Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
rogka566 skrev:
fighter 600 skrev:2115529Man brukar säga att vrid =acc o hk = hastighet har jag för mig![]()
Acceleration får man av tillgänglig dragkraft vid en viss hastighet. Dragkraft multiplicerat med hastighet blir effekt.
Kahobe skrev:2115549...och när du ställer dig på röret som du förlänger fälgkorset med när du ska lossa en fastrostad hjulmutter??
En mängd med moment men ingen effekt?
Kahobe skrev:2115549...och när du ställer dig på röret som du förlänger fälgkorset med när du ska lossa en fastrostad hjulmutter??
En mängd med moment men ingen effekt?
Edit: Motorkunskaperna tycks vara begränsade hos en del av skribenterna i Ny Teknik
Juha-p skrev:2115662Effekten har störst betydelse för prestandan, kolla bara på f1, dom har knappt nå vrid, men acca kan dom.
Jag tycker du sammanfattar det hela väldigt bra.dang skrev:2115721Läste igenom inläggen på Ny Teknik och det var ju inte alltid så självklart vad de menade.
Men,
så som jag tolkade det så skriver de om vridmoment på hjulet och vridmoment från motorn om vart annat; och som bekant så ligger ju växellådan därimellan och ställer till det.
Om man säger att accelerationen följer vridmomentkurvan så menar man på en specifik växel. Dvs har du en helt flat vridmomentskurva så blir accelerationen konstant fast effekten ökar medans man accelererar.
Om man däremot växlar ner en växel så kanske vridmomentet i motorn minskar men med hjälp av utväxlingen så ökar vridmomentet på hjulet pga av motorvarvtalet är högre. vilket ger totalt bättre acceleration.
Alltså, för att maximera acceleration ska man maximera vridmomentet på _hjulet_ och det är sällan samma sak som att maximera vridmoment i motorn.
Det optimala är att motorn går på toppeffektvarvtal och att man har en variabel växellåda utan förluster.
Nej, det gör den inte. Accelerationen följer vridkurvan. På en given växel accelererar hojen snabbast på det varvtal där du finner vridmax.Chefen Alabama skrev:2115572När jag vrider på rullen så följer accelerationen effektkurvan dvs accelerationen ökar även när vridkurvan börja dala...
Det är också fel. Motorns maximala vridmoment säger ingenting om ett fordons prestanda. Du kan ha 1000nm och ändå knappt röra dig framåt. Nyckeln heter drivhjulsmoment (vilket är lika med acceleration). En motor med hög effekt kan alltid ge ett högt drivhjulsmoment (oavsett vridmoment i motorn) med rätt utväxling. Det samma gäller tyvärr inte för en motor med högt vridmoment. En motor med högt vridmoment men låg effekt är värdelös ur prestandasynpunkt.fighter 600 skrev:2115529Man brukar säga att vrid =acc o hk = hastighet har jag för mig![]()
Fred00 skrev:2115769Nej, det gör den inte. Accelerationen följer vridkurvan. På en given växel accelererar hojen snabbast på det varvtal där du finner vridmax...
Fred00 skrev:2115769En motor med högt vridmoment men låg effekt är värdelös ur prestandasynpunkt.
Jag tyckte likadant som du, och kan fortfarande tycka att bilen/hojen accelererar bättre ovanför vridtoppen. Dock är det ett fysikaliskt faktum att accelerationskurvan ser ut som vridkurvan och inte som effektkurvan.Chefen Alabama skrev:2115838Jahapp då trotsar min skurhink fysiklagarna.
Jämför jag accelerationen vid maxvrid enl bromspappret samt maxeffekt så märks en tydlig skillnad till "effektens" fördel. Har provat detta för några år sedan då det inte är första gången denna fundering dyker upp...
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten