Är detta automatisk sträckare?

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Pillar på de härna grejerna för första gången. Manualen berättar inte exakt. Men visst är väl detta en självjusterande kamkedjesträckare med fjäder o allt? I så fall ska jag alltså "släppa" på skruven så den får sköta sig själv med hjälp av fjädern? Inte försöka manuellt spänna kamkedjan genom att dra åt skruven i fast läge åt ena eller andra hållet?
IMG_0130.JPG

Det som gör mig lite fundersam är denna textbiten i manualen:
kamkedjesträckare manualtext.png
Och det som ger mig huvudbry är alltså "inget spel":va
Lite smått spel ska det väl vara? Eftersom de inte anger något finns det ju inget spel att mäta upp, men jag menar hårt-som-fan spänd eller lite lagom, så det går att rucka lite lätt på, men inte nån centimeter eller ens knappt en halv?

Kamkedjan återmonterad ser väl fin och bra ut annars?
IMG_0147.JPG

Lurar också lite på ena nocken som har de här märkena på sig, även om nockhöjden har bra mätvärden:
kamnock.jpg
 
Det ser ut som en automatisk kamkedjespännare, i min verkstadshandbok framgår det att den är automatisk om jag går till kapitlet om camchain tensioner- har dock en annan hoj.

"Witout play": Givetvis finns det alltid ett visst spel även om det inte ska vara stort. Dem menar nog att den inte ska vara slapp, det är min tolkning.

Jag har lämnat in mitt topplock på renovering och medtog då min kamaxel som såg ut som din, lite naggad.

Personalen på firman tyckte inte att det var något att bry sig om med upplyste mig om att jag skulle bryna till det lite lätt så att det inte skulle kunna skada vipparmarna. Jag drog några drag med slippapper 1200 och strök med fingrarna över för att säkerställa eventuella ojämnheter. Försiktig med slippappret bara, du ska inte ta bort något material så måtten ändras, bara ta bort eventuella ojämnheter.

Hoppas mitt inlägg gjorde dig något klokare.
 
Japp det är en automatisk kamkedjespännare. Finns manuella som är mer pålitliga dock.
 
Tackar för svaren!
Jo, efter ytterligare funderanden kom jag fram till att det naturligtvis är den automatiska fjädertypen. Skruven snurrar ju fritt ett varv eller två med fjädern som motstånd. Och med allt återmonterat så är kedjan spänd, men inte hård, och mäter bra innanför maxmåttet. Slitage på sträckaren ska enligt manualen mätas genom att demontera och prova att skruven rör sig lätt. Nu kunde jag inte demontera eftersom packningen verkar ha klistrat ihop sig. Men provad på plats med kamkedjan lös (kamaxlar borta) så verkar den fin.

Tack för idén om att slipa lite på nocken. Alla andra nockar är utan dessa små hål, och det har länge varit så att just därikring verkar ett extra ljudligt tickande alltid höras, hur jag än ställer och dubbelkollar ventilspelet. Det är alltså cylinder ett, nock till utblåset. Rotationsriktningen är uppåt i bilden, så den tilltufsade ytan träffar vipparmen efter att ventilen nått full öppning och är på väg att stängas igen.

Nån som vet vad som orsakar såna märken?

Om jag förstått rätt så är yttersta lagret på nocken härdat, så slipning görs med försiktighet, som du säger, med detta i åtanke. När allt är på plats igen så är det nog läge för mer exakt lokalisering av tickandet, om det är kvar. Hur som, ska prova vid läge att känna noggrant med fingret om ytan känns ojämn eller slät.
 
Nån som vet vad som orsakar såna märken?


Tyvärr vet jag inte orsaken, inte gubbarna på motorverkstaden heller...

Ang ljudet du upplevde med motor så för det in mig på frågan varför du började demontera motorn från första början och vad du har gjort än så länge?

Gällande den "fastklistrad packningen": Om man går efter alla böcker så ska egentligen alla packningar bytas efter demontering. Är dem "fina" och inte ojämna/rivna/slitna så är det inte alltid lönt dock, beror lite på vad det är för hoj och hur den körs och används. Men använd gärna lite flytande (värmetålig) packning innan du monterar topplocket igen så du säkerställer att det blir tätt.
 
Ang ljudet du upplevde med motor så för det in mig på frågan varför du började demontera motorn från första början och vad du har gjort än så länge?
Ja, lång tröttsam historia... hon började gå dåligt, väldigt klen och trött när man försökte hålla motorvägsfart på 6:an. Hon orkar inte. Normalt är 170 ca toppfarten och inga problem att på motorvägen öka från säg 120 till 140 vid omkörning i 6:ans växel. Nu orkade hon ömsom knappt hålla 100 och tappa fart vid uppförsbacke, ömsom kunde hon med lirkande hålla 120 osv. Jag "bestämde" mig för att det var topplockspackningen eller kanske kolvringar som var problemet, så det skulle undersökas okulärt till att börja med. När det nästan bara var avgasrören kvar innan topplocksdemontering tog jag en paus och mätte tändspolarna. Usla värden. Och tvåans och treans avgaspipsbultar får jag inte loss. Undrade då vad jag stod här med kamaxlar och vipparmsaxlar i näven för när jag inte ens gjort basic undersökning först...:huvet

Så jag passar på att kolla lite andra saker nu, som den där nocken som jag misstänker för ett extra oljud, efterdrar lite bultar (avgas 1 och 4 verkade sitta lite för löst, 2 och 3 som fastgjutna), kollar och mäter kamkedja, sträckare, osv. Så topplocket ger jag upp för tillfället, passar på att serva lite extra på elkontakter, kylare mm när allt ändå är av. Tyckte det var nån form av klet kring topplocket, som om det hade läckt, men kan vara nåt annat. Kompprov ska göras sen istället. Nya tändspolar köpas.

Gällande den "fastklistrad packningen": Om man går efter alla böcker så ska egentligen alla packningar bytas efter demontering. Är dem "fina" och inte ojämna/rivna/slitna så är det inte alltid lönt dock, beror lite på vad det är för hoj och hur den körs och används. Men använd gärna lite flytande (värmetålig) packning innan du monterar topplocket igen så du säkerställer att det blir tätt.
Med fastklistrad menar jag att sträckaren inte gick att få loss, och alltså inte kunna komma åt packningen heller. Försökte med lite lätt bankande, men gav upp när den inte gav med sig. Med tanke på att den verkar funka fint ändå.
Ja, jag kör hittills med "håller det tätt så byt inte" vad gäller andra packningar. Ventilkåpspackningen tex ser fortfarande ut som nyskick, och inget läckage trots många avmonteringar. Manualen säger applicera "bond" vid kamaxeländarnas tätningar, vilket jag hittills inte gjort, samt nya packningar vid ventilkåpsskruvarna vid varje nymontering, vilket jag heller inte gjort. Läcker inte en droppe hittills, så...

När du säger flytande packning och topplocket, är du säker? Eller menar du ventilkåpan? Efter idogt googlande verkar alla vara ense om att topplocket ska enbart ha en fast packning av rätt material, tjocklek, passform etc. Absolut inget annat. Detta googlande eftersom jag antog att originalpackning inte går att få tag i, och skulle jag hittat sprickor kunde jag kanske smetat på lite flytande, alternativt klippa ut ny själv av lämpligt material. Men som sagt verkar alla varna för flytande just där.

Långa svar, sorry...
 
Jaha okej, det låter klokt! Om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera dig att säkerställa att kolvringarna är slitna innan du demonterar mer. Mät kompression till att börja med, mäter det dåligt finns det en hel del tips och trix att utföra innan demontering för att försöka säkerställa om det är ventiltätningar eller kolvringar som är dåliga. :tummenupp

Givetvis har du helt rätt gällande topplockspackningen, den är ju till o med gjort av något metall (aluminium eller koppar:confused::va). Jag syftade på packningen till ventilkåpan, precis som du skrev :yoparty
 
Back
Top