Är det verkligen ingen??

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Som har haft en likadan motorcykel som jag???? :confused: Eller skäms ni bara för att erkänna det?? Jag behöver komma i kontakt med någon som kan ge information kring småsaker. Den kurvar inte bra, men fan va den går rakt fram :yoparty

Tudor_66 skrev:
Som har haft en likadan motorcykel som jag???? :confused: Eller skäms ni bara för att erkänna det?? Jag behöver komma i kontakt med någon som kan ge information kring småsaker. Den kurvar inte bra, men fan va den går rakt fram :yoparty

Finns säkert flera som haft,och säkert en del som skruvat i en.
Om du beskriver hur den uppför sig och vilka problem du har med den så kan vi säkert hjälpa dig.

:)

Tudor_66 skrev:

Har ingen GPZ själv, men jag kasade runt på en cb900 i massor av år...
Problem i svängarna kan bero på så väldigt mkt, men en del saker är väl lite vanligare.
1. Däcken, väldigt lätt att däcken blir lite fyrkantiga om man inte kör hårt på kurviga vägar/bana, Detta påverkar väldigt mkt, kan även ge spårkänslighet, svajjar till om du kör på vita linjer på motorvägen mm.
2. En gammal, sällan servad gaffel från 80-talet lämnar ofta mkt att önska, Dåliga fjädrar och taskig olja, kanske läckande packboxar, medför att gaffeln är väldigt ihopsjunken, en väldigt ihopsjunken gaffel ger en väldigt brant gaffelvinkel, detta kombinerat med en förhållandevis lång och tung hoj ger en ganska fallande känsla i svängarna. kombinerar vi sedan detta med 38mm gaffelben är inte förutsättningarna de bästa..
3. Dåligt styrlager, snabbt och ganska enkelt att byta. Ett dåligt styrlager kan haka upp sig och göra att gaffeln har lägen den "fastnar i" behöver inte vara särskillt markant men det påverkar dock styrningen mkt.
4. Kolla att den spårar! Ett bakhjul som sitter i snett kan ge lite märkliga egenskaper, för att inte tala om en sne ram... Mät ordentligt kolla inte bara efter kedjespännaren. För att kolla att bakhjulet sitter rätt kan du mäta avståndet från hjulaxelcentrum till svingaxelcentrum, när det stämmer kan du kolla med rep eller ett snöre om bakhjulet spårar med framhjulet.

Detta är det mest omedelbara jag kommer på så här på rak arm, sen ska man ju inte sticka under stolen med att Japanska ramar från 70-80tal inte blev kända för sin eminenta väghållning precis... Mest för motorerna! Lycka till och vårda din trotjänare :tummenupp

Last edited:
Långa farbron skrev:
Finns säkert flera som haft,och säkert en del som skruvat i en.
Om du beskriver hur den uppför sig och vilka problem du har med den så kan vi säkert hjälpa dig.

:)

Den jag fick hojen av har supit bort boken. :huvet

Jag behöver veta lufttryck i fram och bakhjul, plus att jag vill veta vart man justerar tomgången, den e för låg nu.. Om sedan någon har en bok at sälja eller vet var man kan ladda ner den så vore det ju en definitiv fördel!!

Det var såna där hojar dom "tuffa" grabbarna hade när jag växte upp, så nog är man glad att ha kommit över en allt.. :banana :banana

crallan skrev:
Har ingen GPZ själv, men jag kasade runt på en cb900 i massor av år...
Problem i svängarna kan bero på så väldigt mkt, men en del saker är väl lite vanligare.
1. Däcken, väldigt lätt att däcken blir lite fyrkantiga om man inte kör hårt på kurviga vägar/bana, Detta påverkar väldigt mkt, kan även ge spårkänslighet, svajjar till om du kör på vita linjer på motorvägen mm.
2. En gammal, sällan servad gaffel från 80-talet lämnar ofta mkt att önska, Dåliga fjädrar och taskig olja, kanske läckande packboxar, medför att gaffeln är väldigt ihopsjunken, en väldigt ihopsjunken gaffel ger en väldigt brant gaffelvinkel, detta kombinerat med en förhållandevis lång och tung hoj ger en ganska fallande känsla i svängarna. kombinerar vi sedan detta med 38mm gaffelben är inte förutsättningarna de bästa..
3. Dåligt styrlager, snabbt och ganska enkelt att byta. Ett dåligt styrlager kan haka upp sig och göra att gaffeln har lägen den "fastnar i" behöver inte vara särskillt markant men det påverkar dock styrningen mkt.
4. Kolla att den spårar! Ett bakhjul som sitter i snett kan ge lite märkliga egenskaper, för att inte tala om en sne ram... Mät ordentligt kolla inte bara efter kedjespännaren. För att kolla att bakhjulet sitter rätt kan du mäta avståndet från hjulaxelcentrum till svingaxelcentrum, när det stämmer kan du kolla med rep eller ett snöre om bakhjulet spårar med framhjulet.

Detta är det mest omedelbara jag kommer på så här på rak arm, sen ska man ju inte sticka under stolen med att Japanska ramar från 70-80tal inte blev kända för sin eminenta väghållning precis... Mest för motorerna! Lycka till och vårda din trotjänare :tummenupp

Jag menade inte att det var något fel på den, men dom tar inte kurvorna som dagens hojar gör, men nog kan man ligga på en del när det svänger allt. Och jag ska ta fint vara på den.

Tudor_66 skrev:
Den jag fick hojen av har supit bort boken. :huvet

Jag behöver veta lufttryck i fram och bakhjul, plus att jag vill veta vart man justerar tomgången, den e för låg nu.. Om sedan någon har en bok at sälja eller vet var man kan ladda ner den så vore det ju en definitiv fördel!!

Det var såna där hojar dom "tuffa" grabbarna hade när jag växte upp, så nog är man glad att ha kommit över en allt.. :banana :banana

Ring kawwa eller gå in till din lokala kawwa handlare och snacka med dom om instruktionsbok.Däcktryck vet din lokale däck-krägare.

Annars finns det sprängskisser och dylikt till 83-84 dock ingen till 81 (tyvärr ingen manual) http://www.buykawasaki.com/

Kanske kan det hjälpa lite iaf.

Jag har haft en GPZ1100-84.
På en sådan gammal hoj så är det alltid en bra idé att byta alla lager som har med väghållning att göra. Styrlager, hjullager, svinglager och så vidare. Som någon redan har nämnt, nya packboxar och olja i framgaffeln. Byt fjädrar i gaffeln medans du ändå är inne där och petar. Nya dämpare bak skadar inte om dom som sitter på är gamla.

Det plus en styrdämpare så blir det en helt annan hoj.

Last edited:
Mookie skrev:
Jag har haft en GPZ1100-84.
På en sådan gammal hoj så är det alltid en bra idé att byta alla lager som har med väghållning att göra. Styrlager, hjullager, svinglager och så vidare. Som någon redan har nämnt, nya packboxar och olja i framgaffeln. Byt fjädrar i gaffeln medans du ändå är inne där och petar. Nya dämpare bak skadar inte om dom som sitter på är gamla.

Det plus en styrdämpare så blir det en helt annan hoj.

Framgaffel och lager är redan fixat av förra ägaren, har kvitton ifrån moto speed på det. Men du väcker en tanke, det sitter Öhlinsdämpare bak, dom har suttit på dom sista två tusen hojen har gått, kan dom börja ta slut redan?? Han som hade den innan mig, han har för övrigt bastu byggt av mig i stället för hoj :kocko , men han har kört fint med den, inga bakhjulsåkningar och sådant, hur kollar man dom, som på en bil, gunga till och se om den stannar direkt eller?????? :3freak

Hittade en bild. Bilden föreställer Eddie Lawson på en Kawa 1000 i AMA mästerskapen. Den hojen som det sedan gjordes en replica av med namnet z1000R. Hojen på bilden bilden är däremot en GPZ1100 med en z1000 motor, Kawa valde att köra med den då 1100:an hade ett för tiden mycket bra chassie medans z1000 var ett vobbelstaket. Däremot så tillät inte reglementet 1100cc så då byggde man ihop denna enbart för tävlingen. Det som skiljer räzerchassiet från GPZ1100 är att räzern har en förstärkt sving.
Det byggdes en MYCKET begränsad serie för gata med samma specar som AMA hojen enbart för homologiseringen men den är så ovanlig att den nästa inte finns.

Som syns på bilden så svänger den rätt hyffsat.

Bifogat

• 122_0412_lawson10_z.jpg
    122_0412_lawson10_z.jpg
    44 KB · Visningar: 131
UrbanTiger skrev:
En Öhlinare dödar man inte så lätt. Däremot är det nog lätt att få den att bete sig unrerligt om man tror att den blir bättre av att ratta allt i botten.

Vad är problemet med hojen ?

Jag vet inte var jag har uttryckt mig otydligt?? Kan det vara för att jag e Norsk ifrån början?? Ja ja, jag har hört den förut.... :hihi Jag har inget problem med att svänga hojen eller annan hantering, men jag har sagt att jämfört med dagens hojar så svänger den mindre bra, däremot så behöver jag ställa upp tomgången på den, och jag vet inte var justerskruven sitter, ingen bok = jävla massa bekymmer med den minsta lilla skit!!! Annars är jag mycket nöjd, upptäckte iofs idag att den inte laddar, men det går säkert bra att fixa, men jag har upptäckt att jag måste ha en bok, annars får jag bara trubbel... :huvet :huvet :huvet

En manual kan du köpa på nätet. Sök på Haynes.

Angående kurvtagning så går det inte att jämföra en gammal gpz med dagens hojar.

/Jakke

Tudor_66 skrev:
Framgaffel och lager är redan fixat av förra ägaren, har kvitton ifrån moto speed på det. Men du väcker en tanke, det sitter Öhlinsdämpare bak, dom har suttit på dom sista två tusen hojen har gått, kan dom börja ta slut redan?? Han som hade den innan mig, han har för övrigt bastu byggt av mig i stället för hoj :kocko , men han har kört fint med den, inga bakhjulsåkningar och sådant, hur kollar man dom, som på en bil, gunga till och se om den stannar direkt eller?????? :3freak

Men är du nu H E L T säker på att den inte gått på bakhjulet?

:hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...