · Visningar: 338
Är inte alla trottoarer gångbanor? :va

Och man får betala först, sen överklaga och kanske få igen.

Klart att en trottoar är en gångbana! Vad har man annars trottoarer till om inte att gå på?
Man får inte ens parkera vanliga cyklar på trottoaren egentligen...

måste det inte finnas en skylt som upplyser om att det är en gångbana..? om inte, varför får man ha uteserveringar på "gångbanor"? bara en tanke..

Här får lappliorna rätta mig om jag har fel!

Trottoar är gångbana. Dvs avsedd för gångtraffikanter och ej motorfordon eller cyklar.
Därför bör det vara parkeringsförbud även för cyklar. Det är dock svårt att fastställa vem som äger en cykel (duh!), därför brukar dessa klara sig utan bot.

Ring parkeringsbolaget som utfärdat boten och fråga!
Vad hade du tänkt ange som skäl för överklagandet?

/Johan

Parkeringsbolaget är komunen så det är trafikpolisen som jag får tala med. Skälet är att förordningen avser förbud på att parkera på gång o cykelbana, och trottoaren ej är utmärkt som något av dessa. (det finns trottoarer som är utmärkta som båda har jag för mig)
Sedan att det brukar stå (tramp).cyklar just där, och även gjorde det runt hörnet går väl antagligen ej att ha som skäl, dock går det ej att parkera någonstans i närheten med motorcykel, finns enbart parkeringsplatser med biljett.

JohanL skrev:
2156222 Här får lappliorna rätta mig om jag har fel!

Trottoar är gångbana. Dvs avsedd för gångtraffikanter och ej motorfordon eller cyklar.
Därför bör det vara parkeringsförbud även för cyklar. Det är dock svårt att fastställa vem som äger en cykel (duh!), därför brukar dessa klara sig utan bot.

Ring parkeringsbolaget som utfärdat boten och fråga!
Vad hade du tänkt ange som skäl för överklagandet?

/Johan

Min MC lärare sa, att om man stod på en trottoar, så kan man ej få någon böter pga. att lapplisor enbart får "lappa" bilar, mc samt annat dylik, som står på VÄGEN, eller som har hjul uppe på trottoaren. Men de får inte lappa sådant som står på en "ren" trottoar, så länge den inte står ivägen för någon utfart. Om det blir böter så skall den vara utfärdad av polisen pga. Att MC står på deras "område".

//Stenberg

Det är inte så roligt att välta en motorcykel om man skulle vara blind, kan jag tänka mig.

Gustav1 skrev:
2156258 Det är inte så roligt att välta en motorcykel om man skulle vara blind, kan jag tänka mig.

då får man ta i ganska rejält med blindkäppen..

Gustav1 skrev:
2156258 Det är inte så roligt att välta en motorcykel om man skulle vara blind, kan jag tänka mig.

Tror iofs inte att en blind människa springer fram längs trottoarerna i tron att det inte finns något ivägen, varken människor, trappor, cyklar, ånglok eller motorcyklar. Finns ju en anledning till varför dom har den där pinnen - för att inte gå in i saker! :fatta! Jag förutsätter att trådskaparen inte parkerade framför en utgång så då lär ju problemet vara minimalt...

Jag har råkat ut för en liknande grej vid Nordstan utanför Fiskarbröderna, och då hade jag inte nån tanke på att jag skulle kunna klara mig undan så jag fick slanta upp 700 spänn. Jag tror tyvärr att en trottoar är en gångbana och att du får svårt att slingra dig. Det skulle i så fall vara att det finns ett cykelställ inom nån meter från hojen, men det ser inte riktigt så ut på bilden. Därmed är det inte sagt att du inte ska prova att överklaga om du hittar nåt kryphål. :)

vikto000 skrev:
2156243 Min MC lärare sa, att om man stod på en trottoar, så kan man ej få någon böter pga. att lapplisor enbart får "lappa" bilar, mc samt annat dylik, som står på VÄGEN, eller som har hjul uppe på trottoaren. Men de får inte lappa sådant som står på en "ren" trottoar, så länge den inte står ivägen för någon utfart. Om det blir böter så skall den vara utfärdad av polisen pga. Att MC står på deras "område".

//Stenberg
Oj vad fel han har där.

pAz skrev:
2156215 måste det inte finnas en skylt som upplyser om att det är en gångbana..? om inte, varför får man ha uteserveringar på "gångbanor"? bara en tanke..
Tillstånd för uteservering är väldigt svårt att få. Enligt tidigare direktiv skulle en rullstol kunna passera på den del som kvarstår av trottoaren bredvid en uteservering. Senare beslut gör gällande att två rullstolar ska kunna mötas. Lite sunt förnuft säger att handikappade och synskadade ska kunna ta sig fram utan problem varför det inte är tillåtet att parkera på trottoarer. Sunt förnuft säger förvisso att det skulle gå bra att parkera på vissa ställen enligt mig, men eftersom man lätt underskattar lapplisors innehav av sunt förnuft bör man hålla sig borta därifrån.
Som sagts tidigare, betala först, överklaga sen.
Lycka till.

pvcraketen skrev:
2156301 Tillstånd för uteservering är väldigt svårt att få. Enligt tidigare direktiv skulle en rullstol kunna passera på den del som kvarstår av trottoaren bredvid en uteservering. Senare beslut gör gällande att två rullstolar ska kunna mötas. Lite sunt förnuft säger att handikappade och synskadade ska kunna ta sig fram utan problem varför det inte är tillåtet att parkera på trottoarer. Sunt förnuft säger förvisso att det skulle gå bra att parkera på vissa ställen enligt mig, men eftersom man lätt underskattar lapplisors innehav av sunt förnuft bör man hålla sig borta därifrån.
Som sagts tidigare, betala först, överklaga sen.
Lycka till.

Där jag stog skulle lätt två rullstolar kunna mötas, min hoj sticker inte ut mer än tidningsboxen några meter tidigare, som är betydligt svårare o upptäcka med "blindkäpp" ..

Är lite intresserad hur man ska ställa sig egentligen om det ej finns någon mc-parkeringsplats i närheten.

bikerwoman skrev:
2156206 Klart att en trottoar är en gångbana! Vad har man annars trottoarer till om inte att gå på?
Man får inte ens parkera vanliga cyklar på trottoaren egentligen...

Jag är ganska säker på att du har fel där... Cyklar och 30-mopeder får parkeras på trottoar.

En cykel räknas, tillskillnad från andra fordon, inte som fordon när man inte brukar den.

Last edited:
pAz skrev:
2156314
Är lite intresserad hur man ska ställa sig egentligen om det ej finns någon mc-parkeringsplats i närheten.

I Göteborg får du ju stå vid eller snarare inom en meter från ett cykelställ, om det ligger på kommunal mark. Finns det inget sådant så blir det tyvärr P-ruta med biljett. Jag rekomenderar i så fall att inte lämna biljetten på hojen, utan ta med den så att ingen snor den.

för ett hojfientligt land ni bor i :(

Här kan man stort sett parkera hojen vart man vill, aldrig haft problem.

Avanti skrev:
2156340 för ett hojfientligt land ni bor i :(

Här kan man stort sett parkera hojen vart man vill, aldrig haft problem.
Jag har inte varit i milano - som sägs vara mer civiliserat än Rom. Däremot har jag varit i Rom ett veckoslut:
Bilar stod trippelparkerade.
Trottoaren hade pinnar överallt för att hindra bilar från att parkera där.
De enda bilarna som jag såg inte hade bucklor på sig hade beväpnade livvakter och 2 eskorterande mcpoliser framför sig.
Där såg jag även väskryckning från vespa (förövrigt den enda gången i mitt liv jag sett det)

Föredrar nog lite "ordnung" istället :)

*/ ?>
Back