Är Detta Verkligen Försvarbart?

lassnig skrev:
Kan vi verkligen fortfarande försvara vad trupperna håller på med?

1) Vilka är vi?

2) Försvara?! Det är väl allmänt känt att de inte har i Irak att göra..

lassnig skrev:
Detta är en film ifrån Iraq som visar hur brittiska soldater misshandlar civila som är helt försvarslösa. Kan vi verkligen fortfarande försvara vad trupperna håller på med?

http://www.break.com/index/britishiraq12.html

Frågan är bara vad irakiska ungdomarna gjort innan. Civila, ja det vet man inte heller, ärd et de som har beskjutit soldaterna innan, kastat sten, eller på annat sätt upprört dom, vad vet vi.

Ofta de som klagar här, är för att spö upp ungar å styra upp våldsverkare.

Klart att man inte kan förvara deras beteende, men man ska ha lite i åtanke att det är en form av krisstillstånd där nere, stressiga situationer mm.

Soulflylost skrev:
hmm jag vet faktiskt inte.. har inte varit med om de :3freak

De flesta svenskar känner någon som hade släkt eller vänner på Estonia... Och där dog 850 människor..

Då kan du ju gissa hur många vänner och anhöriga det finns till de ca 30.000 irakier som dödats under kriget.

korvgubbe skrev:
Och har hade du reagerat om din familj precisionsbombats ihjäl?

Om du hade varit i soldatens ställe, vad hade du gjort om du fått ett antal stenar på dig, när du är där nere för att hjälpa folket att få en lugn tillvaro ???

Markus skrev:
Källa till den statistiken tack.

http://www.iraqbodycount.org/
http://www.estoniasamlingen.se/

Gabor skrev:
Om du hade varit i soldatens ställe, vad hade du gjort om du fått ett antal stenar på dig, när du är där nere för att hjälpa folket att få en lugn tillvaro ???

Jag förstår båda sidor. Jag förstår soldaten som reagerar irrationellt när han känner sig attackerad men jag förstår även en stor del av Irakiernas ilska på grund av ockupationen. Jag lovar dig att knappast alla irakier ser det som att de blir hjälpta..

Och det är just den här typen av händelser gör ju knappast saken bättre. Att bakom stängda dörra misshandla försvarslösa ungdommar. Det var ju inte några batongslag som utddelades i en stor hotande folkmassa utan redan gripna, avväpnade ungdommar som misshandlades.. Det ger vissa trovärdighetsproblem.

Fast du kanske slår bara misshandlar din flickvän för att du vet och vill hennes eget bästa och när hon begår något fel så måste du ju tukta henne så hon inte upprepar misstaget?

Gabor skrev:

JaG hAde Byckt eN fritiSs gÅrd med piNg pONg bOrD oCk fLIppPp3r sPel. oCh graFitI kUrs.

Markus skrev:
JaG hAde Byckt eN fritiSs gÅrd med piNg pONg bOrD oCk fLIppPp3r sPel. oCh graFitI kUrs.

Jag tycker alla Irakier borde stå längs gatorna och sjunga lovsång när deras stolta hjältar som befriat dem och skänkt dem demokrati och rättvis passerar. Applåder bör skalla mellan husväggarna och hjältarnas väg bör beströs med nyplockande rosenblad. De små barnen bör skickas fram med blombuketter och de vuxna bör buga vördnadsfullt av ren och skär tacksamhet!

korvgubbe skrev:
Jag tycker alla Irakier borde stå längs gatorna och sjunga lovsång när deras stolta hjältar som befriat dem och skänkt dem demokrati och rättvis passerar. Applåder bör skalla mellan husväggarna och hjältarnas väg bör beströs med nyplockande rosenblad. De små barnen bör skickas fram med blombuketter och de vuxna bör buga vördnadsfullt av ren och skär tacksamhet!

Om du byter ut "hjältar" till hjälte och "demokrati" mot diktatur har du fångat Husseinregimen's tid rätt bra faktiskt.

Valen skrev:
Om du byter ut "hjältar" till hjälte och "demokrati" mot diktatur har du fångat Husseinregimen's tid rätt bra faktiskt.

Och din poäng är?

Att bara för att alternativet var sämre så är det ok att spontant misshandla lite folk som man själv anser lämpligt samtidigt som man anser att alla ska fortsätta att vara tacksamma?!

korvgubbe skrev:
Och din poäng är?

Att bara för att alternativet var sämre så är det ok att spontant misshandla lite folk som man själv anser lämpligt samtidigt som man anser att alla ska fortsätta att vara tacksamma?!

Spontant? Vad grundar du det på? Har du hela händelseförloppet klart för dig? Vet du vad som hände innan man började filma?

Valen skrev:
Spontant? Vad grundar du det på? Har du hela händelseförloppet klart för dig?

Sedan när blev ren och skär misshandel av försvarslösa gripna försvarbart i någon stat som har mänskliga rättigheter och rättsäkerhet?! Det handlar ju som sagt inte om att de pucklar på några mitt i en aggresiv folkmassa utan om att de plockat med några få personer, aväpnat dem och slängt dem till marken i en avskilld byggnad/tomt och där börjar misshandla dem.

Den typen av handlingar hör hemma i nån djävla bananrepublik eller i Saddams tidigare samhälle..
Det är ju just den typen av övergrepp som man försöker förhindra med ockupationen. Då ska man ju inte begå dem själv om man vill behålla trovärdigheten. Jag tror och hoppas jag att detta är en relativ ovanlig företeelse och jag tror inte det är något som alla soldater där nere ägnar sig åt. Däremot är det lika obehagligt att se de gånger de inträffar..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg