sportarn
Team Gasar tills det rasar!
Staten har ju de senare åren deklarerat om att de ska sälja av mer och mer av sina tillgångar och inte vara med på marknaden. När staten då öppnar SBAB och gör något vettigt och sänker räntorna och gör ingen skillnad på bostadsrätt eller hus vid lån, något som jag alltid tyckt borde varit en självklarhet. Sen när länsförsäkringar vill köpa SBAB, av en ganska självklar orsak, när man inte klarar av att sno konkurrenternas kunder, då köper du upp konkurrenten. När inte detta fungerade så blir naturligtvis länsförsäkringar förbannade, förståligt, men trots allt så kan man fråga sig om staten ska vara med på denna marknad, eller om d ska hålla sig till det de inte kan. Jag är själv för en privatisering av större delen av samhället, men just här så kan jag faktiskt tycka att det är nyttigt för konkurrensen, har tidigare känts som att bankerna har fått göra lite som de själva vill. Något som syns på deras vinster. Då kommer nästa fråga: När krisen under 90-talet var så gick ju staten in i bankerna med X antal miljarder. Dessa miljarder tycker man att bankerna ska få betala tillbaks, men icke, staten skänkte dessa pengar till behövande. Trots allt så är det multinationella banker vi pratar om nu som gör vinst på mellan 3 och 10 miljarder om året. Skulle inte dessa banker ha råd att betala tillbaka? Är det jag som är alldeles för trött och småirriterad nu som stör mig på dessa saker, eller är det så att staten är en bunt med pack som egentligen inte ens skulle få styra över sin egna ekonomi?