Är detta Norrsken?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Ungefär 00.20 på natten mellan onsdag och torsdag förra veckan så tittade jag ut genom fönstret och fick syn på detta! Detta måste vara norrsken. Är lite tveksam för jag bor utanför Helsingborg. Kan inte vara så vanligt med norrsken i Skåne. I horizonten ser man moln men annars var det stjärnklart.

115_1523.jpg

\Masonit

Jag har bara sett norrsken en gång i mitt liv.. och då "skakade" hela himlen, Jävla mysko känsla, kände sig ganska så liten då
Men tufft var det :)

Kanske finns norrsken som bara ligger still också, men det vet jag inte för jag har ju som sagt bara sett det en gång

Det där ser ut som en sånt där miljögiftsmoln...har glömt bort vad dom kallas.
Vintertid är dom ganska vanliga här uppe i norr.

Ett norrsken "pulserar" eller rör på sig. Norrsken kan i sällsynta fall förekomma så långt ner som i mellaneuropa, så chansen finns att det var ett norrsken, dock är det svårt att avgöra det på fotot du bifogade.

EDIT: satt och fipplade med fotot i ett bildbehandlingsprogram. Ljusfenomenet verkar var för stort för att vara ett sånt där miljögiftsmolm(är det ingen som kan det riktiga namnet?), så jag skulle gissa att du har sett ett norrsken.

EDIT 2: En sida om norrsken av Thomas Mejtoft från Umeå

Ett par norrskensfoton

norrsken.jpg

norrsken2.jpg

Last edited:
LameViffer skrev:

Är det smog du menar?

Jag tycker det ser ut som vanliga moln som blir belyst lite underifrån. Kul fenomen men norrsken är det nog inte.
Edit: alltså översta bilden (masonits bild)

Last edited:
zappen skrev:
LameViffer skrev:
Är det smog du menar?
Jag tycker det ser ut som vanliga moln som blir belyst lite underifrån. Kul fenomen men norrsken är det nog inte.
Edit: alltså översta bilden (trådskaparen)

Nej, inte smog. Blev faktiskt osäker om dom molnen är orsakade av miljögifter. Gjorde en liten googling och hittade nåt som kallas "Pärlemormoln", kan ju vara såna jag ser ibland, och dom verkar ju vara naturliga.

"Pärlemormoln kallas en annan molntyp som befinner sig i den lägre stratosfären på 20-30 kilometers höjd. Moln på denna höjd är ovanliga eftersom luften är mycket torr. Pärlemormoln har ofta formen av en tunn lins och uppstår likt linsmolnen i troposfären då vågrörelser uppstår i stabilt skiktad luft.

Pärlemormolnen är mest märkbara vid sol-nedgången då de observeras på 10-20° avstånd från solen. Molnen skimrar (iriserar) i praktfulla pärlemorfärger och lyser i flera timmar efter solnedgången.

Pärlemormoln siktas bara på högre bredd-grader under vintern och förekommer oftast när en kallfront passerat och luften är ren i de lägre luftlagren. Denna speciella molntyp är mest vanlig på den ostliga sidan av den skandinaviska fjällkedjan."

Kan nog säga ganska säkert att det där inte är norrsken! tyvärr!

Du får komma upp nån sväng å kolla på riktigt! :)

zappen skrev:
LameViffer skrev:

Är det smog du menar?

Edit: alltså översta bilden (masonits bild)

Kanske bara var moln men de lyste ganska kraftigt. Om det nu bara var moln så borde man ju se detta ganska ofta. Har aldrig sett något liknande.

Det rörde sig inte.

*Edit* Jaha då var det bara moln. :hihi
Har lagt upp en mer högupplöstbild nu.

\Masonit

Last edited:
Masonit skrev:
Kanske bara var moln men de lyste ganska kraftigt. Om det nu bara var moln så borde man ju se detta ganska ofta. Har aldrig sett något liknande.

Det rörde sig inte.

\Masonit

Hade det varit norrsken hade det rört sig.

LameViffer skrev:
Nej, inte smog. Blev faktiskt osäker om dom molnen är orsakade av miljögifter. Gjorde en liten googling och hittade nåt som kallas "Pärlemormoln", kan ju vara såna jag ser ibland, och dom verkar ju vara naturliga.

"Pärlemormoln kallas en annan molntyp som befinner sig i den lägre stratosfären på 20-30 kilometers höjd. Moln på denna höjd är ovanliga eftersom luften är mycket torr. Pärlemormoln har ofta formen av en tunn lins och uppstår likt linsmolnen i troposfären då vågrörelser uppstår i stabilt skiktad luft.

Pärlemormolnen är mest märkbara vid sol-nedgången då de observeras på 10-20° avstånd från solen. Molnen skimrar (iriserar) i praktfulla pärlemorfärger och lyser i flera timmar efter solnedgången.

Pärlemormoln siktas bara på högre bredd-grader under vintern och förekommer oftast när en kallfront passerat och luften är ren i de lägre luftlagren. Denna speciella molntyp är mest vanlig på den ostliga sidan av den skandinaviska fjällkedjan."

Verkar vara något sånt. Men de molnen borde ju inte finnas nere i Skåne. Iallafall inte i juni.

\Masonit

norrsken är ju ofta gul-grönt fladdarande, det ligger inte stilla på det sättet.
Dessutom är det inget moln utan ligger oerhört mycket högre upp från jorden, det är solvinden som kommer in i jonosfären som ger fenomenet.

Det på din bild tror jag är moln som belyses av solen, det kan bli så fast solen inte riktigt syns, det är snart midsomar och även om du inet bor i norra sverige så går ju solen inet ner särskilt länge.
Sen kan ju molnen på bilden vara moln som ligger högt upp, men moln och norrsken är inte samma sak.

Det finns sydsken med btw (på de sydligaste delarna av jorden).

LameViffer skrev:
Kiruna kommun är rätt stort, på Kebnekajse har det funnits snö i tusentals år och det lär väl inte smälta denna sommar heller. :)

Gammal snö på Kebnekajses sydtopp

Men har inte Kebenekajses höjd över havet sjunkigt betänkligt under den senaste 20 års perioden på grund av ökad avsmältning?

gladh

gladh skrev:
Men har inte Kebenekajses höjd över havet sjunkigt betänkligt under den senaste 20 års perioden på grund av ökad avsmältning?

gladh

Jag hörde i höstas att den bara var 2104 meter(vanligtvis 2111-2117m). Förra årets varma sommar hade tydligen tagit hårt på glaciären.

Masonit skrev:
Ungefär 00.20 på natten mellan onsdag och torsdag förra veckan så tittade jag ut genom fönstret och fick syn på detta! Detta måste vara norrsken. Är lite tveksam för jag bor utanför Helsingborg. Kan inte vara så vanligt med norrsken i Skåne. I horizonten ser man moln men annars var det stjärnklart.

\Masonit

Har du inte hört att Sverige gör kärnvapentester precis utanför Helsingborg, endast för att bli av med alla HIFare :rolleyes:

(IRONIVARNING!)

Det kan också ha varit den lokala BMW-klubben som hade årsträff. Har inte dom såna däringa lysrörsarmaturer under sina bilar för att underlätta vid ett eventuellt däckbyte? :)

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC