Är detta framtiden

Detta är

• Antal röstningar
    0
Vad tror ni om att börja kränga elmoppar?
Är marknaden redo för dessa makapärer :va

Finns för 700$/st (minsta mängd 24st) från Kina ink. frakt till Sverige.

Bifogat

• elmoppe.JPG
    elmoppe.JPG
    83.1 KB · Visningar: 76
I motogp då..?

Om tio år kanske det snackas lika mkt varta/duracell som man idag hör om bridgestone/michelin :D :D

El är definitvit framtiden när energidensiteten på batterierna ökat nån gång till.
Vad hände med bränslecellerna förexten, dom skulle ju driva laptops, mobiler, fordon osv osv, varit väldigt dött om det ett tag nu.

Du är felinformerad, den första bilen drevs av ånga! :tungan

Beror ju självklart på vad man räknar som bil. Men det fanns helt klart flera väldigt tidiga bilar som drevs med elmotor.

Korrekt.
Jag sökte lite och hittade att det skiljer nästan hundra år mellan den första ångdrivna och eldrivna bilen. Runt 1800 kom ångdrivning och 1891 med el. vilket också betyder att bensindrivna fordon redan funnits i ca 20 år innan en fungerande elbil fanns.

El är definitvit framtiden när energidensiteten på batterierna ökat nån gång till.
Vad hände med bränslecellerna förexten, dom skulle ju driva laptops, mobiler, fordon osv osv, varit väldigt dött om det ett tag nu.

Bränslecellen verkar ha nåt vägs ände.
Det är ganska dyrt att dela på vatten till syre och vätgas samt att utvecklningen av batterier äntligen börjar ta fart.
Teknik som idag gör det möjligt att ladda batteriet till telefonen på under en minut och då laddat 90% av dess fulla kapacitet.
Överfört på en elbil skulle siffrorna givetvis se annorlunda ut men jag läste om en amerikansk bil som kunde köras ca 60mil för att sedan laddas i 3 timmar till 90% av batteriets kapacitet.
Det skulle faktiskt räcka till de flesta av oss.

hur många resor idag är över 2 mil ? Man tar ju ofta bilen till jobbet och för att handla, långa resor är inte ofta man gör. Så jag tror dagens elbilar duger gott och väl för de flesta.

hur många resor idag är över 2 mil ? Man tar ju ofta bilen till jobbet och för att handla, långa resor är inte ofta man gör. Så jag tror dagens elbilar duger gott och väl för de flesta.

Jag instämmer till fullo. Och om man nu måste åka längre(vilket är väldigt sällan för de flesta), säg 15mil eller mer så kan en förbränningsmotor ladda batteriet. Bäst vore ju då om den gick på etanol eller rapsolja, kanske även metanol. Då skulle vårt jordbruk och skogsindustri räcka till samt att Sverige inte skulle vara beroende av OPEC vad gäller olja som drivmedel.

Back