Är detta ett OK däck?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Arrowmax GT 501; 140/70-18
1260:- inkl. montering o balans...

okej?

Kay skrev:

okej?

Jösses, ska du "bara" ha 140 bak? Hmm, jag kör med 160 nu, det känns bra smo fasen. Å andra sidan va priset på det däcket rätt ok!!!

Nä, jag vet inte. Inte nått =)

:hej

Det sitter 160 nu på mitt, men de sa att dessa 140 var lika breda bara att man gick på nån slags annan standard... Ripoff?

Kay skrev:
Det sitter 160 nu på mitt, men de sa att dessa 140 var lika breda bara att man gick på nån slags annan standard... Ripoff?

Kanske inte rip-off men skitsnack. 160 är däckets bredd i millimeter och jag har svårt att se hur 140 däck skulle vara lika breda som 160 däck pga en annan standard när det är SI-enheter. Snömos.

Ska det inte vara 140/60-18 på den där? Jag har för mig det. Hojar går mycket sällan bättre med annan dimension än original.

lustigt, vet att de ska sitta 170 std i bak på min hoj, och så stog det även på regbeviset för nåt år sedan. Men nu när jag kikar info på vv.se så står det 180 bak? Hur kan de ha gått till?

Kay skrev:

okej?
Nej, det är inte OK. :fatta!
Även om priset ser bra ut på håll... Det där är ett diagonaldäck, det ska du inte ha på din hoj!
Dessutom är dimensionen alldeles för smal, din hojmodell har 160/60 -18 originalmonterat!

Källa: www.metzeler.com, välj "worldwide" och sedan "your fitment" längst ner...

Last edited:
Jåke skrev:
Nej, det är inte OK. :fatta!
Även om priset ser bra ut på håll... Det där är ett diagonaldäck, det ska du inte ha på din hoj!
....

Det där är den stora faran med att handla däck av en gubbe som normalt sett bara kränger bildäck.

Det finns bara två alternativ i det här fallet:
- handla bara av en gubbe som du VET kan sin sak. Det här är rätt allvarliga saker. Hur VET du att han vet vad han gör???? Det är din ensak, men det öppnar onekligen för det andra alternaivet:
- LÄS PÅ!! I dagsläget, med internet. är det så lätt att lära sig grunderna om däck att man bör lägga en kväll på att leta info. Speciellt på äldre hojar som kan ha diagonaldäck som standardrek, men den reken skrevs ju ofta innan ZR-däcken kom ut på marknaden...

Kay skrev:

okej?

Orolig för utseendet på däcket? (med tanke på var tråden hamnat...)
Ett het tips. Kör ut till Bröderna Hörbergs i Lödde. Dom kan däck o har mkt på hyllan. Där får du dessutom råd som du kan lita på.

va nån som sa till mig att 140 kan va olika bredd beroende på profilen, att dessa va, inte att 140 va mm lr liknande utan att det stog i förhållande till profil?

ere skitsnack lr??

HanneZ skrev:
va nån som sa till mig att 140 kan va olika bredd beroende på profilen, att dessa va, inte att 140 va mm lr liknande utan att det stog i förhållande till profil?

ere skitsnack lr??

Däremot är olika däck från olika tillverkare olika breda, ett 190-däck är inte alltid exakt 190 tex. Olika bredd beroende på profilen är väl inte riktigt sant, dock får du ju andra anläggningsytor om du har för smal/bred fälg men det är ju inte riktigt samma sak.

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R