Är du yrkeschaffis?

Vad kör du på jobbet?

• Antal röstningar
    0
Har kört för Carlsberg, kör för Arla. Har kört trailer med bruttovikt 90 TON :fakta. Måste i alla fall vara tyngsta lastbilsekipage någon här har kört.

Freddo skrev:
Har kört för Carlsberg, kör för Arla. Har kört trailer med bruttovikt 90 TON :fakta. Måste i alla fall vara tyngsta lastbilsekipage någon här har kört.

Det har jag också!

Körde stridsfordonstransporter (långt ord) på P2 när jag gjorde lumpen. Sen har det blivit några riktigt tunga lastbilsbärgningar också.

Bifogat

• st-sc-98170-11.jpg
    st-sc-98170-11.jpg
    86.8 KB · Visningar: 231
Blue skrev:
Det har jag också!

Körde stridsfordonstransporter (långt ord) på P2 när jag gjorde lumpen. Sen har det blivit några riktigt tunga lastbilsbärgningar också.

Jag körde på P10 men nå't jobb på assistanskåren fick jag inte. Fick åka med några gånger på prov men det blev inget.

Bild: Scania 144 med VM-trailer + stridsvagn 121 = 90 ton.

Bifogat

• 144_strv121.jpg
    144_strv121.jpg
    6.2 KB · Visningar: 217
Last edited:
Om 3 veckor ska jag börja köra Färdtjänstbuss :D om det räknas som yrkeschaffis så blir jag väl det då

Jippi! efter två veckors psykutvardering så har jag blivigt godkänd som lastbilschaffis. Börjar c-kursen på måndag :D

pini: jag läser på UVS i Kalrsborg, det är KY utbildning och ligger bara på 6 månader,har nog mött eran skola när vi vart ut någon gång!

Kör som kurir på ett stort express företag i landvetter och håller till i trestadsområdet. c:a 30 fina mil om dan (gör med andra ord hälften så mycket arbete som mina kolleger i GBG gör :p )

Och jag älskar riksväg 45..... :zpy

Jag kör mat till resturanger och affärer + lite annat smått&gott.
Tänkte ägna semestern åt ett E-kort så jag kan börja köra riktig bil senare.

Freddo skrev:
Jag körde på P10 men nå't jobb på assistanskåren fick jag inte. Fick åka med några gånger på prov men det blev inget.

Bild: Scania 144 med VM-trailer + stridsvagn 121 = 90 ton.

Dom fick 144:orna året efteratt jag muckade, vi hade Volvo N12 med 330 hästar. Kan meddela att det gick riktigt långsamt i uppförsbackarna.

Blue skrev:
Dom fick 144:orna året efteratt jag muckade, vi hade Volvo N12 med 330 hästar. Kan meddela att det gick riktigt långsamt i uppförsbackarna.

Jag kommer ihåg att det nämndes av våran furir som stannade kvar ett år så du borde känna honom. Vi fick även 6 st 143.or varav 2 kom tillbaka från utlandstjänst med kulhål. Dessa två skrotades. 143.orna var inte direkta starka men om man drar in kallstartsanordningen i hytten kan man sitta och dra medan man kör för att få lite extra kraft.

EDIT: gör man detta samtidigt som man lägger an avgasbromsen ryker det trevligt mycket. :fakta :tummenupp

Last edited:
Freddo skrev:
Vi fick även 6 st 143.or varav 2 kom tillbaka från utlandstjänst med kulhål. Dessa två skrotades.

Kan ha varit dom vi hämtade i Helsingborgs hamn, hämtade även PBVer och SISU vagnar där. Det var "välanvända" fordon trailrarna gick på två axlar för dom hade inte fler hela hjul...

Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad