Tjonge
Ny medlem
Nu har turen kommit till strömregulatorn och jag har mätt upp strömmen när maskinen vart igång. Fick lite märkliga resultat, och frågan är om detta är normalt.
Tomgång, inget igång=14v
Tomgång, strålkastare på=13,6v
Verkar normalt tycker jag, men nu till det märkliga.
Ökar jag varvtalet lite (2k-2,5krpm), så sjunker spänningen till från 14-13,4v. Kom nu på att jag inte mätt med några belastare igång under varv, men håll med om att känns märkligt.
Kan regulatorn eller statorn vara på väg att säga upp sig? Batteriet är dåligt och misskött, men det borde ju inte påverka faktumet att spänningen sjunker när varvtalet ökar.
Om jag förstått det rätt, så finns där tre faser där varje fas likriktas var för sig. Min tanke går mot att en likriktare är trasig och två faser börjar ta ut varandra vid vissa varvtal??
Är jag inne på rätt spår, eller ska det vara såhär. Dom 13,4 v under varv kan ju vara överspänning från batteriet, isf laddar den ju inte alls!
Tomgång, inget igång=14v
Tomgång, strålkastare på=13,6v
Verkar normalt tycker jag, men nu till det märkliga.
Ökar jag varvtalet lite (2k-2,5krpm), så sjunker spänningen till från 14-13,4v. Kom nu på att jag inte mätt med några belastare igång under varv, men håll med om att känns märkligt.
Kan regulatorn eller statorn vara på väg att säga upp sig? Batteriet är dåligt och misskött, men det borde ju inte påverka faktumet att spänningen sjunker när varvtalet ökar.
Om jag förstått det rätt, så finns där tre faser där varje fas likriktas var för sig. Min tanke går mot att en likriktare är trasig och två faser börjar ta ut varandra vid vissa varvtal??
Är jag inne på rätt spår, eller ska det vara såhär. Dom 13,4 v under varv kan ju vara överspänning från batteriet, isf laddar den ju inte alls!