Ang ljudet du upplevde med motor så för det in mig på frågan varför du började demontera motorn från första början och vad du har gjort än så länge?
Ja, lång tröttsam historia... hon började gå dåligt, väldigt klen och trött när man försökte hålla motorvägsfart på 6:an. Hon orkar inte. Normalt är 170 ca toppfarten och inga problem att på motorvägen öka från säg 120 till 140 vid omkörning i 6:ans växel. Nu orkade hon ömsom knappt hålla 100 och tappa fart vid uppförsbacke, ömsom kunde hon med lirkande hålla 120 osv. Jag "bestämde" mig för att det var topplockspackningen eller kanske kolvringar som var problemet, så det skulle undersökas okulärt till att börja med. När det nästan bara var avgasrören kvar innan topplocksdemontering tog jag en paus och mätte tändspolarna. Usla värden. Och tvåans och treans avgaspipsbultar får jag inte loss. Undrade då vad jag stod här med kamaxlar och vipparmsaxlar i näven för när jag inte ens gjort basic undersökning först...
Så jag passar på att kolla lite andra saker nu, som den där nocken som jag misstänker för ett extra oljud, efterdrar lite bultar (avgas 1 och 4 verkade sitta lite för löst, 2 och 3 som fastgjutna), kollar och mäter kamkedja, sträckare, osv. Så topplocket ger jag upp för tillfället, passar på att serva lite extra på elkontakter, kylare mm när allt ändå är av. Tyckte det var nån form av klet kring topplocket, som om det hade läckt, men kan vara nåt annat. Kompprov ska göras sen istället. Nya tändspolar köpas.
Gällande den "fastklistrad packningen": Om man går efter alla böcker så ska egentligen alla packningar bytas efter demontering. Är dem "fina" och inte ojämna/rivna/slitna så är det inte alltid lönt dock, beror lite på vad det är för hoj och hur den körs och används. Men använd gärna lite flytande (värmetålig) packning innan du monterar topplocket igen så du säkerställer att det blir tätt.
Med fastklistrad menar jag att sträckaren inte gick att få loss, och alltså inte kunna komma åt packningen heller. Försökte med lite lätt bankande, men gav upp när den inte gav med sig. Med tanke på att den verkar funka fint ändå.
Ja, jag kör hittills med "håller det tätt så byt inte" vad gäller andra packningar. Ventilkåpspackningen tex ser fortfarande ut som nyskick, och inget läckage trots många avmonteringar. Manualen säger applicera "bond" vid kamaxeländarnas tätningar, vilket jag hittills inte gjort, samt nya packningar vid ventilkåpsskruvarna vid varje nymontering, vilket jag heller inte gjort. Läcker inte en droppe hittills, så...
När du säger flytande packning och topplocket, är du säker? Eller menar du ventilkåpan? Efter idogt googlande verkar alla vara ense om att topplocket ska enbart ha en fast packning av rätt material, tjocklek, passform etc. Absolut inget annat. Detta googlande eftersom jag antog att originalpackning inte går att få tag i, och skulle jag hittat sprickor kunde jag kanske smetat på lite flytande, alternativt klippa ut ny själv av lämpligt material. Men som sagt verkar alla varna för flytande just där.
Långa svar, sorry...