Är en gammal hjälm sämre???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Jag har en agv glasfiberhjälm som jag köpte -98 som är i helt okej skick. Lite småskavanker kanske, men den sitter fortfarande bra på huvet. Nu till frågan: Blir en hjälm sämre med tiden (försämras materialet) eller kan man ha den hur länge som helst om den inte blir skadad? Hur ofta byter ni hjälm?

Den blir sämre med tiden. En glasfiberhjälm rekommenderas väl att bytas ut efter 8 år pga att materialet försämras av solljus. Det är en BILLIG investering att köpa ny hjälm med tanke på vad den skall skydda vid en krash.

Har också hört liknande påståenden, men aldrig sett några bevis, vetenskapliga eller andra som styrker påståendet.
Varför skulle glasfiber bli sämre i solljus ?
I så fall skulle det vara livsfarligt att åka på glasfiberkutsen på äldre hojar, eller ?
Borde inte gamla corvetter falla i bitar vid det här laget, de är ju flera decennier gamla!?!

Någon som har lite mer kött på benen i frågan annat än att tillverkarna säger att man måste byta hjälm ??

Freppa skrev:
Den blir sämre med tiden. En glasfiberhjälm rekommenderas väl att bytas ut efter 8 år pga att materialet försämras av solljus. Det är en BILLIG investering att köpa ny hjälm med tanke på vad den skall skydda vid en krash.

Tack för svaret! Har egentligen inte råd med ny hjälm nu, eftersom jag bytte hoj nyss, men jag får väl ta mig råd på något sätt (min hjälm är ju snart 8 år). En shoei raid går ju att köpa för 2200 spänn nu och det måste väl vara hyfsat prisvärt... :tummenupp

har för mig att det än mindre än 8 år.... sannarare 3-4 år...
så inskaffa dig en ny hjälm.

BlueDevil skrev:
har för mig att det än mindre än 8 år.... sannarare 3-4 år...
så inskaffa dig en ny hjälm.

Låter som att jag borde bytt hjälm för längesen... Får väl ta och lätta på pungen (alltså pengapungen) och åka och köpa mig en hjälm. Då kanske jag dessutom får en hjälm som inte skickar upp luft till ögonen på ett störande sätt, som min gamla agv gör!

Jag har hört att hjälmen ska bytas eftersom svetten fräter sönder frigoliten inifrån. Har svårt att tro att solljuset har en så stor inverkan. Tvätta hjälmen så håller den längre låter som ett bra knep.

BajkMajk skrev:
Låter som att jag borde bytt hjälm för längesen... Får väl ta och lätta på pungen (alltså pengapungen) och åka och köpa mig en hjälm. Då kanske jag dessutom får en hjälm som inte skickar upp luft till ögonen på ett störande sätt, som min gamla agv gör!

Själva glasfibern/kevlarmixen blir inte sämre. Bindmedlet (epoxyhartser) degenereras sakta, OK på en kuts eller en skärm på en bil, men den har man inte på huvudet.

Enligt ARAI skall man byta efter 5 år, deras hjälmar har en datumstämpel typ "bäst före"

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman