Är detta dyrt?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag har kollat på en cbr 600 från 93 och länsförsäkringar vill ha 5753 helförsäkring om året(fri av och påställning, pengar tillbaka då hojen inte är påställd.). Jag är 26 år gammal och håller på att ta kortet.

Vad betalar ni som är i samma ålder och tagit kortet ganska nyligen för en liknande hoj och var har ni försäkrat eran hoj någonstans?

Alla tips är välkomna då det verkar vara en djungel med försäkringar.

jag är 26 och tog kkortet förra året. Har en zx7r och betalar över 12000 om året. Gör verkligen 150cc så mycket mer på försäkringen???

jag är 26 och tog kkortet förra året. Har en zx7r och betalar över 12000 om året. Gör verkligen 150cc så mycket mer på försäkringen???

Nej det gor det inge. Arsmodell pa hojen, effekt och boende forhallande spelar in.
Sen tycker jag att nii ska fundera pa om det verkligen ar lont o ha helf. Vad kostar en klotning I sjalvrisk kontra att laga sjalv.

Nej det gor det inge. Arsmodell pa hojen, effekt och boende forhallande spelar in.
Sen tycker jag att nii ska fundera pa om det verkligen ar lont o ha helf. Vad kostar en klotning I sjalvrisk kontra att laga sjalv.

Jag vet, kommer köra på halv nästa sesong.

Kolla med salusansvar. Jag hade en lika dan hoj och betalade 3500 for halvforsakring forra aret. funkade fint nar den blev stulen oxa. inga problem att fa ersattning. (sitter med franskt tangentbord...inga Prickar)

För hel/hel, 26 år gammal och utan kk, är det ett bra pris även om man bor på landet.

Vad menar ni med hel/hel?
Är det lönt med helförsäkring? Vad tycker ni.

Jag har en cbr 600 -91 och betalar 3600 kr per år för halvförsäkring..
är 20 år och bor i stockholm.

Min polare är lika gammal bor också i stockholm och betalar 3000 kr per år halvförsäkring för sin cbr 600 -95

Är det lönt med helförsäkring? Vad tycker ni.

Självklart är det lönt, du kommer inte hitta nån billigare premie, tänk på att du ställer av halva året nästan så i slutändan kanske du bara betalat 3000kr, kolla också vad det är för självrisk så den inte är svindyr typ 10.000kr.. då är det inte lönt längre. Ska du köra halv så tänk på att även fast det finns mycket delar så är inte en intryckt ram nånting du fixar själv, framgafflar/lack etc kostar pengar. Helförsäkring täcker ju all skyddsutrustning också.

Har själv kört omkull både halv och helförsäkrade hojar, fixat själv och fått inlämnat. Det senare alternativet är att föredra. Så tycker jag!

Last edited:
Självklart är det lönt, du kommer inte hitta nån billigare premie, tänk på att du ställer av halva året nästan så i slutändan kanske du bara betalat 3000kr, kolla också vad det är för självrisk så den inte är svindyr typ 10.000kr.. då är det inte lönt längre. Ska du köra halv så tänk på att även fast det finns mycket delar så är inte en intryckt ram nånting du fixar själv, framgafflar/lack etc kostar pengar. Helförsäkring täcker ju all skyddsutrustning också.

Har själv kört omkull både halv och helförsäkrade hojar, fixat själv och fått inlämnat. Det senare alternativet är att föredra. Så tycker jag!

Helförsäkring täcker väl inte skyddsutrustning? Det är väl bara hjälmen som täcks. Skinnställ och annat går däremot på hemförsäkringen.

Vad menar ni när ni skriver "hel/hel" när det gäller försäkringsfrågot?????????
Jag är kanske dum men snälla hjälp mig.

Skyddsutrustingen går på trafiken om det är kroppsskador, är du pigg och kry efter marksyning kan man ta det på hemförsäkringen.

Halvförsäkring täcker brand stöld.

Helförsäkring täcker dina misstag på hojen.

Hel/hel är helförsäkrat helår.

mitt skinnställ,hjälm,handskar å stövlar gick på trafikförsäkringen. jag har if

För att trafikförsäkringen ska ersätta detta måste det väl ändå vara annan part som är orsak till skadan. Knappast så att du singelmular på favoritvägen med bajken endast trafikförs. och sen ersätts för skyddsutr?

Jag bor i Norrtelje e 20 år å tog kortet i slutet på sommarn har en cbr600 97a å helföräkringen på den skulle va c:a 7800kr helförsäkrad men jag valde halvförsäkring för c:a 3000kr/år istället då det inte e speciellt dyrt med reservdelar om man klotar... å den e så gammal ändå så ja kände inte att de var värt det man får köra försiktigt istället helt enkelt :) De gör ju så himla ont att ramla liksom... Har Folksam som försäkringsbolag förresten....

Håller med Freddy, lägger man ner hojen snyggt och prydligt så är ju halv att föredra, delar finns det gott om. SKulle man försöka ta ut det på FB så skrotar dom den ju för att det är billigare än att laga.
Drar man hojen så hårt i backen att den verkligen ÄR skrot så står man där
med skägget i brevlådan, utan hoj och ev. lån kvar.
Jag har hel på min gamla 93:a bara därför. Planterar jag den hos Stampe i morotslandet för gott så vill jag få ut lite pengar så jag har råd att köpa en ny.

Jag bor i Norrtelje e 20 år å tog kortet i slutet på sommarn har en cbr600 97a å helföräkringen på den skulle va c:a 7800kr helförsäkrad men jag valde halvförsäkring för c:a 3000kr/år istället då det inte e speciellt dyrt med reservdelar om man klotar... å den e så gammal ändå så ja kände inte att de var värt det man får köra försiktigt istället helt enkelt :) De gör ju så himla ont att ramla liksom... Har Folksam som försäkringsbolag förresten....

meeen det är inte du som är försäkringstagarn??

Håller med Freddy, lägger man ner hojen snyggt och prydligt så är ju halv att föredra, delar finns det gott om. SKulle man försöka ta ut det på FB så skrotar dom den ju för att det är billigare än att laga.
Drar man hojen så hårt i backen att den verkligen ÄR skrot så står man där
med skägget i brevlådan, utan hoj och ev. lån kvar.
Jag har hel på min gamla 93:a bara därför. Planterar jag den hos Stampe i morotslandet för gott så vill jag få ut lite pengar så jag har råd att köpa en ny.

där att jag ska åka helförsäkrat nästa denna säsong.. åkte halv förra året.. lite dumt så här i efterhand.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...