Är det verkligen unik händelse att fartkameror saboteras?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Projektledare hos Trafikverket för fartkameror:

"Han berättar att söndagens vandalisering troligen är unik i Sverige.
– När systemet med automatisk hastighetsövervakning var nytt hade vi lite bekymmer med skadegörelse, men det verkar som att folk förstår att kamerorna gör nytta och räddar liv, för nu är det sällsynt att någon ger sig på dem."

http://hd.se/helsingborg/2011/12/12/kamerasabotage-unikt-i-landet/

Är det här verkligen så unikt att fartkamerorna saboteras? Jag minns att man läste om sabotage när de började sättas upp, men sen tystnade det. Men det kanske ligger i trafikverkets intresse att inte tala högt om sabotage. När kamerorna sattes upp i Sverige från början minns jag att man länkade till artiklar i England där man förstörde kameror i hundratal. Hemsidor sattes upp för att ge tips hur man gick till väga. I England har man bromsat upp och börjat stänga av delar av kameraövervakningen. Tillslut blev det lite väl uppenbart att det var en kassako för staten även om liv räddades. Än så länge är ju kameraövervakningen inte något jättestort problem i Sverige för bilisterna, men de börjar ju bli allt vanligare.

Håller inte med om slutsatsen att folk förstår att de gör nytta och räddar några liv. Snarare är det nog en svaghet i den Svenska mentaliteten att vi accepterar i stort sett vad som helst så fort det talas om något som räddar liv. Sedan är nog gemene man inte beredd att ta konsekvenserna av att bli ertappade för skadegörelse inte för att jag uppmanar någon att gå ut och sabotera fartkameror.

Kan inte påstå att jag beklagar att jag fick läsa om sabotaget mot kamerorna här om dagen även om det kostar oss skattebetalare ett par hundra tusen att ersätta och laga. Det kan ju alltid starta en ny debatt om nyttan de gör.

Äh, de räddar nog fan inga liv, åtminstone inte jämfört med en
ordinarie poliskontroll. Fördelen som jag ser det är att man vet
var de är nånstans. Därför åker man inte fast...

Det är väl som han säger, normal slås de sönder eller sprayas de, här har någon ambitiös rackare tagit fram skruvmejseln och skruvat loss dem och sedan vält omkull dem... Skadegörelse är inte unikt men detta seriösa engagemang i "skadegörelsen" är unikt..

Är ju inte ovanligt att man ser färgrester när kameralins har sprayats över (glaset framför lins är bytt men färg som hamnat utanför finns kvar). Ibland finns dylika rester på samtliga kameror utefter en viss väg.

Men det kanske har varit lugnt för dom i några år...

har för mig att det var ngt tjohej om ngnting för några år sedan
snubben som hade framfört ideen till sverige , åkte fast för fortkörning , men strunta i o betala
som sagt diffust minne

Det är väl som han säger, normal slås de sönder eller sprayas de, här har någon ambitiös rackare tagit fram skruvmejseln och skruvat loss dem och sedan vält omkull dem... Skadegörelse är inte unikt men detta seriösa engagemang i "skadegörelsen" är unikt..

Skiftnyckel alt. 19mm skulle jag tippa på. Sitter med fyra bult i bottenplattan, tom. spår så man slipper släppa två av dom hela vägen.

:glömdet

Kan inte folk inse att det är meningslöst att sabba kamerorna? Det kostar ju bara en jävla massa pengar som kunde gått till annat. Idioter!!!!! :mad

...jag undrar mer om det är en unik händelse att de alltid sitter på ställen där de är i stort sett helt obefogade, där syftet är att dra in pengar till staten mer än livräddare (om vi bortser från fjollträsk, där man faktiskt sett kameror på 50 och lägre)?

Mitt favoritexempel är Örebro - Karlskoga här. Den som hävdar att de är livräddare får gärna upplysa mig om varför. :huvet

...jag undrar mer om det är en unik händelse att de alltid sitter på ställen där de är i stort sett helt obefogade, där syftet är att dra in pengar till staten mer än livräddare (om vi bortser från fjollträsk, där man faktiskt sett kameror på 50 och lägre)?

Mitt favoritexempel är Örebro - Karlskoga här. Den som hävdar att de är livräddare får gärna upplysa mig om varför. :huvet

Det kan man verkligen fråga sig, likt en hel del av den kontroller som utförs av riktiga poliser längst vägarna. Två gånger har jag åkt dit för fortkörning och då har polisen stått på ett strategiskt ställe där det är stor genomströmning av trafikanter. Maximal avkastning till statskassan med andra ord. Tveksamt om man räddat några liv direkt.

Äh vafasen... Ska man ändå bråka me skåpen kan man väl lika gärna ta hem ett å se om de finns nåt "bra-å-ha" i :hihi

Kan inte folk inse att det är meningslöst att sabba kamerorna? Det kostar ju bara en jävla massa pengar som kunde gått till annat. Idioter!!!!! :mad

Eller så inser staten att det är meningslöst dyrt att jaga fartsyndare på det bekväma sättet.

Det ska vara dyrt att övervaka :)

Att ingen haft stake nog och skruva ner hela skåp med stativ och tagit hem och gjort fågelholk av dem =).

Aaa ja en sombrero eller cool hatt och färglatt ansikte på kameran så skulle vi le lite mer i trafiken... Borde läggas fram som förslag.

Att spaya glaset är ju allt för billigt att fixa. En kompis till mig hade som förslag att plocka värmaren från en mikrovågsugn den sätter man sedan mot glaset och blåser på en stund med full effekt tills det ryker lagom bra i skåpet. Mikrovågorna går ju genom glaset så det borde fungera.

Jag klassar det som civil olydnad.

Egna reflektioner;

Hur mycket sparar skattebetalarna under tiden de ligger nere?
Har skattebetalarna efterfrågat dessa kameror?
Borde inte intäkterna från kamerorna gå tillbaka till skattebetalarna?
Hur lyckas de driva upp kostnaden till 100 000 för att resa upp dem igen?

Tycker det verkar fiskigt.

Egna reflektioner;

Hur mycket sparar skattebetalarna under tiden de ligger nere?
Har skattebetalarna efterfrågat dessa kameror?
Borde inte intäkterna från kamerorna gå tillbaka till skattebetalarna?
Hur lyckas de driva upp kostnaden till 100 000 för att resa upp dem igen?

Tycker det verkar fiskigt.

I med bristande kunskap från körskolorna så har de bett om det. Folk kan verkligen inte köra. Tyvärr.

Att spaya glaset är ju allt för billigt att fixa. En kompis till mig hade som förslag att plocka värmaren från en mikrovågsugn den sätter man sedan mot glaset och blåser på en stund med full effekt tills det ryker lagom bra i skåpet. Mikrovågorna går ju genom glaset så det borde fungera.

Jag klassar det som civil olydnad.

Det skulle nog inte fungera så bra, framförallt lär han ju behöva en lång jävla skarvsladd att driva magnetronen med.

Till er som gillar att mickla, det är ingen bra idé att plocka ut magnetronen och köra den oskärmad.

Det skulle nog inte fungera så bra, framförallt lär han ju behöva en lång jävla skarvsladd att driva magnetronen med.

Till er som gillar att mickla, det är ingen bra idé att plocka ut magnetronen och köra den oskärmad.

Kanske för dig, men generatorn i min bil är hel så det är lugnt. Finns 12v-mikro alternativt en 12v till 220v dcac-omvandlare.

Sen bör man väl montera magnetronen i en plåtlåda med bara en öppning, som man sätter mot glaset. Kanske även bra med en fästanordning så man slipper stå och hålla i apparaten. Man vill ju liksom inte stå med handen i kakburken ifall haffa skulle dyka upp.

Kanske för dig, men generatorn i min bil är hel så det är lugnt. Finns 12v-mikro alternativt en 12v till 220v dcac-omvandlare.

Sen bör man väl montera magnetronen i en plåtlåda med bara en öppning, som man sätter mot glaset. Kanske även bra med en fästanordning så man slipper stå och hålla i apparaten. Man vill ju liksom inte stå med handen i kakburken ifall haffa skulle dyka upp.

Vilken effekt hade du tänkt dig att radiovågorna skulle ha på grejorna inne i lådan då?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti