Är det verkligen någon mening med att lämna in hojen för service??

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har funderat lite på detta med att lämna in på service. Visst om man ska ha hojen 1-2år och sen sälja den men om man ska ha den längre?

Har en KTM625-04 men uttagen först -06 men garantin började löpa redan när jag köpte den förra året men jag och KTM gjorde en deal att den skulle börja f.r.o.m i år, men det är ju skitsamma nu!

KTM625/660 har som bekant enbart 6mån garanti eller hur?

Kan man byta olja samt ställa ventiler själv så vad är det för vits med att lämna in den då eftersom garantin har gått ut?

Har inte tummen mitt i handen och har hela rephandboken + lite mer.

Så hur tänker ni

Nu åker jag iofs husaberg och den blir nog dyr att serva på verkstad varje gång... men av alla mina hojar jag ägt har jag bara servat på verkstad en gång och då var det inte en aukt. verkstad utan en lokal handlare som har det som bisyssla = billigt.

Det enda jag kommer lämna bort på husan är helrenovering.

Jag gör det för att jag vill ha dem här små fina stämplarna i min service bok, så oerfarna hoj köpare kan se att den har varit servad :tummenupp

Krille-666 skrev:
2327788 Jag gör det för att jag vill ha dem här små fina stämplarna i min service bok, så oerfarna hoj köpare kan se att den har varit servad :tummenupp

Jag loggar all service, både med körtimmar och datum samt skriver upp exakt vad som är gjort. Detta både för egen del samt att kunna visa upp vid försäljning, jag sparar kvitton på alla större saker för att kunna visa att det är gjort. Det ersätter inte en stämpel men förhoppnignsvis ger det ett bra intryck vid försäljning, dessuom har jag själv koll under tiden som jag äger hojen och vet när det är dags att göra de olika servicearna.

erik skrev:
2327806 Jag loggar all service, både med körtimmar och datum samt skriver upp exakt vad som är gjort. Detta både för egen del samt att kunna visa upp vid försäljning, jag sparar kvitton på alla större saker för att kunna visa att det är gjort. Det ersätter inte en stämpel men förhoppnignsvis ger det ett bra intryck vid försäljning, dessuom har jag själv koll under tiden som jag äger hojen och vet när det är dags att göra de olika servicearna.
Tycker du gör helt rätt, ska också börja dokumtera när jag gör saker på hojen. Köper hellre hoj av en person som själv skruvar med hojen och verkar kunna det han/hon sysslar med än att kolla hur många stämplar det finns i boken.

Har man kunskap och plats å vara på så kan man lika gärna serva hojen själv, det som ev kan ses som negativt är när/om man ska sälja hojen och köparen inte tror man har kunskapen... det är iofs ingen garanti att en hoj med full servicebok inte rasar och en som är "hemma servad" är ett dåligt köp...

Jag har servat det ja känner jag kan och lämnar bort tyngre saker typ full motor renovering etc med en massa tolerans mätningar å skit

Jo jag har känt det där med att det vore ju bra den dagen den ska säljas men det är ju enda anledningen också!för de 1400-1600:- kan jag banne mig köpa något annat för!

Med det resultat Bike fick när dom körde sina "verkstadstester" för några år sedan är det nog nästan ett plus om det inte är några stämplar i serviceboken :rolleyes:

Jag skiter i stämplarna och mekar själv. Lämnar bara bort jobb som jag inte har utrustning eller kunskaper för att fixa (seriösa svetsjobb, fräsningar o.d.). Köpare som inte förstår vad det är de köper av mig, behöver inte göra sig besvär :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti