Är du "utvecklingsstörd"?

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Med all elektronik som är här/på väg,kan man räkna med att olyckorna kommer öka frampå?

Som TC,bara gasa så sköter elektroniken resten....tills det går för fort.....kanske tack vare ABS,som ger möjligheten att bromsa in i böj och därför senare,utan kunskap om vad som kan hända......

Alltså,hojen ger möjlighet att öka hastigheten långt över förmågan på kort tid,utan hjälpmedel hade man kanske "skyndat långsamt" och lärt sig hantera hojen istället.

Jämför med bilar med TC och ABS och puckon på vinterhalvåret....."meh,ja hade ju antispinn"när kärran är parkerad i ett dike nära dig.....

Jag är för teknisk utveckling,gillar det verkligen,men lär dig köra först!

Gäller det prestanda och hanterbarhet så är jag en sucker för utveckling,köper det senaste om möjligheten finns trots att jag inte kan utnyttja det. :)

Henrik
 
Absolute inte snarare tvärtom :tummenupp -80talet :Bugar
 
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju mer omdöme och körteknik som är medicinen.

ABS är ju säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Sen tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj.
 
Last edited:
text och olika säkerhetssystem..

Kan bara hålla med till 100%

Tror inte att särskilt många sporthojsolyckor, särskilt med dödlig utgång, hade avhjälpts av elektronik.

Så vanligt är det nog trots allt inte att man bromsar omkull sig och dör..
Eller highsidear och dör..

Är nog vanligare precis som du skriver att man bromsar, och därmed får hojen att gå rakt fram i en kurva.. det skulle den gjort med abs oxå..
 
Jag fick besked från Karolinska Institutet häromdagen och det visade sig att ni hade rätt.
Jag är bevisligen störd :yoparty
 
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju förarteknik och omdöme som är enda medicinen.

ABS är ju dock säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Dock tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj

Instämmer.

ABS tror jag kan ha en väldigt positiv inverkan på olycksstatistik inom tätorter, typ korsnings- och omkörningsolyckor, för där är det dom reflexmässiga inbromsningarna (panikbromsning med låsta bromsar som följd) som gör att man går omkull.

Är du ute på någon skogsväg och kör dubbelt skyltad hastighet + moms så spelar det ingen roll vilka bromsar du har, helt enkelt för att din bromssträcka är på tok för kort.

Tekniken kan nog ge en viss trygghet, men likt många andra kan jag tycka att det är en falsk trygghet. Lättare att känna begränsningarna på en maskin som är helt analog i sin väghållning.
 
Racingen styr utvecklingen på hojar även om vissa vägrar tro det, så skyll på den! Själv skiter jag i det riktigt moderna & puttrer runt på en toppomodern cykel år efter år.
 
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju mer omdöme och körteknik som är medicinen.

ABS är ju dock säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Dock tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj

Nja.
ABS är den modernitet jag kan tänka mig.
Det är skitsvårt att få till en hyfsad bromsning i trängda situationer.
När min ekonomi stabiliserat sig igen, så skall jag bli vuxen och tjöpa en modern gubbcykel med handikapptillbehör.
BMW R1200R.
BMW_R1200R_set2-035rcc.jpg

Trevligaste hoj jag kört.
Innovativt chassie (fjädringskompoenterna kunde vara känsligare) med vägegenskaper anpassade för normal väg.
Tillräcklig effekt från en charmig motor.
Körställning för både bus och långfärd.
Allt för en billig försäkringskostnad.
 
Nja.
ABS är den modernitet jag kan tänka mig.
Det är skitsvårt att få till en hyfsad bromsning i trängda situationer.
När min ekonomi stabiliserat sig igen, så skall jag bli vuxen och tjöpa en modern gubbcykel med handikapptillbehör.
BMW R1200R.
BMW_R1200R_set2-035rcc.jpg

Trevligaste hoj jag kört.
Innovativt chassie (fjädringskompoenterna kunde vara känsligare) med vägegenskaper anpassade för normal väg.
Tillräcklig effekt från en charmig motor.
Körställning för både bus och långfärd.
Allt för en billig försäkringskostnad.

Ja, den är faktiskt mycket roligare än den ser ut.
 
ABS och Traction Control? Pfft..
Mina bromsar tar knappt, och är för slö för att tappa greppet.
Låg Suzuki före med dessa tekniker redan -02? :va

Näeeh.. Fram med Bum-stabilizer, så man kan vrida kroppen halvt ur led efter cheyer, utan att tappa balansen. Då uppgraderar jag. :crash
 
Jag undrar hur mycket elektroniken kommer att hjälpa mot sporthojsolyckorna. De flesta som dör på sporthoj gör ju det för att de dundrat in för fort i en böj. Stelnat/fryst på hojen, bromsat på sig, låst blicken i farans riktning isf dit man vill och brakat ut i skogen enligt Target Fascination-syndromet.

Där har ju säkert de flesta av oss varit, iaf jag (fast jag inte har en sportis). Dvs känt blodsmaken och blivit rädd men lyckats bryta paralysen, flytta blicken och motstyra. Sedan lovat sig själv att aldrig mer sätta sig i den situationen igen.

Såna situationer hjälper inte systemen så mycket mot. Det är ju mer omdöme och körteknik som är medicinen.

ABS är ju dock säkert kanon för omdömesgilla hojförare som pendlar till jobbet i vått och torrt. Eller när man råkar ut för vilt som lubbar upp på vägen etc. Men jag tror inte att ABS kommer vara samma frälsning för sporthojsolyckorna som det varit på bilsidan.

Dock tycker jag förstås att ABS är bra, även om jag inte vill ha det på min hoj

Både din o min nyaste hoj är ju utrustade med AHG.
Dvs Anti Highside Gyro.
Den sitter fäst i vevstakarna och ser effektivt till att det inte sker några snabba rörelseförändringar i sidled.:yoparty
 
Jag tardar, därför är jag.

Enda inovation jag jag känner att jag skulle vilja ha är vibrationsminskning :D
 
Klart jag skiter i utvecklingen.
30 år gammal dieselmerca, funkar perfekt och built to last
60 år gammal båt i ek med original Seffle tändkulemotor, funkar perfekt och built to last.
17 år gammal HD sportster, går fortare för varje år

Om man byter ut alla plankor i en båt, är det fortfarande samma båt? :D

Ang. ämnet: Jag kör en gammelninja, så jag är defintivt inte "utvecklingsstörd".
 
Nja.
ABS är den modernitet jag kan tänka mig.
Det är skitsvårt att få till en hyfsad bromsning i trängda situationer.
När min ekonomi stabiliserat sig igen, så skall jag bli vuxen och tjöpa en modern gubbcykel med handikapptillbehör.
BMW R1200R.

Trevligaste hoj jag kört.
Innovativt chassie (fjädringskompoenterna kunde vara känsligare) med vägegenskaper anpassade för normal väg.
Tillräcklig effekt från en charmig motor.
Körställning för både bus och långfärd.
Allt för en billig försäkringskostnad.

Förstår inte varför du startar din replik med "nja".
Ja jag tycker som sagt också att ABS är bra, Men jag skulle inte vilja ha det på min hoj.

Skulle jag däremot köpa en sån jonne som du tar upp i ditt inlägg skulle jag förstås inte välja bort ABS.

Men det var ngt annat mitt inlägg handlade om.

Om man byter ut alla plankor i en båt, är det fortfarande samma båt? :D

Ang. ämnet: Jag kör en gammelninja, så jag är defintivt inte "utvecklingsstörd".

Det är ju en av de features som tex traditionella träbåtar och äldre maskinerier ofta har. Hög modularitet, dvs lätt att livstidsförlänga :tummenupp

Hur renoverar man tex en helkåpa bestående av en enda formpressad ABS-molekyl. :D

Både din o min nyaste hoj är ju utrustade med AHG.
Dvs Anti Highside Gyro.
Den sitter fäst i vevstakarna och ser effektivt till att det inte sker några snabba rörelseförändringar i sidled.:yoparty

:fakta Precis! Vad är tryggare än ett par rejäla vevskivor i gjutjärn!
En annan feature med detta är ju också ett rejält roterande magnetfält varigenom ensam väntan ovan rödljusens sensorslingor ej blir onödigt lång.
 
Last edited:
Absolut utvecklingsstörd. Jag är stolt innehavare av creme de la creme inom tvåhjuliga nöjesmaskiner, höjden av ingenjörskonst och perfektion. Introducerad 1995, och intet nytt har presenterats efter detta årtal som kan förbättra körupplevelsen...
 
Ja, den är faktiskt mycket roligare än den ser ut.

Fast skulle jag vilja ha en ny boxer-BMW gathoj skulle jag hellre vilja ha HP2 Sport som Stenegärd designade.

Annars välja grustemat och gå på en HP2 Enduro .

Dvs "antingen eller".

Multipurpose brukar ofta bli multiuseless
 
Last edited:
ABS och Traction Control? Pfft..
Mina bromsar tar knappt, och är för slö för att tappa greppet.
Låg Suzuki före med dessa tekniker redan -02? :va

Njae. Banditen fanns med ABS redan 98-00, dock endast i 1200 utförande. Klumpigt och okänsligt system som inte sålde speciellt bra. Det lades ned till 07 då det går att få igen även på lillbanditen. 1200'an kunde redan då tappa greppet om man vred handtaget lite fel.

Personligen tycker jag allt som kan förbättra säkerheten, även om föraren påverkar mer, är av godo. Hade Gixxern funnits med ABS hade jag gärna haft det. Traction kontroll likaså, även om det kan i mycket hanteras av högerhanden.
 
Förstår inte varför du startar din replik med "nja".
Ja jag tycker som sagt också att ABS är bra, Men jag skulle inte vilja ha det på min hoj.

Skulle jag däremot köpa en sån jonne som du tar upp i ditt inlägg skulle jag förstås inte välja bort ABS.

Men det var ngt annat mitt inlägg handlade om.

Kändes som om du buntade ihop ABS med övriga handikapphjälpmedel.
Läste grovt och slarvigt.
Personligen så tyckte jag att du närmade dig eftermonterad ABS, stödhjul och neonrör när du satte insprut på spruttstern.
Usch.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top