Är detta normal laddbeteénde?

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Nu har turen kommit till strömregulatorn och jag har mätt upp strömmen när maskinen vart igång. Fick lite märkliga resultat, och frågan är om detta är normalt.

Tomgång, inget igång=14v
Tomgång, strålkastare på=13,6v

Verkar normalt tycker jag, men nu till det märkliga.

Ökar jag varvtalet lite (2k-2,5krpm), så sjunker spänningen till från 14-13,4v. Kom nu på att jag inte mätt med några belastare igång under varv, men håll med om att känns märkligt.
Kan regulatorn eller statorn vara på väg att säga upp sig? Batteriet är dåligt och misskött, men det borde ju inte påverka faktumet att spänningen sjunker när varvtalet ökar.

Om jag förstått det rätt, så finns där tre faser där varje fas likriktas var för sig. Min tanke går mot att en likriktare är trasig och två faser börjar ta ut varandra vid vissa varvtal??

Är jag inne på rätt spår, eller ska det vara såhär. Dom 13,4 v under varv kan ju vara överspänning från batteriet, isf laddar den ju inte alls!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det som är intressant är vad som händer med ljuset på (minst halvljus).
För det är ju så hojen används när du kör, tänt ljus.
Du skriver att med strålkastare på har du 13,6Volt vid tomgång.
Vad har du med högre varvtal, 2k-2,5krpm?
Då, vid 2k-2,5krpm, bör du om allt fungerar som det ska ha högre spänning, helst i området 14V till 14,5Volt.
Och inte över 15Volt.
Varför sjunker spänningen från 14Volt till 13,6 Volt när du utan strålkastare höjer varvtalet till 2k-2,5krpm?
Kan bero på att regulatorn (enligt normal funktion) kortsluter 2 utgångssladdar från generatorn. För att undvika överladdning. Men det kan också vara tecken på fel i regulatorn.
Men som redan sagts, det intressanta är spänningen med ljuset tänt. ="Normal körning".
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Om jag inte minns fel så är den optimala laddspänningen av ett blybatteri: 13,7 till 13,8 volt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Osäker på om det är 100% rätt beteende från regulatorn men jag har iaf noterat samma uppträdande utan att det gett några problem på lång sikt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag inte minns fel så är den optimala laddspänningen av ett blybatteri: 13,7 till 13,8 volt.

För underhållsladdning stämmer detta väl med Yuasas rekommendation 13,65Volt vid 20C.
Med en temperaturkorrektion på -3mV/Cell och grad C så blir det för 6 celler och +15C.
13,65+(-0,003*6*-5)=13,65+0,09=13,74Volt vilket stämmer bra med 13,7 till 13,8 volt.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2013/batteri-2013s23_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf

Men vid cyklisk drift, typ urladdning vid start följt av följande laddning rekommenderar Yuasa 14,4Volt till 14,7Volt tills batteriet är fulladdat, sedan underhållsspänningen.

Många batteriladdare laddar till ca 14,4 Volt och går sedan över till underhållsladdning.
(Om de har den finessen, eller avbryter laddningen vid ca 14,4Volt.)

2013-11-24: Rättat fel. "och +15C" (stod "och +5C") med mera så stämmer formeln. Temperaturändringen blir +15C - +20C= -5 enkelt uttryck går temperaturen från +20C till +15C så är ändringen negativ -5 och batterispänningen ändras -0,003mV/cell och grad*6 celler*-5 =0,09Volt dvs vid lägre omgivningstemperatur än +20C så ökar rekommenderad underhållsladdningspänningen jämfört med vid +20C
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det händer att dioder brinner och gör att man tappar faser, hela eller en flanken.
Jag har för mig att din hoj har klenare generator än en damcykelsdynamo från 1949 men har du vilospänning
på batteriet på iaf en 12.7V efter nån timmas stiallstånde så fungerar det tillräckligt bra.

För underhållsladdning stämmer detta väl med Yuasas rekommendation 13,65Volt vid 20C.
Med en temperaturkorrektion på -0,3mV/Cell och grad C så blir det för 6 celler och +5C.
13,65+(-0,0003*6*-5)=13,65+0,09=13,74Volt vilket stämmer bra med 13,7 till 13,8 volt.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2013/batteri-2013s23_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf

Men vid cyklisk drift, typ urladdning vid start följt av följande laddning rekommenderar Yuasa 14,4Volt till 14,7Volt tills batteriet är fulladdat, sedan underhållsspänningen.

Många batteriladdare laddar till ca 14,4 Volt och går sedan över till underhållsladdning.
(Om de har den finessen, eller avbryter laddningen vid ca 14,4Volt.)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Hej, min någorlunda sakkunnig resonemang till ursprungsfrågan: kan inte tro att dioderna skulle påverkas av frekvensen (dvs varvtalet, inte heller av resonansen då dvs vibrationerna av dem - i teorin är sånt kanske möjligt har inte hört att sånt hade hänt nånstans.)
-Det kan vara en "inbyggd egenskap" eller fel i regulatorn, dock borde inte vara medvetet byggd så. Troligen kan det vara att något faktiskt börjar konsumera mycket ström efter/vid visst varvtal, rätt eller fel. T.om riktigt dåligt batteri, med Pb-"skräp" på botten kan få kortslutning då man vänder eller skakar batteriet, dock tror jag att du har en med gelevariant som elektrolyt, igen det borde inte uppstå någon skadlig resonans där inne i gelen oavsett vad man gör.

-Du kan hitta svaret med en Ampermätare: börja med två mätningar: (serie-)koppla mätaren mellan batteriet (och t.ex chassin, dvs på minussidan), och testa om batteriet faktiskt börjar ta betydligt mycket mera ström vid varvtalet var problemet uppstår. Troligen så är det inte. Sen lite mera kopplande; och ampermätaren till "Bosch B+" från diodbryggan mot batteriet & hojen; dvs var strömmen "kommer in" till hojen som färskt och likriktad. Om strömförbrukningen ökar just vi det varvtalet markant, då har du något som helt rätt drar (nån avgassystemventil -dock iså fallet paj och sitter fast eftersom den borde inte dra jämnt?), eller helt fel; igen; exempelvis, pga darrningarna nån sladd som sitter i klämskruvat mellan stänkskärm och ram, och börjar läcka just då då skärmen darrar.
OM du kan konstatera en ökad konsumption vid fenomenet, måste du successivt leta vart stömmen tar vägen .. där kan man börja med att ta av vissa säkringar one-by-one; och därmed hittar du kretsen var det plötsligt försvinner flera A's.

(Hoppas den här röriga instruktionen gick nu att begripa och följa :)
Dock VARNING med beskrivna strömmätningarna: Ampermätaren måste "sitta fast" dvs ska kopplas ordentligt och utan glapp: det får inte ens "lite lossna" eller "gnistra" då laddningen är på, annars är risken att dioderna röker. Eller annat ännu finare i hela e-systemet. Samt som mätaren ska tåla hela max laddningströmmen, men det borde inte vara något problem, t.om Biltema-mätarna tål 10 A.
Då du gör första mätningen enligt instruktionen, måste du dessutom använda "hjälpstartkabel" vid sidan, att hoppa över A-mätaren just då du startar: startströmmen kan vara en bra bit över 10A och kan smälta/slå ut A-mätaren.
/E
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Ese:
Har kickstart, så inga beskymmer med stora strömuttag, men det skriver att avbrott från batteriet kan skada dioderna, vilket gör mig lite orolig. När jag fick hojjen var batteriet tömt på syra, och 0 i kapacitet. Orsaken till detta fick jag inte reda på, men det inne bär att man kan konstatera att hojjen gått med konstant avbrott i batteriet. Strålkastare mm har direktbelastats istället för att gå via batteriet. Jag fyllde med syra och laddade upp det. Inte bra, men det funkar. 12,5v vilospänning och uppmätta 23A En, vilket räcker tills vidare. Blir nytt till våren.
Har testat att mäta strömmen från minuspol till minusanslutning. Kunde inte dra några slutsatser av det testet än, men jag ska kolla igen. Det primära där bör ju vara att strömmen inte börjar vandra från batteriet vid motorvarvning, dvs att den slutar att ladda. Nåväl fått lite ideér nu på vidare diagnostisering. Tack så mycket pöjkar :tummenupp.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är problemet? Annars är det inget onormalt det du mätt fram.

Jag har mätt såna värden på bil.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Vad är problemet? Annars är det inget onormalt det du mätt fram.

Jag har mätt såna värden på bil.

Frågan var ju om det var ett problem, eller om det var normalt...

Många inlägg handlar om problem med regulatorer.
Har därför mätt, och kommit fram till detta (i mina ögon) märkliga resultat.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag reagerar på tre saker:
-Det är ju inte så man brukar mäta. Slå igång motorn, på med ljus, varva upp till 3krpm-5krpm-7krpm typ och kolla spänningen över batteriet. Ska ligga stabilt omkring 14-14.5V ca. Detta skulle i så fall visa att ledet generator-regulator-likriktare verkar ok. För själva batteriet finns andra sätt att mäta. Misstänker man generatorn mäter man den separat.
-Vid tomgång eller strax över (2-2.5krpm som du skriver) kanske generatorn inte alstrar tillräckligt. Vilken belastning ökar med ökat varv? Tändspolarna kan jag kanske tänka mig.
-Du skriver själv att battteriet kanske är dåligt. Det borde i så fall ge upphov till deppiga mätresultat. Första grej att byta ut.

Du får mätresultat som få här verkar begripa. Gör om, gör rätt, så får du mätresultat som de flesta här skulle begripa!:)
Som det heter, "don't fix it if it ain't broken".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker jag låte för lite. 12,8+ tror jag är mer typiskt för friskt batteri.
Stämmer bra (tycker jag) med min erfarenhet av ett Yuasa batteri av den "våta typen" som jag hade på en Yamaha Slider EU-moped inköpt 2009.
Dvs batteritypen med små lock för att fylla på batterivatten.
Jag mätte på fulladdat batteri 12,7 Volt.
På många nya hojar sitter "underhållsfria" eller "gelbatterier" som ibland kallas kalcium-kalcium batterier för blyet är utblandat med kalcium och dessa ger/ska ha högre spänning, enligt Haynes manual till en av mina hojar 13,0 - 13,2 Volt. Vilket stämmer bra med mina mätningar på ett Biltema underhållsfritt inköpt 2009 i Suzukin. Direkt efter körning 13,6 Volt, nästa dag 13,2 Volt, efter en vecka 13,0 Volt.
Under 2a vintern, ca 4 månader i varmgarage sjönk spänningen till 12,9 Volt. Inte en chans starta hojen på våren. Startmotorn gick runt men den starta inte.
Så det blev ca 8 timmars laddning av det "underhållsfria" batteriet med batteriladdare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Och så startade Suzukin utan problem.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Frågan var ju om det var ett problem, eller om det var normalt...

Många inlägg handlar om problem med regulatorer.
Har därför mätt, och kommit fram till detta (i mina ögon) märkliga resultat.

Om allt funkar så tycker inte jag att det är nått problem,, det brukar fladdra lite när man mäter. Min husaberg är lite trögstartad när den har stått i typ 2 veckor men går igång på andra kicken sen funkar det. den ger knappt 14 v.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Mnjaa, tillbaks till ursprungsfrågan, följande låter ju inte normalt: "Ökar jag varvtalet lite (2k-2,5krpm), så sjunker spänningen till från 14-13,4V"
- Laddnningsspänningen borde ligga stort sätt konstant och t.om öka något med ökat varvtal. Särskild med underdimensionerade generatorer. Om man presis laddat batteriet med 14V på tomgång ligger nog den "lösa" toppspänningen på batteriet kring13.8 V. Om spänningen plötsligt i systemet nu faller nere till 13.4V tyder det t.om att man tar ur batteriet; iaf inte laddar. Allt tyder på att någon konsumption nånstans ökar eller "går på"; en pump, fläkt, osv, eler som jag skrev, något vibrationsfel. Tändningen borde inte belasta systemet så, inte heller någon insprutningssystem. (i hojarna var de finns)
"..hojjen gått med konstant avbrott i batteriet.." Det här är inte bra, nog en glapp i batterikontakten är ännu värre: regulatorn kan börja styra vilt (resonera) och annars också spänningstoppar som verkligen kan ta dioder eller t.om skada regulatorn i vissa fall. Ungefär lika riskfyllt än att elsvetsa hojen utan skyddande åtgärder.
(en dålig men fastkopplat batteri är ingen större risk, även om det är rätt kortslutat, det bara tar "himla mycket ström" och blir varm.)

-Men om det har uppkommit en diodfel, då blir slutresultatet att exempelvis batteriet kokar ur vätskan i förtid och blir "snabbt" paj. (Batteriet "sulfaterar" - om jag nu kunde det svenska rätta ordet).
Alltså det kan finnas sammanhang med en dålig batteri och vad du konstaterat.

Du kan strunta det hela och bara köra så länge som spänningen ligger över 13V är det "OK" på nåt sätt, även om laddningspänningen borde vara högre då motorn går med varv och då du inte har alla världens ljus på.
--
För att diagnostisera enkelt eventuella diodfel (+ andra konstigheter, t.ex med regulatorn) borde du ha en tillgång till en (polare med) vanlig, t.om billig oskilloskop: koppla den till laddningssladdet, ju närmare liktriktarna desto bättre: Spänningsformatet ska vara jämnt, utan hackar, spik upp osv efter liktriktiningen; som "summan av flera fjälltoppar brevid varandra".

Lycka till!
/E
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Nu har jag bytt batteri. Det andra var heeelt färdigt. Trots extern laddning (max 0,8A) så vilospänningen till 10,6v när jag tände halvljuset med motorn från.

Köpte att 4Ah gel från Biltema och läser:

Tomgång ljus på: 14,6v
Varvar ljus på : 14,8v
Tomgång ljus AV: 15,5v

Tycker kanske att spänningen är lite hög, men hur illa tycker gelbatterier om sånt? Har bara för mig att dom pallar trycket av lite högre spänning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är för högt - det är skadligt för batteriet.

I extrem kyla kan man stega upp laddspänningen så men 15.5V....då skulle det få vara sådär -40 för och matcha.

Du får nog byta laddningsregulator.

Du skall lite beroende på generatorlindning ligga på 14-14,5V allt mellan låga,höga varv och belysning
när motorn går.
med motorn är avstängd bör du ligga på 12,7 med ljuset på och 12,9 med ljuset av.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top