Är du "utvecklingsstörd"?

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Jag menar utvecklingen av motorcyklar alltså.
Det går ju med en rasande fart, nu måste en hoj ha ABS, Traction Control, Quickshift, minst 200 hk, magnesium och kolfiber osv, osv.
Det är ju du som kund som betalar i slutändan.
Störs du av att det aldrig går att ha det senaste i mer än några veckor, sen kommer det nåt nytt som alla måste ha.
Man hinner ju aldrig ifatt utvecklingen ekonomiskt, typ.
Störs du, eller skiter du i det och sitter nöjd med det du har?
 
När jag sitter och drömmer mig bort på blocket och andra sidor och tidningar så byter jag "drömhoj" stup i ett.. tänker att "det där, det ska bli min nästa hoj" och allt innan 2004/5 är "antikt"

MEN, allt detta är totalt bortglömt så fort jag sätter mig på min 97:a zx7r. Fyfan vad man är nöjd då. :tummenupp
 
överskattat med alla dessa trender hit o dit, mest för dom som är ängsliga tycker jag.

Snart har väl Blondinbella en blogg med de senaste mc-trenderna också :hojraket
 
Ser inte problemet. Det är väl bara att byta till det senaste hela tiden!?
 
Jag jobbar med IT och teknik men jag inser att man bara måste köpa det man tycker är viktigast för sen kommer det nästa vecka nått nytt som man kan tycka är "fan varför väntade jag inte" pryl men ändå är man nöjd så är det väl ganska bra :-)
 
Har din cykel blivit långsammare/tyngre/tröttare/sämre bara för att där finns en ny modell på marknaden? Är en R1 -2008 ett böjsänke därför att det finns en BMW S1000RR. Är dina dual compound däck snorhala bara därför att det nu finns tripple compound? Det som var det hetaste för något år sedan är nu helt plötsligt uruselt och nästan livsfarligt.

På tillbehörsmarknaden märks detta ännu tydligare. Först skall man köpa en cykel för +150kkr och sen skall man hänga på avgassystem och en massa annat för att göra cykeln mer personlig. Man ser mängder av cyklar med blingbling för 20kkr monterat men väldans få med Öhlins TTX och cartidgekit.
 
Har din cykel blivit långsammare/tyngre/tröttare/sämre bara för att där finns en ny modell på marknaden? Är en R1 -2008 ett böjsänke därför att det finns en BMW S1000RR. Är dina dual compound däck snorhala bara därför att det nu finns tripple compound? Det som var det hetaste för något år sedan är nu helt plötsligt uruselt och nästan livsfarligt.

På tillbehörsmarknaden märks detta ännu tydligare. Först skall man köpa en cykel för +150kkr och sen skall man hänga på avgassystem och en massa annat för att göra cykeln mer personlig. Man ser mängder av cyklar med blingbling för 20kkr monterat men väldans få med Öhlins TTX och cartidgekit.
Det hänger nog ihop med att "publiken" vid korvmojjen inte har en susning om vad en TTX-dämpare är, eller att det sitter ett cartridge-kit i gaffeln.
 
Mina drömhojar byts ut allt eftersom jag hittar nya gamla 80talare eller nya byggtrådar med nån av de hojarna :D

Blir väldigt mycket dreglande när man ser vad det går att göra med en risig gammal hoj!

Jag jobbar med IT, hastigheten på hojutveckligen är som ett vilohem för mig och alla mina kollegor.
Du vänder dig alltså hit för att slappna av och tänka att du minsan har nått nytt och fräscht fortfarande och nöjer dig med det :D:tummenupp
 
Last edited:
jag tycker att hojjarna bara blir sämre och sämre. som bäst va dom 2003, 2004, 2005.
vem vill åka omkring med tung abs, tractionkontroll och fan va det heter som bara förstör körkänslan. Å snart börjar det väl plinga i hjälmen om man inte spännt fast spännet korrekt.
nej, jag har aldrig provat en hoj med abs men jag hävdar bestämt att det är dåligt.
och godstjockleken i hojjarna blir bara tunnare och tunnare för att spara vikt, snart går de väl sönder av bara fartvinden. tacka vet jag en gammelhonda årsmodel 93. heavy is reliable.
 
Jag jobbar med IT, hastigheten på hojutveckligen är som ett vilohem för mig och alla mina kollegor.

Händer verkligen så mycket på den fronten (tar på mig dumstruten) ?

Tycker det stannat av efter 2000,
saker har blivit användarvänligare,
men det är ju inte så att datorparken på företag är såvidare top-notch these days.
Sitter själv med en 8 år gammal burk på jobbet,
under 90talet hade det inte funnits på kartan.
 
jag tycker att hojjarna bara blir sämre och sämre. som bäst va dom 2003, 2004, 2005.
vem vill åka omkring med tung abs, tractionkontroll och fan va det heter som bara förstör körkänslan. Å snart börjar det väl plinga i hjälmen om man inte spännt fast spännet korrekt.
nej, jag har aldrig provat en hoj med abs men jag hävdar bestämt att det är dåligt.
och godstjockleken i hojjarna blir bara tunnare och tunnare för att spara vikt, snart går de väl sönder av bara fartvinden. tacka vet jag en gammelhonda årsmodel 93. heavy is reliable.

Appappapp.. jag bara låter knarren fixa en våt brunn när jag svänger i en korsning som jag tidigare behövde ha koll på. Men jag kan hålla me att det inte är lika spännande.. det gäller nog mest gatkörning för jag har inte sett dessa brunnar på racebanor :)
 
Appappapp.. jag bara låter knarren fixa en våt brunn när jag svänger i en korsning som jag tidigare behövde ha koll på. Men jag kan hålla me att det inte är lika spännande.. det gäller nog mest gatkörning för jag har inte sett dessa brunnar på racebanor :)

Skaffat sidleds-ABS? :va
 
Jag är verkligen inte det. För mig handlar motorcykelkörning om själva åkandet och inte vilket åk man sitter på.

Första hojen var en ZX7R, sen plockade man ut en ny Hornet 600 ABS. Nu sneglar man på en ZXR 750 J modell, 91-92 asså. 100 hk och 195 kg... och jag har haft förmånen att leva med en CBR 1000 2010 i sommar. Nej, jag är definitivt inte utvecklingsstörd :) Måste dock tilläga att det var väldigt trevligt att köra CBR:en, den har man ändå inte råd med nu ändå så det får bli en gammelninja ett tag till :)
 
Det hänger nog ihop med att "publiken" vid korvmojjen inte har en susning om vad en TTX-dämpare är, eller att det sitter ett cartridge-kit i gaffeln.

Och det är just det jag finner så fascinerande att även sporthojsfolket i mångt och mycket är mer posörer än chaufförer. Kör man 320kg japanskt kromimitation som är så uselt att köra att man helst kör långsamt rakt fram förstår jag att utseende och den sociala biten är det viktigaste.
Men lägger man stora summor pengar på att köpa en cykel där konstruktören gått över lik för att göra den lättare/snabbare/bättre än fjolsårscykeln. Dessutom har man svårt att erkänna att poserandet är det viktiga utan köper fortfarande supermjuka däck/helsystem/PCV osv med förespeglingen att cykeln går bättre då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top