"Är det vridmomentet eller effekten som får bilen att accellerera?"

liiiiiiiite jobbiga svar på frågan... raketforskare hela bunten..
:hihi
 
fighter 600 skrev:
2115529 Man brukar säga att vrid =acc o hk = hastighet har jag för mig :va

...och när du ställer dig på röret som du förlänger fälgkorset med när du ska lossa en fastrostad hjulmutter??

En mängd med moment men ingen effekt?

Edit: Motorkunskaperna tycks vara begränsade hos en del av skribenterna i Ny Teknik
 
Last edited:
När jag vrider på rullen så följer accelerationen effektkurvan dvs accelerationen ökar även när vridkurvan börja dala...
 
Kahobe skrev:
2115549 ...och när du ställer dig på röret som du förlänger fälgkorset med när du ska lossa en fastrostad hjulmutter??

En mängd med moment men ingen effekt?

Ja, så kan man la säga. Du får ingen vidare snurr på muttern men däremot ett rejält vridmoment. :)
 
Kahobe skrev:
2115549 ...och när du ställer dig på röret som du förlänger fälgkorset med när du ska lossa en fastrostad hjulmutter??

En mängd med moment men ingen effekt?

Edit: Motorkunskaperna tycks vara begränsade hos en del av skribenterna i Ny Teknik


Precis, under förutsättning att muttern inter rör sig.
 
Juha-p skrev:
2115662 Effekten har störst betydelse för prestandan, kolla bara på f1, dom har knappt nå vrid, men acca kan dom.

Störst användbar effekt. :D

Är effekten begränsad till 50 rpm, typ en 45 hästars 125'a blir det något svårtkört.

Fast... i slutänden är det iaf föraren det beror på om det rör på sig eller inte.
 
Läste igenom inläggen på Ny Teknik och det var ju inte alltid så självklart vad de menade.

Men,

så som jag tolkade det så skriver de om vridmoment på hjulet och vridmoment från motorn om vart annat; och som bekant så ligger ju växellådan därimellan och ställer till det.

Om man säger att accelerationen följer vridmomentkurvan så menar man på en specifik växel. Dvs har du en helt flat vridmomentskurva så blir accelerationen konstant fast effekten ökar medans man accelererar.

Om man däremot växlar ner en växel så kanske vridmomentet i motorn minskar men med hjälp av utväxlingen så ökar vridmomentet på hjulet pga av motorvarvtalet är högre. vilket ger totalt bättre acceleration.

Alltså, för att maximera acceleration ska man maximera vridmomentet på _hjulet_ och det är sällan samma sak som att maximera vridmoment i motorn.

Det optimala är att motorn går på toppeffektvarvtal och att man har en variabel växellåda utan förluster.
 
dang skrev:
2115721 Läste igenom inläggen på Ny Teknik och det var ju inte alltid så självklart vad de menade.

Men,

så som jag tolkade det så skriver de om vridmoment på hjulet och vridmoment från motorn om vart annat; och som bekant så ligger ju växellådan därimellan och ställer till det.

Om man säger att accelerationen följer vridmomentkurvan så menar man på en specifik växel. Dvs har du en helt flat vridmomentskurva så blir accelerationen konstant fast effekten ökar medans man accelererar.

Om man däremot växlar ner en växel så kanske vridmomentet i motorn minskar men med hjälp av utväxlingen så ökar vridmomentet på hjulet pga av motorvarvtalet är högre. vilket ger totalt bättre acceleration.

Alltså, för att maximera acceleration ska man maximera vridmomentet på _hjulet_ och det är sällan samma sak som att maximera vridmoment i motorn.

Det optimala är att motorn går på toppeffektvarvtal och att man har en variabel växellåda utan förluster.
Jag tycker du sammanfattar det hela väldigt bra.
Mer än såhär behöver man inte säga. :tummenupp
 
Chefen Alabama skrev:
2115572 När jag vrider på rullen så följer accelerationen effektkurvan dvs accelerationen ökar även när vridkurvan börja dala...
Nej, det gör den inte. Accelerationen följer vridkurvan. På en given växel accelererar hojen snabbast på det varvtal där du finner vridmax.

fighter 600 skrev:
2115529 Man brukar säga att vrid =acc o hk = hastighet har jag för mig :va
Det är också fel. Motorns maximala vridmoment säger ingenting om ett fordons prestanda. Du kan ha 1000nm och ändå knappt röra dig framåt. Nyckeln heter drivhjulsmoment (vilket är lika med acceleration). En motor med hög effekt kan alltid ge ett högt drivhjulsmoment (oavsett vridmoment i motorn) med rätt utväxling. Det samma gäller tyvärr inte för en motor med högt vridmoment. En motor med högt vridmoment men låg effekt är värdelös ur prestandasynpunkt.
 
Last edited:
Fred00 skrev:
2115769 Nej, det gör den inte. Accelerationen följer vridkurvan. På en given växel accelererar hojen snabbast på det varvtal där du finner vridmax...

Jahapp då trotsar min skurhink fysiklagarna.
Jämför jag accelerationen vid maxvrid enl bromspappret samt maxeffekt så märks en tydlig skillnad till "effektens" fördel. Har provat detta för några år sedan då det inte är första gången denna fundering dyker upp...
 
Fred00 skrev:
2115769En motor med högt vridmoment men låg effekt är värdelös ur prestandasynpunkt.

...beroende på vad motorn ska användas till. 16-tons Ljungbyn här bredvid i garaget har rätt duktigt vrid men inte så många hästar. :D
 
Chefen Alabama skrev:
2115838 Jahapp då trotsar min skurhink fysiklagarna.
Jämför jag accelerationen vid maxvrid enl bromspappret samt maxeffekt så märks en tydlig skillnad till "effektens" fördel. Har provat detta för några år sedan då det inte är första gången denna fundering dyker upp...
Jag tyckte likadant som du, och kan fortfarande tycka att bilen/hojen accelererar bättre ovanför vridtoppen. Dock är det ett fysikaliskt faktum att accelerationskurvan ser ut som vridkurvan och inte som effektkurvan.

Här är en enkel och bra förklaring:

http://motorcycleinfo.calsci.com/Horsepower.html
 
Bäst acceleration borde väl fås om man ligger på det varvtal där du har mest effekt, bra vrid e väl bra att ha när du tappar toppen på effektkurvan ( går för lågt i varvtal ) Alltså gäller det att kunna köra på optimala varvtal där du har mest effekt hela tiden för att få en bra acceleration. Vrid e väl bra att ha om man rullar på tex 2500 varv och vill snabbt komma upp till maxeffekten som kanske ligger på 7000 varv. ??? eller ??? Borde vara en väl optimerad kombination av effekt o vrid som ger bäst acc :va
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top