Är detta en brandrisk?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Hej!

Har nyss flyttat in i en liten etta på ca 20 kvadratmeter.
Eftersom jag behöver så mycket plats som möjligt så har jag funderat på att sätta in kylen på bild 1 in i garderoben (till vänster) på bild 2.

Enligt mätningar så ska kylen passa in där men det blir trångt, kommer detta innebära någon form av brandrisk?

Edit. Har pratat med hyresvärden och jag får göra allt så länge inte lägenheten brinner ner.:tummenupp

Bifogat

• DSC_0088 (Small).jpg
    DSC_0088 (Small).jpg
    28.7 KB · Visningar: 89
  • DSC_0089 (Small).jpg
    DSC_0089 (Small).jpg
    30.7 KB · Visningar: 116
Nog för att det blir varmt men inte SÅ varmt. Det som kan ske är att kylen får kortare livslängd pga för dålig ventilation.
Så kör på :tummenupp

Edit/ Om det blir tajt på sidorna gör ingenting då ingen kylning sker där. FInns det någon/några centimeter bakåt så är det absolut inget problem. En ventil högst upp på garderoben är ju inte helt fel för att ventilera ut varmluften.

Om inte jag minns fel, så är det vanligare att kylskåp börjar brinna pga damm, än att tv-apparater brinner? :va

Du bör absolut ha ventilationsöppning i överkant och underkant av garderoben, så att luft kan strömma in "under" kylen och upp förbi kylens baksida för kylning. Den varma luft som bildas måste sedan kunna strömma ut via en öppning i garderobens överkant.

Den står ju lika tight mot väggen nu och där får den ingen ventilation? Så om jag bara tar bort dörren på garderoben + några hyllor så att alting står öppet så borde de komma in nog mycket luft för att driva bort värmen, eller har jag fel?

Finns det speciella kylskåp som inte måste ha en ventilation idag?

Samtliga rum i korridoren jag bodde i förut har svartbrända tapeter på baksidan av kylskåpen eftersom de monterat dem så kompressorn ligger emot väggen. Men de har inte startat någon brand än...

Det är nog ingen fara, men lite ventilation skadar inte.

Som de säger med ventilationen är ett måste och det är absolut inte svårt att ordna

Glöm inte att ta en hemförsäkring. :rolleyes:

Testa att ställa dit kylskåpet och dra på max. Då kan du känna ifall det inte funkar. (var hemma den dagen..)

Den står ju lika tight mot väggen nu och där får den ingen ventilation? Så om jag bara tar bort dörren på garderoben + några hyllor så att alting står öppet så borde de komma in nog mycket luft för att driva bort värmen, eller har jag fel?

Finns det speciella kylskåp som inte måste ha en ventilation idag?

Nej då, ska du inte ha dörren på och ingen hylla liggandes direkt på kylen så har du ju fullgod ventilation och det kommer fungera utmärkt.

Kör på, friskt kopplat hälften brunnet :tummenupp

Nej då, ska du inte ha dörren på och ingen hylla liggandes direkt på kylen så har du ju fullgod ventilation och det kommer fungera utmärkt.

Kör på, friskt kopplat hälften brunnet :tummenupp

Håller med, har du ingen skåpdörr borde det funka. Viktigt som Dee_cati säger, lägg ingen hylla direkt på kylen bara, utan lämna ett par 5-6 cm fritt. :tummenupp

Alla kylskåp jag har haft har varit inbyggda som fan, med ett ventilationsgaller nertill och ett upptill och hitils har inte något hus brunnit för mig.

På äldre kylar och frysar (före -92/93) så använde man freon som köldmedium och då var ventilationen inte så viktig.

Idag använder man ett medel som heter R600 (isobutan) och iom det så behöver dagens skåp mer ventilation.

Men såvida du bara ser till att att ha lite ventilation nere vid sockeln och ser till att du kan släppa ut den varma luften tillbaka till rummet ovanför skåpet så ska det inte vara några problem.

Nu sitter kylskåpet där och jag provade att sätta den på max och köra igång i någon timme, visst det blev lite varmt men inte för varmt. För säkerhets skull ska jag sätta någon form av "värmeisolerings filt" längst bak på skåpet så att det blir lite kyligare iaf.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Edit. Nästa projekt blir plattv på väggen ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park