Är detta möjligt?

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Hej!
Jag ska ta A1 kortet, hinner jag plugga nog mycket för att kunna skriva upp redan om en månad om jag börjar nu?
Känns ju som lite meningslöst att ta det om jag knappt hinner köra nåt i sommar. En fråga till också, behöver jag övningsköra något innan uppkörningen tror ni? Jag har kört 2-hjuliga fordon under hela min uppväxt så nog vet jag hur man kontrollerar en hoj. Och isf, kostar det mycket att övningsköra med körskola, då ingen i min famlilj kan ställa upp som handledare.

Doktor.S skrev:
2140488 Hej!
Jag ska ta A1 kortet, hinner jag plugga nog mycket för att kunna skriva upp redan om en månad om jag börjar nu?
Känns ju som lite meningslöst att ta det om jag knappt hinner köra nåt i sommar. En fråga till också, behöver jag övningsköra något innan uppkörningen tror ni? Jag har kört 2-hjuliga fordon under hela min uppväxt så nog vet jag hur man kontrollerar en hoj. Och isf, kostar det mycket att övningsköra med körskola, då ingen i min famlilj kan ställa upp som handledare.

Svar: Ja

Doktor.S skrev:
2140488 Hej!

Ja ja det är möjligt. Jag träna bara två veckor innan teorin, å det gick bra ändå. Du borde nog köra lite innan annars blir det lite svårt. Vet inte riktigt vad det kostar att köra på skola men tror att det kostar ca: 700 kr halvtimmen ungefär, men det beror på vart också. Bara att fråga runt på skolorna.
Lycka till :tummenupp

Ja du kommer hinna om du pluggar som ett svin! :D

Ja även fast du har koll på att köra 2-hjuliga fordon så är det trafiken som är det svåra som man ska lära sig, så ja du kommer behöva! :fattartil

Doktor.S skrev:
2140488 Hej!
Att hantera fordonet är ju inga större problem, det man behöver träna är att hantera hojen i trafik. Så att man lägger sig i rätt filer eller på rätt sida och sådana sker. Det verkar vara lite kort tid att börja nu, då det är ganska många som kör nu så det är svårt att få tid. Men annars kan du ju göra teorin nu i så fall och börja köra lite, någon lektione eller två och sedan ta det när de öppnar igen, för då har du fortfarande gott om tid på dig.

Doktor.S skrev:
2140488 Hej!
du kommer att hinna skriva upp om en månad. du kommer också att behöva ta lite lektioner för att nöta in banorna och få reda på vad de kollar på när du kör i trafiken.

Gurrra_46 skrev:
2140611 Ja ja det är möjligt. Jag träna bara två veckor innan teorin, å det gick bra ändå. Du borde nog köra lite innan annars blir det lite svårt. Vet inte riktigt vad det kostar att köra på skola men tror att det kostar ca: 700 kr halvtimmen ungefär, men det beror på vart också. Bara att fråga runt på skolorna.
Lycka till :tummenupp

700/ halvtimman! jisses...jag körde för 600kr/timman på körskola i Värnamo.

Jag hann inte övningsköra något med handledaren inann jag började på körskolan, men man har ju kört både moppe, cross, och andra 2-hjuliga hojar inann så var det inga problem. Tror det är rätt bra att börja köra så fort som möjligt på körskola så man får in rätt kunskaper direkt. Efter 5 lektioner var det bara att köra upp. Och JA jag klarade de!! :banana

Doktor.S skrev:
2140488 Hej!
Med tanke på att du kuggar om du inte kan banan eller inte kan krypköra så jag och sen all trafik svar JA! på alla frågor.

mc-hjalte skrev:
2140721 700/ halvtimman! jisses...jag körde för 600kr/timman på körskola i Värnamo.

Jag hann inte övningsköra något med handledaren inann jag började på körskolan, men man har ju kört både moppe, cross, och andra 2-hjuliga hojar inann så var det inga problem. Tror det är rätt bra att börja köra så fort som möjligt på körskola så man får in rätt kunskaper direkt. Efter 5 lektioner var det bara att köra upp. Och JA jag klarade de!! :banana
jag betalar 300 för 45min (egen hoj, annars 370) :7peta :hihi

Okej, tack för hjälpen allihop. Ska till körskolan imorrn och göra den där övningskörningskursen för B kortet som man är tvungen att göra nuförtiden, då kan jag ju höra mig för där också. Men 5 lektioner?! Det blir ju säkert över 3 tusen.. Hade tänkt mig att detta skulle vara billigt. Ska ju ha råd att köpa höj och utrustning med. För att inte tala om bensinen och sedan festandet som väntar i sommar, men smakar det så kostar det ;)

Klart du kan skriva upp om 1 månad? :/ Pluggade bara några kvällar innan och jag fick 62 poäng.

Angående uppkörningen så behöver du nog ta några lektioner i alla fall. Det räcker dessvärre inte att bara klara sig bra i trafiken och att hantera fordonet.

Just det, hur går övningskörningen till med mc egentligen? Någon som kör bakom med mc eller bil? Eller ska handledarn sitta bakpå? Bomba mig med allt som har med korttagningen att göra, tack.

Doktor.S skrev:
2142403 Just det, hur går övningskörningen till med mc egentligen? Någon som kör bakom med mc eller bil? Eller ska handledarn sitta bakpå? Bomba mig med allt som har med korttagningen att göra, tack.

Du måste ha en handledare som haft körkort för MC i minst 5 år.

Handledaren kör efter dig med egen MC eller så skjutsar du han på din egen MC.

Du måste använda övningskörningsskylt samt ha med dig ID och alla jävla papper som körkortstillstånd etc.

Doktor.S skrev:
2140488 Hej!

Jag körde under en sommar med far min och tog kortet i september...jag har ju också kört moppe och sånt men kruxxet är trafikregler och hur man ska uppföra sig i trafiken...svårt d där

Mitt tips är att du tar en lektion för 800 kr= en timme...då kan dom kolla hur du ligger till :) Sen att träna på lite inbromsningar och balansövningar är inte helt fel inför manöver banan som är en del av uppkörningen !

mc-hjalte skrev:
2140721 700/ halvtimman! jisses...jag körde för 600kr/timman på körskola i Värnamo.

700 spänn i halvtimmen kostar det nog inte om du inte går på värtsa internatkörskolan lr nåt :hihi Jag håller på med kortet och tog ett paket med teorikurs, böcker och allt sånt skit och även 5 st 60 min körlektioner för 4900. Jga tror dom kostar runt 700 spänn/timme och du köper löst.

t4pp3r skrev:
2324798 700 spänn i halvtimmen kostar det nog inte om du inte går på värtsa internatkörskolan lr nåt :hihi Jag håller på med kortet och tog ett paket med teorikurs, böcker och allt sånt skit och även 5 st 60 min körlektioner för 4900. Jga tror dom kostar runt 700 spänn/timme och du köper löst.

jag pröjsar 400kr timmen men måste köra 3 timmar åt gången dvs 1200kr..

jag har missat hela den här sommaren (uppkörning 23aug) men skiter i det, blir bara en säsong på a1 men sen har jag grovdelen avklarad för a-begränsad och även bra trafikvana för bilen...

så tänker jag :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...