Är detta dyrt/billigt för en zx6r?

  • Thread starter Thread starter Therudeboy
  • Start date Start date
Tvärtom. Vid uppkörningen måste hojen vara MINST ett antal kubik, närmare bestämt 375. Antar det är för att hojen inte ska vara för smidig så manöverbanan går för lätt.
 
Therudeboy skrev:
Kul kan det ju knappast va,men tillräkligt för en newbie :) sen behöver jag inte byta hoj när jag väl är 21 därför känns det bättre att köpa stor hoj direkt bli van vid att köra den,sen blir det ju förstås annorlunda när den har fulleffekt men då känner man ju den ganska väl.

Allmänt gäller att ju längre från 25 kW i ursprungseffekt du kommer (dvs ju större del av hojens effekt du stryper bort), ju tristare hoj får du. Hojarna dimensioneras för en viss effekt då de tillverkas, växellådan tas fram för att passa effektregistret, etc. Stryper man en R1 så försvinner ca 80% av effekten hojen är tänkt att ha, och kvar får du en rätt tung och klumpig hoj som inte alls har någon vidare effekt att knuffa den framåt. Dessutom så blir ju växellådan helt fel, ettan ligger ju så att det ska gå i över 100 km/h ostrypt, men med 34 hk kommer den inte orka varva mycket, så du måste säkert växla vid 2500 rpm eller något i den stilen, och det kommer gå grymt segt upp till 100. Tror säkert en 125:a går snabbare.

Om man istället stryper en hoj som Yamaha XT600E, som har 40 hk från början, då försvinner bara sex hästkrafter, och det märks inte så stor skillnad alls, hojen är ungefär lika kul som original, och jag lovar, den går i jämförelse mycket mycket bättre än den strypta R1:an.

Som nybörjare finns det egentligen bara fördelar att välja en mindre effektstark hoj att strypa. De brukar ha mer lättkörda chassin, som även bättre matchar effekten. Det blir roligare att köra och man lär sig bättre. Dessutom är det billigare (försäkring kan vara dyr på sporthojar även om de är strypta).

Sedan det här med att köpa en "värsting" från början så man "slipper byta". Jag tycker iaf det verkar heltrist. Det är riktigt kul att byta, testa olika hojar, byta upp sig snäpp för snäpp, få erfarenhet av många olika motorcykar. Men det kanske bara är jag...
 
Då lägger jag ner R1:tan direkt kan ju lika väl köpa nåt annat som är strypt typ R6 eller liknande.






Vill tacka alla för era svar,vad det blir för hoj får tiden utvisa :hej
 
Jag förstår inte ens att man letar plastgris när man bara ska ha 25Kw i moroten. Vad är meningen?
Stryp en Porsche 911 så den går som en taskig Audi från 83, vem hade gjort det?

Nä, byt till sporthoj när ni får köra med full effekt istället. Bara slöseri med försäkringspengar.
 
Har en ZX6R -98. Lite repig 40kkr. Hör av dig ifall du är intresserad. (hojen finns i Småland)
 
Köp min Ninja för 45 lax. Det är en -98 som är hur fin som hellst.
 
Magnus skrev:
Har en ZX6R -98. Lite repig 40kkr. Hör av dig ifall du är intresserad. (hojen finns i Småland)



Jag har bilder på din hoj som du skicka för ett tag sen... hör av mig ifall det blir aktuellt med din hoj,Var i småland står hojen?.
 
saken är att det är vansinne att R1 och andra stora sporthojar tillåts köras strypta, alla begriper väl att de där strypningarna inte sitter länge.
De skulle bli rent plågsamma att köra så extremt strypta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top